ZF IT Generation

ZF IT Generation. Bogdan Iordache şi Ionuţ Ţăranu, cofondatori Apiary Book, aplicaţie mobilă pentru management apicol: Anul viitor vom ajunge la o evaluare de 4-5 mil. euro şi vom lua o nouă rundă de investiţii

23 oct 2020 Autori: Alexandra Cepăreanu , Ioana Nita

La finalul anului viitor, start-up-ul ţinteşte să ajungă la venituri de 200.000 euro şi la peste 50.000 de utilizatori ai aplicaţiei.

Start-up-ul local Apiary Book, care a dezvoltat o aplicaţie mobilă pentru managementul stupinelor, are în plan ca anul viitor să ajungă la o evaluare de 4-5 milioane de euro şi să obţină o nouă investiţie, de circa 700.000 – 800.000 euro. În prezent, start-up-ul se află în plin proces de obţinere a unei finanţări de 200.000 de euro, proiectul fiind evaluat la 1,25 mil. euro înainte de runda de finanţare.

„La sfârşitul următorului an dorim să deschidem o nouă rundă de investiţii. Conform estimărilor financiare pe care

le-am făcut pentru anul viitor, evaluarea companiei va fi de aproximativ 4-5 mi­lioane şi vrem să obţinem o sumă considerabilă care să ne permită să abordăm şi alte pieţe precum Brazilia, China, India - deocamdată nu ştim foarte multe lucruri despre aceste pieţe, dar sunt pieţe cu un potenţial foarte mare“, a declarat în cadrul emisiunii Bogdan Iordache, cofondator şi CEO al Apiary Book. Cu o experienţă vastă în domeniul IT, el s-a hotărât în 2014 să devină apicultor, iar la scurt timp i-a venit ideea de a face o aplicaţie pentru managementul stupinei. „Am urmat un curs de profil, am luat prima stupină şi am început aventura. În 2015 am hotărât să fac o aplicaţie pentru managementul stupinei pentru că simţeam nevoia să adaug activităţile pe care le făceam în stupină. Doi ani mai târziu am hotărât ca acest proiect trebuie să evolueze şi am început să caut finanţare, iar în 2018 am obţinut primele finanţări de la două fonduri de investiţii.“

Investiţia iniţială pentru dezvoltarea aplicaţiei s-a situat la circa 120.000 – 150.000 euro, fonduri personale ale antreprenorului. Apoi, în 2018, Apiary Book a primit o investiţie pre-seed de la fondul local GapMinder, care s-a alăturat şi rundei actuale de finanţare cu 50.000 euro, restul sumei până la 200.000 euro urmând să fie strânsă prin intermediul campaniei care se află în prezent în derulare pe platforma de equity crowdfunding SeedBlink.com.

Tot în 2018, spre finalul anului, s-a alăturat echipei Apiary Book şi Ionuţ Ţăranu, specialist cu peste două decenii de experienţă în IT, care a intrat în business atât cu o investiţie, cât şi cu know-how.

„Iniţial am vrut să fac doar o investiţie de tip business angel, însă am hotărât să mă implic mai mult pentru că mi-a plăcut proiectul. O echipă din cadrul companiei mele de outsourcing a ajutat la dezvoltarea proiectului. Eu mai făcusem deja o investiţie pe partea de apicultură – am pornit o afacere în procesarea şi comer­cializarea mierii“, a precizat Ionuţ Ţăranu, cofondator şi manager pentru dezvoltarea businessului în cadrul Apiary Book.

Ce face însă mai exact aplicaţia Apiary Book? „Încercăm să eficientizăm operaţional activităţile dintr-o stupină. Un apicultor când ajunge la stupină poate să identifice stupul, să afle istoricul activi­tăţilor şi starea albinelor din stup, poate să noteze în urma inspecţiei progresul sau regresul familiei de albine. În urma introducerii acestor date, apicultorului i se oferă sfaturi. Datele sunt analizate şi se primesc sfaturi legate de acţiunile ce trebuiesc întreprinse, se pot genera notificări“, a explicat Bogdan Iordache.

„Spre exemplu, aplicaţia poate genera notificare atunci când familia de albine urmează să roiască“, a completat Ionuţ Ţăranu.

În prezent, aplicaţia Apiary Book este folosită de către apicultori din întreaga lume, aceasta fiind tradusă în 18 limbi.

„Sunt aproximativ 22.000 de apicultori care folosesc zilnic aplicaţia. În total, aa a fost descărcată de peste 160.000 de oameni“, a precizat Ionuţ Ţăranu. Din totalul utilizatorilor, circa 60% provin din Europa şi America de Nord.

Apiary Book se bazează în prezent pe un model de business de tip freemium, care le permiet utilizatorilor să folosească aplicaţia gratuit pentru anumite acţiuni, însă pentru funcţionalităţi mai avansate trebuie să plătească o subscripţie lunară sau anuală.

„Am lansat subscripţia la jumătatea acestui an, am vrut să experimentăm şi să aflăm care este cea mai bună metodă de monetizare. Abonamentul este de 80 de euro pe an, adică 6,67 euro pe lună pentru subscripţia pro“, a spus Bogdan Iordache. El a adăugat că prin subscripţie, utilizatorii au funcţionalităţi premium - comunicare, program de mentorat şi liste cu bune practici strânse la nivel internaţional.

„În pachet este inclusă şi sincronizarea prin cloud, astfel că un apicultor poate înregistra activităţile la stupină şi le poate sincroniza în cloud.“

Pentru anul viitor, cofondatorii Apiary Book au ca ţintă să ajungă la venituri de 200.000 euro şi la peste 50.000 de utilizatori ai aplicaţiei.

„Deşi suntem deja cea mai populară aplicaţie pentru apicultorii din întreaga lume vrem să accelerem acest proces şi vrem să ajungem la cât mai mulţi apicultori - direct prin intensificarea eforturilor noastre de vânzări şi marketing, dar vrem să ajungem la ei şi prin intermediul asociaţiilor apicole sau prin alte organizaţii“, a punctat Bogdan Iordache.

Start-up-ul vizează o piaţă de aproximativ 6-7 milioane de apicultori în întreaga lume, care au peste 92 de milioane de stupi.

„Acestea sunt date din 2018. Referindu-ne strict la Europa, sunt aprox. 600.000 de apicultori. Considerăm că am reuşit organic să ajungem doar la 5% dintre aceştia deci mai avem foarte multă muncă.“

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR