ZF IT Generation

ZF IT Generation. Bogdan Florea, fondator şi CEO al Connections Consult, furnizor soluţii şi servicii IT: Încheiem anul 2020 cu afaceri de 33 mil. lei, din care un procent de 5-7% va veni din propriile produse IT

17 dec 2020 Autor: Ioana Nita

„Anul viitor ne aşteptăm la o creştere de minim 10-12% pentru cifra de afaceri, care va fi generată în mod particular din zona de produse.”

Compania locală Connections Consult, specializată în furnizarea de soluţii software şi servicii IT, estimează că va încheia anul acesta cu afaceri mai mari cu 13% faţă de 2019, urmând să ajungă astfel la o cifră de afaceri de 33 milioane lei, din care un procent de 5-7% va fi generat de vânzarea propriilor soluţii software. În ultima perioadă, compania s-a axat şi pe dezvoltarea propriilor produse IT, în prezent având în portofoliu peste cinci astfel de soluţii - de la chatbots la platforme fintech şi de management de proiect.

„Am ajuns în 2020 într-o nouă etapă strategică care va face trecerea de la zona de servicii şi outsourcing înspre produse şi parteneriate sustenabile cu furnizori de tehnologie consacraţi. Cochetăm cu ideea unor produse proprii de circa 3-4 ani. Am învăţat multe din experimentele pe care le-am făcut. Ne-am dat seama că în ciuda aparenţelor, dezvoltarea unui produs, chiar dacă are în spate tehnologii cunoscute de personalul firmei, reprezintă o misiune specifică şi trebuie abordată într-un mod particular. Am făcut diverse experimente şi am învăţat din propriile greşeli. Cred că primul produs propriu pe care l-am proiectat şi construit a fost în 2017, dar cred că acum suntem suficient de maturi să înţelegem ce înseamnă cu adevărat dezvoltarea unui produs şi promovarea lui”, a declarat în cadrul emisiunii ZF It Generation Bogdan Florea, fondator şi CEO Connections Consult. El a adăugat că nu întotdeauna partea tehnică este este cea mai grea atunci când se creează un produs, ci mai degrabă modul în care compania se raportează la piaţă, în care face promovarea şi însăşi modelul de business.

Antreprenorul a fondat compania Connections în 2005, iar de atunci şi până acum a schimbat de mai multe ori strategia de business până să ajungă la mixul de soluţii şi servicii IT pe care îl oferă acum segmentului B2B.

„Am avut mai multe pivotări şi schimbări de strategie în cei 15 ani de existenţă a companiei şi le-aş menţiona în primul rând pe cele care au legătură cu trecerea la dezvoltarea software mai întâi în regim de outsourcing, iar apoi în varianta de servicii managed în care noi dezvoltam proiectele end-to-end, apoi încheierea de parteneriate cu diverşi furnizori de tehnologie. Acum este cazul să trecem la nivelul următor. Ultima strategie, pivotare a fost în 2015, când am decis să ieşim pe pieţe externe, respectiv ne-am creat birouri în Bulgaria şi Serbia”, a explicat el.

În prezent, în portofoliul de produse software proprii ale Connections se regăsesc roboţi software creaţi cu ajutorul tehnologiei UiPath, precum şi o aplicaţie de extragere de date din cărţile de identitate, o platformă fintech (Bankit) şi o platformă de management de proiect.

„Mizăm pe foarte mult pe zona de automatizare inteligentă a proceselor de business fiind parteneri gold UiPath. Din acest parteneriat şi din competenţele pe care le-am dezvoltat în firmă am creat doi roboţi cu funcţii specifice - Tudor contabot, care este un robot ce automatizează procesele de business din cadrul birourilor şi companiilor de contabilitate, şi HRbot - un asistent pentru funcţii de gestiune a resurselor umane. Avem în acelaşi timp şi un serviciu de recunoaştere de date din actele de identitate - ID Scanner, pe care îl oferim nu ca produs ci ca serviciu SaaS. De asemenea, avem şi o aplicaţie într-o fază finală, am depaşit stadiul MVP, suntem practic în momentul lansării. Este vorba de o aplicaţie de management al planificării, organizarea resurselor şi în general operaţiuni lean din cadrul unei organizaţii care gestionează un număr mare de resurse”, a explicat Bogdan Florea.

Mai multe detalii pe https://www.zf.ro/zf-it-generation/

Dezvoltarea produselor IT proprii a fost asigurată din resursele interne ale companiei, iar costurile au fost diferite pentru fiecare soluţie software în parte.

„În general depinde foarte mult de tipul de produs - dacă vorbim de partea de bots pe care încercăm să o dezvoltăm, plecăm deja de la tehnologia Uipath, deci investiţiile sunt undeva între 50.000 şi 100.000 euro până în momentul în care avem un prototip valid pentru a fi testat în raport cu nevoile primilor clienţi. Ulterior, investiţia investiţia în marketing şi dezvoltarea unor altor funcţionalităţi peste nivelul de bază reprezintă sume pe care nu le putem cuantifica în momentul de faţă. Pentru aplicaţii generaliste şi tradiţionale cum ar fi aplicaţia de project management, investiţia este mai mare, poate să depăşească 100.000 - 120.000 euro”, a precizat el.

În principal, clienţii Connections pentru produsele software proprii provin din domeniile de retail, energie şi banking, dar şi din zona IMM-urilor - birouri de contabilitate independente, firme de audit, de consultanţă financiară şi firme de management al resurselor.

Costurile pentru companiile care vor să implementeze soluţiile dezvoltate de Connections diferă în funcţie de soluţia aleasă, dar şi de mărimea şi nevoile organizaţiei în sine.

„Folosim modelul SaaS, subscription based, în care companiile plătesc ceea ce folosesc - plătesc practic un abonament pentru utilizarea aplicaţiei sau a serviciului software respectiv. Costul depinde de mărimea companiei, de complexitatea fluxurilor de business, de gradul de adaptare pe care trebuie să îl aducem variantei standard a produsului”, a punctat Bogdan Florea. El a adăugat că în general, pentru companiile care folosesc produsele Connections of the shelf, fără personalizare, costurile variază de la zeci până la câteva sute de euro pe lună pentru utilizarea unui chatbot în funcţie de skill-urile robotului software.

„Pentru companii mari, pentru care este necesară o analiză detaliată înainte şi trebuie regândite fluxurile de business, costurile sunt separate - partea de implementare are un anumit tarif, care depinde de arhitectura organizaţională şi de complexitatea nevoii clientului, şi partea de subscripţie. Depinde şi de aplicaţiile existente pe care le au în infrastructura IT, de modul în care ne integrăm cu ele şi de ce vor să facă ulterior cu datele obţinute în urma folosirii acestor roboţi software.”

Ca atare, proiectele bazate pe soluţiile proprii ale companiei pot porni de la sume mici - zeci spre sute de euro pe lună, până zeci de mii de euro în cazul unor proiecte complexe.

Anul acesta, partea de produse proprii va genera circa 5-7% din veniturile Connections.

„2020 a fost un an al investiţiilor şi ne dorim să dezvoltăm pe termen mediu zona de produse. Pe de altă parte vedem viitorul ca un mix între produse proprii, între proiecte în variate de managed service pe care le gestionăm end-to-end - de la partea de analiză la partea de livrare către client şi mentenanţă ulterioară, şi în aceeaşi măsură ne dorim creşterea zonei din companiei care gestionează parteneriatele cu furnizori de tehnologie. Nu inventăm roata, plecăm de la soluţii existenet oferite de companii consacrate - UiPath, Microsoft, Oracle şi încercăm să construim cu ajutorul lor”, a subliniat fondatorul şi CEO-ul Connections.

Aşadar, strategia companiei se axează pe trei direcţii - produse, proiecte şi parteneriate, iar toate trei ar trebui să conlucreze la o creştere susţinută a cifrei de afaceri în următorii ani.

„Ţintim foarte mult pieţele externe. Pe de-o parte prin deschiderea de birouri acolo unde există potenţial concret pentru proiecte şi pe de altă parte prin extinderea în zona online - promovarea produselor şi a serviciilor noastre către alte pieţe în special în Germania, ţările nordice, Marea Britanie şi SUA.”

Compania se află acum în discuţii pentru iniţierea operaţiunilor în Polonia. „Probabil în a doua parte a anului viitor vom discuta în mod concret despre deschiderea unui birou în zona unor pieţe pe care le considerăm cu potenţial foarte mare - fie că este vorba de Germania sau SUA. O să luăm o decizie anul viitor şi o să ne gândim să implementăm deschiderea unui birou de vânzări şi de business development înspre finalul lui 2021.”

Anul acesta a fost pentru Connections chiar mai bun decât estimările iniţiale în ceea ce priveşte partea de business, financiară, iar pentru 2021 antreprenorul se aşteaptă să menţină creşterea afacerilor la peste 10%.

„Anul viitor ne aşteptăm la o creştere de minim 10-12% pentru cifra de afaceri, care va fi generată în mod particular din zona de produse.”

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR