ZF IT Generation

ZF IT Generation. Cezar Nourescu, cofondator şi CEO. CBN Agrotech, dezvoltatorul unei soluţii hardware şi software pentru stocarea şi transportul în siguranţă al cerealelor, mizează pe venituri de 3,5 milioane de euro în 2021

8 ian 2021 Autor: Alexandra Cepăreanu

♦ Furnizorul de soluţii de monitorizare şi automatizare a proceselor din silozuri agricole se află în discuţii cu mai multe fonduri de investiţii pentru a ridica o finanţare de circa 1 mil. dolari.

CBN Agrotech, furnizor de soluţii de monitorizare şi automatizare a proceselor din silozuri agricole, a înregistrat o dublare a veniturilor în 2020, an afectat de pandemia de COVID-19 şi criza sanitară, ajungând astfel la 0,5 mil. euro, iar pentru anul în curs pariază pe o creştere de minim 500% în ceea ce priveşte nivelul veniturilor.

„Pe baza contractelor deja semnate şi a estimărilor pentru anul în curs, ne aşteptăm la venituri de 3 – 3,5 mil. euro la finalul anului 2021. Ne concentrăm pe producătorii internaţionali de silozuri anul acesta, deja colaborăm cu producători locali, iar unii dintre aceşti producători sunt filiale ale unor grupuri mari, astfel că vrem să ne extindem către companiile mamă – deja am semnat cu unii dintre ei“, a spus în cadrul emisiunii ZF IT Generation Cezar Nourescu, cofondator şi CEO al CBN Agrotech.

Compania înfiinţată în 2010 de fraţii Cezar Nourescu şi Florin Nourescu vinde echipamentele de monitorizare şi automatizare a proceselor din silozuri la un anumit preţ, urmând ca jucătorii care achiziţionează soluţiile să mai plătească apoi un abonament pentru serviciile prestate. „Pentru soluţia software există o subscripţie anuală, ce reprezintă o sumă pe care firmele o plătesc. Această subscripţie cuprinde update-uri ale soluţiilor, un suport online, partea de securitate, şi alte funcţii.“

Cezar Nourescu afirmă că după implementarea soluţiilor dezvoltate şi furnizate de CBN Agrotech, fermierii pot păstra marfa (precum grânele) în silozuri timp de 6-8 luni, chiar şi 12 luni, şi o pot vinde atunci când preţul acestora este mai avantajos, obţinând între 10% şi 12% profitabilitate, versus dacă ar vinde marfa imediat după recoltare.

„Un siloz de dimensiuni mici – medii are 1.000 tone, adică peste 50 de tiruri pline de grâne, spre exemplu. Cele 50 de tiruri conţin marfă de calitate diferită. Toate boabele sunt vărsate în siloz, apoi se amestecă într-un anumit mod, ceea ce înseamnă că în diferite zone ale silozului pot apărea probleme, datorită temperaturii şi umidităţii. Orice problemă de fermentare se manifestă printr-o creştere de temperatură, de aceea, cu senzorii şi soluţiile noastre putem depista problemele şi putem interveni prin aerarea silozului respectiv, prevenind aceste probleme“, a explicat CEO-ul CBN Agrotech.

În prezent, reprezentanţii companiei CBN Agrotech, evaluată la 4 milioane de dolari (peste 3,2 mil. euro), se află în discuţii cu mai multe fonduri de Venture Capital (VC), în vederea ridicării unei finanţări de aproximativ un milion de dolari (circa 817.000 euro). „O să ridicăm o rundă de finanţare, poate chiar la începutul acestui an, pentru că suntem în discuţii destul de avansate. Avem două variante, prima ar fi să obţinem jumătate de milion de dolari de la un fond de VC local sau activ în ţările din regiune şi restul de bani să îi atragem prin platforma locală de equity crowdfunding SeedBlink, iar a doua variantă este să atragem un mil. dolari de la un singur fond de VC.“

Pandemia şi măsurile de distanţare socială au afectat activitatea companiei pe parcursul anului 2020, cel mai mare impact avându-l pe partea de întâlniri cu companii internaţionale, a menţionat Cezar Nourescu. „Am fost afectaţi pe partea de întâlniri la nivel european. Începusem să ne facem contacte, am semnat câteva contracte cu producători internaţionali de silozuri, dar nu am mai putut să ne întâlnim cu ei. Acele înţelegeri ne-ar fi asigurat venituri de câteva milioane. Pe plan local, în 2020 ne-a afectat mai mult seceta decât pandemia.“

CEO-ul CBN Agrotech a explicat că în majoritatea cazurilor, producătorii de silozuri semnează cu un singur furnizor pentru tot anul, motiv pentru care anul 2020 nu a mai putut fi salvat, cel puţin pe plan internaţional.

„Însă, ne-am pregătit pentru 202. Deja am început să semnăm contracte, colaborăm şi cu firme din Germania, unde avem în plan să ne extindem. ăsta este şi modul de a scala businessul pentru că este greu să ne dezvoltăm echipe în fiecare ţară în care vrem să fim activi, dar aceşti producători de siloz au deja prezenţă în 20-30-40 de ţări, iar dacă începem să semnăm cu un astfel de producător, el integrează mai multe soluţii şi le vinde către fermierii globali.“

Anul acesta, producătorul şi furnizorul de soluţii software pentru silozuri agricole va lansa mai multe soluţii software de gestiune a stocurilor, de validare a procesului de conservare şi oferirea unor certificate care să ateste calitatea păstrată a mărfii, de la momentul recoltării până la vânzarea acesteia.

„Soluţiile pe care le vom lansa anul acesta ne vor oferi o nouă perspectivă de control şi gestiune a nivelului calităţii hrănii, pe partea de hrană brută (grâne). Sunt firme care pentru strict nişte buletine de caliatte au cifre de afaceri de milioane de euro. Ţinta noastră este de a oferi o alternativă digitală în această zonă, poate chiar în colaborare cu aceste firme deja consacrate.“

De asemenea, un alt obiectiv al companiei CBN Agrotech vizează extinderea soluţiilor către întreg lanţul de supply chain. „Planul este să avem cea mai dezvoltată soluţie pentru a acoperi întreaga necesitate din supply chain – de la recoltare până la procesare. Putem agrega şi corela datele (fără a divulga absolut nimic) astfel încât să îmbunătăţim algoritmii, să putem oferi sugestii, să putem să aducem plus valoare şi către cei care depozitează, cei care transportă marfa, sau către fabricile procesatoare.“

 

Ce a mai spus Cezar Nourescu la ZF IT Generation

Am început prin a oferi fermierilor o soluţie de conservare a mărfii depozitate în silozuri şi magazii agricole, dar planul este să avem cea mai dezvoltată soluţie pentru a acoperi întreaga necesitate din supply chain – de la recoltare până la procesare.

Prima dată am avut solicitări de dezvoltare a unei soluţii care să citească senzorii deja existenţi în silozuri şi primul nostru produs, care a rămas în acelaşi stadiu, este un echipament electronic, cu rol de a capta datele de la senzorii analogici deja instalaţi în siloz, iar echipamentul redă informaţiile direct pe telefonul mobil, astfel încât fermierul să poată accesa datele în timp real.

Fermierii au mai vrut să automatizeze şi partea de ventilaţie pentru că aerarea are un rol important în conservarea mărfii, astfel că am dezvoltat un întreg sistem care corelează senzorii din interior cu o staţie meteo din exterior, controlând ventilaţia şi corelând totul cu prognoza meteo, astfel încât să răcim marfa cât mai eficient.

Am colectat multe date de la senzorii deja instalaţi de fermeri, am făcut câteva analize pe ele şi am obţinut un algoritm software care controlează ventilatoarele pe pilot automat. Din câte am văzut pe piaţă, la acest moment, este cel mai avansat. Fermierul poate lăsa silozul pe pilot automat, ventilatorul porneşte şi se opreşte în mod automat pe baza unor parametri şi obiective stabilite de fermier.

Între timp, am devenit şi producători de senzori, oferim soluţia integrală mai ales pentru producătorii de siloz. Am dezvoltat senzorii din prisma analizei concurenţei. Am luat ideile bune observate la jucătorii din piaţă şi le-am pus împreună.

Preferinţa actuală a investitorilor este pe zona de software as a service, cred că în următorii ani această preferinţă se va schimba pentru că bula de software va ajunge la saturaţie, nu vom mai avea ce să facem atât de inovativ încât să facă diferenţa dacă nu integrezi şi un echipament.

În zona de hrană va exista cerere, deja pământul cultivat nu mai poate asigura o creştere – până acum, în zona agro tot focusul a fost pe cum am putea folosi suprafaţa de pământ pentru a obţine o recoltă mai mare. Cu toate acestea pierdem aproape 50% din tot ce produsem. Din moment ce nu o să mai putem crea tehnologii care să îmbunătăţească recolta, ceea ce deja se cam întâmplă, focusul va fi să reducem pierderile. Iar acestea apar ori la depozitare, la procesare, la transport, până la nivel de utilizatorul final.

 

Urmăreşte zilnic emisiunea pe www.zf.ro şi pe pagina de Facebook a Ziarului Financiar de la ora 19.00 sau accesează platforma www.zf.ro/zf-it-generation

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR