ZF IT Generation

ZF IT Generation. Bogdan Preduşcă, CEO şi cofondator al Hyperhuman: Suntem în discuţii pentru o nouă finanţare şi sperăm să avem veşti cât mai curând, mai devreme de 2024

27 oct 2023 Autor: Alexandra Cepăreanu

♦  „Pentru noi sunt importante două lucruri: eficienţa utilizării capitalului (cum faci din puţin mult, iar aici mult înseamnă venituri şi tracţiune) şi tracţiunea determină tot restul, adică dacă ai clienţi şi produsul sau serviciul este utilizat, restul sunt consecinţe, ceea ce înseamnă că finanţarea este o consecinţă, mai ales în primele runde“

Start-up-ul Hyperhuman, care a dezvoltat o platformă de antre­na­mente de fitness personalizate, folo­sind tehnologia AI (artificial intelligence – inteligenţă artificală), se află în discuţii pentru a ridica o nouă finanţare care să susţină pla­nu­rile de dezvoltare ale repre­zentanţilor companiei, a spus Bogdan Preduşcă, CEO şi cofondator al Hyperhuman în cadrul emisiunii ZF IT Generation, rubrica Start-up Update.

„Suntem în discuţii pentru o nouă finanţare, sperăm să avem veşti poate chiar mai repede, nu în 2024. Consider că odată ce ai intrat ca şi start-up în «jocul» acesta de a fi finanţat de VC-uri - care aşteaptă hyper-growth -, continui tot aşa, iar la cum arată contextul de fundraising actual, cred că o să fie ceva mai dificil în perioada următoare să fie ridicate investiţii – dar asta pentru start-up-uri la început. Noi avem deja experienţă, suntem validaţi şi creştem. Pentru noi sunt importante două lucruri - capital efficiency (cum faci din puţin mult, iar aici mult înseamnă revenue, tracţiune) şi traction trams everything (adică dacă ai clienţi şi produsul sau serviciul este utilizat, restul sunt consecinţe, ceea ce înseamnă că finanţarea este o consecinţă, mai ales în primele runde)“, a spus Bogdan Preduşcă.

El a explicat că în cei aproape trei ani de activitate ai start-up-ului Hyperhuman finanţarea a jucat un rol foarte important în dezvoltarea şi creşterea platformei – care au adus după sine creşterea numărului de clienţi şi de parteneriate. Cea mai recentă finanţare primită de Hyperhuman a avut loc la începutul anului 2023 şi a fost grant în valoare de 200.000 euro din partea EEA & Norway Grants – care promovează cooperarea pentru reducerea diferenţelor economice şi sociale din Europa – prin fondul norvegian Innovation Norway, care a avut ca obiectiv să susţină extinderea tehnologiei AI care stă la baza platformei Hyperhuman.

„Pentru fiecare fază de dezvoltare sau actualizare a platformei am avut norocul să fim susţiniţi de fonduri de investiţie, de investitorii privaţi prin platforma SeedBlink, prin grantul cel mai recent anunţat. Iar fără fiecare dintre aceste faze nu am fi ajuns în punctul acesta. Ce îţi face practic acest capital pe care îl primim? Câştigă timp. Adică oferă timp de a descoperi probleme, oportunităţi şi de a-ţi rezolva propriile dificultăţi în produs. Şi ne-am bucurat să avem acest grant de la Innovation Norway, care ne-a ajutat să maturizăm produsul. Spre exemplu, am reuşit să îmbunătăţim rata de retenţie a clienţilor, cu 83% în ultimele trei luni, ceea ce spune mult despre maturizarea platformei. Dar în toată perioada aceasta am şi investit foarte multă energie, pe lângă bani, pentru a înţelege mai bine care sunt problemele, pentru a aduce inovaţie în produs şi sperăm să mai aducem până la sfârşitul anului în curs câteva lucruri semnificative care să ducă producţia de conţinut şi livrarea de conţinut de tip video la următorul nivel.“

În prezent, cea mai importantă piaţă pentru platforma Hyperhuman este reprezentată de SUA – unde start-up-ul românesc înregistrează şi cel mai mare număr de clienţi, circa 85% dintre ei.

„Pe piaţa din SUA suntem încă din primul an, de când am lansat prima versiune a platformei şi acolo avem 85% din clienţi şi suntem în top 10 în ceea ce priveşte căutările pe partea de content production delivery“.

Şi pentru că Hyperhuman este în continuă creştere, recent, start-up-ul a anunţat un parteneriat cu agenţia americană de marketing şi PR Dunn Pellier Media, specializată în industria sănătăţii şi a fitnessului. De asemenea, start-up-ul are în prezent aproximativ 16 parteneri în diferite pieţe.

„Am vrut de la început să fim asociaţi cu parteneri şi cu clienţi care ne ajută să fim trust worthy (trad. demn de încredere), să fim de încredere pentru cei din jur. Iar parteneriatul cu Dunn Media este un exemplu, pentru că sunt printre cei mai importanti jucători pe partea de PR în această industrie. Este totul un mare network. Avem deja 16 parteneri global, majoritatea sunt din SUA şi avem de la agenţii de producţie de conţinut video din USA, Marea Britanie, Australia şi Noua Zeelandă, parteneri media, parteneri software sau start-up-uri complementare. Pe asta ne-am axat şi fiecare dintre aceşti parteneri ne-au ajutat să înţelegem mai bine piaţa, să accesăm clienţi noi şi să fim puţin mai de încredere pentru alte discuţii cu potenţiali clienţi.“

În ceea ce priveşte industria de profil din România, Bogdan Preduşcă a spus că piaţa locală nu este matură şi nu are încă destui jucători relevanţi.

„Cred că religiunea noastră este bună în foarte multe zone, dar nu şi în ceea ce priveşte partea de digital health, wellness şi fitness. Nu este încă la nivelul de maturitate şi la mărimea necesară. Noi oferim soluţii de la businessuri mici (IMM-uri) până la companii cu câteva sute, dacă nu mii, de colaboratori, companii care au deja o audienţă şi care oferă servicii de conţinut on-demand clienţilor şi audienţei respective şi care s-au lovit de probleme de scalare de producţie şi de costuri ridicate şi au nevoie de o soluţie simplă de a produce la scală conţinut personalizat video pentru tot ce înseamnă wellness, fitness, fizioterapii şi zona de health în general. Dacă ne uităm în piaţa din România, avem câteva exemple de jucători relevanţi, dar cred că ajunge să îi numărăm pe degetele de la o mână. Iar pentru noi, fix aceşti clienţi sunt predominanţi în USA, în Marea Britanie, în Australia şi regiunea DACH, pe care încă nu o putem acoperi din multe motive - atât de focus cât şi logistic.“

Pe de altă parte, reprezentanţii start-up-ului Hyperhuman au avut discuţii şi cu potenţiali parteneri care se află în România.

„Am discutat cu mulţi dintre potenţialii clienţi de la nivel naţional, dar aceştia încă sunt în stadiul în care îşi explică singuri motivul pentru care ar apela la serviciile pe care le oferă platforma Hyperhuman. Aş zice că este vorba de un delay. Cred că în 4-6 ani piaţa naţională o să fie mai matură, nu vreau să fiu atât de pesimist, suntem destul de early adopters ca şi ţară, avem o adopţie rapidă a tehnologiilor şi produselor noi, problema este de sustenabilitate, de adopţia la nivel de business, de a avea audienţă, iar asta ne duce spre profilul şi puterea de cumpărare a consumatorilor. Petnru că de fapt asta creşte o piaţă, puterea de cumpărare şi numărul de clienţi. Spre exemplu, sunt relevante pentru noi şi ţări mici, precum Norvegia, Suedia, Danemarca - care nu sunt foarte mari dacă ne uităm la populaţie, noi suntem mult mai mari din acest punct de vedere. Dar puterea de cumpreare, educaţia pe partea de prevenţie, wellness, sport, nutriţie şi health în general, este mult mai evoluată“, a mai spus Bogdan Preduşcă.

El a adăugat că în general clienţii din portofoliul Hyperhuman sunt activi în pieţe unde se vorbeşte limba engleză, precum Australia, Noua Zeelandă, Irlanda, America del Nord. De asemenea, în aceasă zonă se află şi canalele de distribuţie şi de achiziţie ale Hyperhuman.

 

Ce a mai spus Bogdan Preduşcă la ZF IT Generation

Mereu pregătim lucruri noi, parteneriatele sunt un pipeline foarte important pentru noi, clienţi la care lucrăm de multe luni - clienţi mari cu care sper să ne mândrim în curând. Şi evident partea de finanţare este ceva standard pe care start-up-urile s-au obişnuit să îl primească, dar sper că în realitatea anului acestuia şi foarte probabil anul viitor o să fie similar, ne va duce să ne gândim înapoi cum creăm valoare adăugată, cum ceea ce facem trebuie să fie sustenabil şi să nu mai trăim într-o bulă în care totul e pe termen scurt, de la o finanţare la alta. Aş vrea să ne întoarcem la ceea ce înseamnă business sustenabil şi fondatorii să se gândească mai mult la marje, la cum cresc valoarea, decât cum mai scriu o linie de cod, pun AI pe site şi rezolvă tot ce înseamnă tracţiune şi succes comercial.

Cred că mereu este capital pentru cineva care îşi face treaba bine şi pentru un start-up care a învăţat şi a demonstrat că învaţă pe parcurs. O rundă de finanţare este o consecinţă a unor lucruri. Consecinţa primei runde este că ai reuşit să creezi din jurul tău un excitement, o idee. Următoarea rundă înseamnă că ai mai făcut ceva, ai progresat şi ai demonstrat că ce ai zis la început ar putea merge. Tot ce trebuie să facem e să nu ne îmbătăm cu apă rece şi să nu credem că tot ce dezvoltăm este un start-up.

În ceea ce priveşte finanţarea, din ce am observat regiunea este încă deschisă la finanţările early-stage, însă nevoia de a justifica finanţarea este mai riguroasă. Sunt suficient de multe fonduri şi finanţare pentru a pleca la drum, iar două provocări ar fi rundele mai avansate şi piaţa (dacă un start-up îşi creează tot planul pe faptul că va face ceva aici şi a doua zis va vinde într-o piaţă matură, nu prea mai este atât de uşor).

Trebuie şi partea de fiscalizare puţin optimizată pentru a susţine tot ce înseamnă prevenţie şi nu tratament. Aici sunt multe discuţii, mai ales în ecosistemul şi în industria noastră. Şi am adus local câţiva jucători mai mari care s-au grupat pentru a transmite mesajul ăsta de a bunătăţi partea fiscală pentru industria asta.

Ştii ce am învăţat? Să nu mai fac foarte multe planuri. Un start-up încă treşte din ianuarie în ianuarie, din finanţare în finanţare. Sper să ajungem la un break-even cât mai curând. Şi cred că acesta este cel mai important obiectiv să ne susţinem singuri, să creştem şi să fim jucător relevant în pieţele în care operăm şi să învăţăm mai repede decât cheltuim banii.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR