ZF IT Generation

ZF IT Generation. Bogdan Liţescu, CEO al Plant an App, platformă pentru crearea de aplicaţii software: Am pus finanţarea pe planul doi şi am readus pe primul plan strategiile de dezvoltare de business

25 mar 2020 Autor: Ioana Nita

Compania a avut până acum peste 4.000 de clienţi, majoritatea din SUA.

Compania locală Plant an App, specializată în low-code, care a dezvoltat o platformă pentru crearea rapidă de aplicaţii soft­ware dedicate firmelor mari, vroia să atragă o investiţie de circa 1,5-2 mil. euro de pe piaţa din SUA, însă în contextul actual al crizei cauzate de răspândirea coronavirusului COVID-19 la nivel global, planul de finanţare a trecut pe locul al doilea.

„Nu este cert cum vor reacţiona investitorii la această criză care urmează şi atunci am pus finanţarea pe planul doi şi am readus pe primul plan strategiile de dezvoltare de business - interacţiuni cu clienţii, campanii de vânzări şi alte activităţi de genul acesta“, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Bogdan Liţescu, CEO-ul Plant an App.

Compania, înfiinţată în 2006, a participat recent la programul de accelerare de business 500 Startups din San Francisco (SUA), alături de alte 28 de start-up-uri din întreaga lume. Programul trebuia să dureze în total 4 luni, însă s-a încheiat mai devreme din cauza izbunirii pandemiei cu noul tip de coronavirus.

„Programul este acum pe terminate, urma să fie un demo day pe 19 martie, atunci era formal finalizarea programului. Ce s-a întâmplat - au mutat toată activitatea online, urmează să fie un demo day virtual anul acesta. În principal în jurul demo day se întâmplă activităţile pentru care eram noi acolo şi anume ridicarea de fonduri. Acum în aceste condiţii va trebui regândită sau amânată”, a explicat el. CEO-ul Plant an App urma să susţină un pitch în faţa a peste 600 de investitori de renume din Silicon Valley.

„În principal noi avem nevoie de 1,5 mil. dolari acum. Piaţa de capital din San Francisco este cu totul la un alt nivel decât ne putem noi imagina aici în România. Obiectivul nostru principal este consolidarea activităţilor de vânzări din SUA fiindcă piaţa noastră este în proporţie de 90% acolo şi avem nevoie de o prezenţă fizică, o prezenţă de vânzări.”

Odată cu participarea în cadrul acceleratorului 500 Startups, Plant an App a primit o finanţare de 150.000 de dolari care să ajute start-up-ul pe durata desfăşurării programului. Până acum tot ceea ce a dezvoltat Plant an App a fost făcut din fonduri proprii, cu o creştere organică, investiţiile totale din ultimii zece ani ridicându-se la circa 4-5 milioane dolari.

Ce face însă mai exact Plant an App? „Produsul se bazează pe tehnologii web. Comparaţia pe care o dau oamenilor ca să înţeleagă - cum este acum Wix pentru crearea de website-uri, la fel este şi platforma noastră pentru crearea de aplicaţii de management -  gestionarea vânzărilor, a proceselor, a angajaţilor, ş.a.m.d., mai exact toate aplicaţiile care conţin un set de date asupra cărora se aplică un set de procese”, a explicat Bogdan Liţescu.

Platforma Plant an App poate fi folosită pentru crearea de aplicaţii software de către programatori fără foarte multă experienţă, ceea ce permite dezvoltarea de soluţii într-un timp mult mai scurt decât în mod normal. De asemenea, dacă o companie are deja o echipă de programatori experimentaţi, productivitatea acestora poate creşte şi de 20 ori, potrivit CEO-ului Plant an App.

De-a lungul anilor, compania a avut în total 4.000 de clienţi, majoritatea fiind din SUA.

„Profilul nostru de clienţi este cumva diferit pentru că noi mergem mult prin parteneri, adică clienţii noştri sunt şi partenerii noştri - firme de dezvoltare software şi consultanţi de transformare digitală - genul acesta de profil de clienţi, care creează singuri sistemele cu care se duc la clienţii finali. Reţeaua de parteneri are o pondere de 70-80% din numărul nostru de clienţi.”

Anul trecut, Plant an App a înregistrat venituri de circa 500.000 euro, iar planul pentru 2020 era să îşi dubleze businessul odată cu ridicarea unei finanţări.

 

Ce a mai declarat Bogdan Liţescu la ZF IT GENERATION:

♦ Noi dezvoltăm o platformă pentru dezvoltarea de aplicaţii, ne adresăm în principal companiilor mari care au iniţiative de transformare digitală.

♦ Am avut oportunitatea de a merge în Statele Unite în San Francisco la acceleratorul 500startups, care este unul dintre cele mai renumite acceleratoare la nivel mondial. Socoteala de acasă nu s-a potrivit cu cea din târg, am venit criza coronavirus peste noi.

♦ Acum avem aici echipa de dezvoltare şi tehnică iar în SUA avem un singur om acum care coordonează relaţia cu clienţii existenţi. 

♦ Businessul nostru a început în 2006, încercam atunci să facem diverse proiecte, încercam să ne găsim produsul, pentru că asta ne doream, să facem un produs digital. La fel ca şi acum a urmat o criză prin 2008 care cumva pe noi ne a ajutat să ne definim produsul şi să ieşim pe piaţă. Contextul crizei respective a fost că, la fel, s-a anulat un proiect, dar asta ne-a oferit timpul pe care este greu să ţi-l pui deoparte, ne-a oferit timpul să vedem ce avem şi ce putem folosi pentru crearea unui produs. Astfel că în 2009 am intrat pe piaţa aceasta de componente destinate dezvoltatorilor de aplicaţii de sisteme şi s-a întâmplat cumva accidental, nu a fost planificat, în urma proiectului eşuat am creat repede un produs l-am pus pe piaţă şi a început să se vândă. A doua zi s-a vândut prima licenţă ceea ce pentru antreprenor, când vinzi primul produs chiar dacă nu ai făcut niciun ban, niciun profit cu el, este cea mai mare motivaţie şi de acolo lucrurile cumva au tot progresat.

Există două componente. Prima este partea de licenţiere, care poate să înceapă de la 400 de dolari pe lună pentru o aplicaţie simplă şi pe urmă în funcţie de cât de mare este aplicaţia - noi îl licenţiem şi pe dezvoltator, şi atunci în funcţie şi de cât de mare este echipa, care determină cât de mare este proiectul, costurile pot să ajungă la 5.000 de dolari pe lună. Aceasta este partea de licenţiere, dar mai există şi partea de implementare unde sunt incluse serviciile, care sunt livrate de partenerii noştri de implementări. Acolo costurile variază, un proiect poate începe de la 5.000 de dolari cap-coadă în servicii şi bineînţeles am văzut proiecte care s-au întins şi pe cinci ani de zile cu foarte multe iteraţii, care probabil au ajuns pe la o jumătate de milion de dolari.

Tehnologia noastră este un produs foarte potrivit în această perioadă în care ne aflăm pentru că poate răspunde repede şi se poate adapta repede la situaţii care sunt în continuă schimbare. Chiar am semnat un parteneriat luna trecută cu o companie care produce un sistem prin care departamentele de resurse umane pot gestiona de exemplu angajaţii şi să le trimită notificări în timp real despre anumite situaţii. În trecut au fost despre tornade, despre lucrări de mentenanţă într-o clădire, în ziua de astăzi este vorba de coronavirus.

Cred că problemele umanităţii pot fi rezolvate cu ajutorul tehnologiei, dar este important ca acea tehnologie să vină rapid, să vină la timp, şi să se adapteze rapid la situaţia care este impredictibilă.

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR