ZF IT Generation

ZF IT Generation. ­Andrei Cionca, cofondator ROCA X, vehicul investiţional: În doi ani vrem să ajungem la un capital de 13-15 mil. euro, investit în 50 de companii

28 feb 2020 Autor: Adrian Seceleanu

ROCA X a investit până acum în 10 start-up-uri, printre care se numără Beez, Feeel.health, yeParking, Feexers, Frisbo, MedicAI, Milluu, PatchAI şi BetMarkets.

ROCA X, instru­mentul investiţional pentru start-up-uri lansat anul trecut de nouă antreprenori din România, are în plan să ajungă peste doi ani la un portofoliu de 50 de companii, suma cumulată investită urmând să ajungă astfel la circa 13-15 milioane euro. Până acum ROCA X a investit în total peste 2,1 milioane euro în zece start-up-uri, iar până la finalul acestui an va mai adăuga încă 20 de companii în portofoliu.

„Până la finalul acestui an putem ajunge la un portofoliu de 30 de start-up-uri. Am investit deja în 10, mai avem 10 în pipeline şi încă 10 în care urmează să investim până la finalul anului. Ca atare, putem atinge suma de 5,4 milioane euro pe care ne-am setat-o ca etapă imediat următoare de creştere a capitalului. Practic, vrem să dublăm capitalul până la sfârşitul anului şi credem că până atunci vom putea investi toată diferenţa“, a declarat Andrei Cionca, cofondator al ROCA X, în cadrul emisiunii ZF IT Generation. El a lansat ROCA X în iunie anul trecut ca o societate pe acţiuni împreună cu alţi opt antreprenori, investiţia lor iniţială fiind de 700.000 euro. Strategia investiţională a ROCA X vizează alocarea a 30% din contribuţiile strânse pentru investiţii în start-up-uri din Europa, în special din partea central şi est-europeană, 30% din capital în start-up-uri din Israel, iar restul de 40% din bani în companii din România. De ce 60% din capitalul ROCA X merge către start-up-uri din Europa şi Israel?

„În Polonia sunt 130 de jucători pe piaţă - acceleratoare, VC-uri şi alte organizaţii (care susţin ecosistemul de start-up-uri – n. red.). Acolo au un ecosistem mult mai matur decât la noi – au un milliard investit de stat, plus fonduri europene, estimate de noi la 500 mil. euro. Aşadar, investim acolo pentru că vrem să luăm din experienţa lor şi să o importăm în România. Iar în Israel, pentru că avem contacte bune acolo, iar piaţa este foarte matură - este a doua piaţă tech din lume, după Silicon Valley“, a explicat Andrei Cionca.

Proiectul ROCA X nu este focusat pe o anumită nişă, ci are în vedere mai multe domenii din piaţa de tech: AI (inteligenţă artificială), fintech, proptech, cât şi tendinţele nou-apărute în tehnologie. Astfel, până acum, ROCA X a anunţat oficial investiţiile în nouă start-up-uri, printre care se numără Beez, Feeel.health, yeParking, Feexers, Frisbo, MedicAI, Milluu, PatchAI şi BetMarkets. „În prima fază vrem să investim cele aproape 3 milioane euro (2,7 milioane euro) în 20 de companii, atât din România, cât şi din străinătate. În această primă fază încercăm să avem un tichet mediu de 150.000 euro, ceea ce înseamnă că tichetul nostru variază între 50.000 şi 500.000 euro“, a precizat cofondatorul ROCA X. El a adăugat că acest prim lot de 20 de companii le vor da cofondatorilor o imagine clară despre unde se poziţionează acum şi ce capacitate de creştere au, plus de ce capacitate dispun pentru a convinge şi alţi investitori sau pe  cei actuali să strângă capital suplimentar.

În prezent, cofondatorii ROCA X se află într-o fază foarte avansată de a semna şi cu următoarele 10 start-up-uri, din care şapte sunt din România.

„Suma angajată până acum în aceste 10 start-up-uri noi este mai mare decât capitalul pe care îl avem la dispoziţie în prezent - 3,2 milioane euro (în condiţiile în care capitalul disponibil este 2,7 milioane euro)“, a punctat el.

ROCA X şi-a propus trei faze de creştere, prima fiind strângerea banilor pe care deja i-au alocat în investiţii în 20 de start-up-uri.

„În a doua fază încercăm ca pe baza acestor investiţii deja făcute în 20 de companii, să trecem la următoarea etapă în care să ajunge la un portofoliu de 35 de companii, din care 5-6 să fie la a doua investiţie din partea noastră“, a explicat Andrei Cionca.

„Iar în a treia fază vom avea 50 de companii în portofoliu, din care 5-6 vor fi investiţii de tip <<follow-on>>, iar 1-2 se vor afla la a treia investiţie din partea noastră“, a completat el.

Pentru investiţiile de tip „follow-up“, în care ROCA X va face a doua investiţie, valoarea finanţării se va situa la 300.000 euro, iar în cazul celei de-a treia rundă de investiţii, valoarea finanţării va creşte la 500.000 euro în medie per start-up.

„Considerăm că în prezent în România indiferent dacă este vorba de gestiune de fonduri europene sau private, cum e cazul nostru, nu putem vorbi de mai mult de 3 runde investiţionale duse de acelaşi vehicul pentru că deja devine o problemă de capital, valoarea tichetelor crescând foarte mult. Dacă o companie ajunge în acea fază, cu certitudine în a treia rundă investiţională, ea nu se va adresa doar pieţei din România, şi atunci şi jucătorii implicaţi vor fi mult mai mari, iar tichetele vor fi mult mai mari.“

Până acum, ROCA X a făcut o singură investiţie de tip „follow-on“ în start-up-ul local Beez, care a obţinut recent o finanţare de 1,2 milioane euro. ROCA X investeşte de obicei împreună cu fonduri de investiţii, până acum doar două din start-up-urile din portofoliu fiind strict pariurile sale – Feeel.health şi yeParking.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR