ZF IT Generation

ZF IT Generation. Alin Stanciu, Catalyst România II: Aşteptările unor fondatori de companii aflate la început de drum sunt mai mari decât aşteptările noastre la exitul din companii mature, cu creşteri anuale sănătoase şi profitabile

28 feb 2023 Autor: Ioana Nita

Catalyst a început să facă investiţii în start-up-uri tech locale încă din 2012, din primul său fond din care a finanţat zece companii în totalDin unele a ieşit deja, iar din restul trebuie să facă exit până anul viitor Din cel de-al doilea fond, în valoare de 50 mil. euro, Catalyst a făcut deja cinci investiţii.

Contextul macroeconomic de la nivel global, ce a impus o corecţie a evaluărilor start-up-urilor de technologie, după boomul din pandemie, nu este conştientizat câteodată de fondatorii unor proiecte tech abia demarate, care se aşteaptă în unele cazuri la evaluări mai mari decât cele pe care le au companiile mature, cu creşteri anuale, în momentul în care fac exit fondurile de investiţii care le-au susţinut, consideră Alin Stanciu, partener în cadrul Catalyst România. Catalyst România, susţinut de 3TS Capital, este primul fond de investiţii în start-up-uri tech de pe piaţa locală, lansat în 2012, iar acum se află la  al doilea fond, în valoare totală de 50 milioane de euro.

„Acum suntem în momentul în care aşteptările cumva supraestimate ale fon­da­torilor, create în 2020-2021, ar trebui armonizate cu realitatea pieţei şi pentru noi conflictul este cu atât mai mare cu cât avem şi Catalyst I, fondul iniţial, în care încă mai avem nişte companii care sunt exact în momentul de exit şi vedem pe de-o parte cu cât vindem nişte companii, cu ce multipli vindem nişte companii care sunt într-o stare de sănătate extrem de bună, adică sunt companii care încă postează o creştere după ani de zile, sunt companii extrem de profitabile toate, şi vedem ce multipli reuşim să obţinem acolo, după care ne întoarcem la fondul nou şi vedem că aşteptările fon­datorilor legate de companii aflate la început sunt semnificativ mai mari decât aşteptările noastre la exit. Este un paradox“, a spus în cadrul ZF IT Gneration Alin Stanciu.

Din primul fond, Catalyst a investit în zece companii – 123 FormBuilder, Vola, Elefant, Simartis, Avocatnet.ro, Green Horse Games, Vector Watch, Smartbill, Omniconvert şi SmartDreamers. Inves­tiţiile în 123 FormBuilder, Vola, Elefant, Simartis, Avocatnet.ro, Omniconvert şi SmartDreamers încă mai sunt active, conform informaţiilor de pe site-ul oficial al Catalyst România, în timp ce fondul a ieşit complet din businessul Green Horse Games şi parţial din Vector Watch (a fost achiziţionat de Fitbit şi ulterior de Google), Smartbill (achiziţionat de norvegienii de la Visma Software).

„În primul fond mai sunt câteva companii, iar pentru multe dintre ele sunt exact în acest moment discuţii de exit. Fondul respectiv se va închide automat la anul, deci cumva, până în 2024 va trebui să ieşim din toate companiile“, a punctat el.

Din cel de-al doilea fond, lansat în urmă cu circa doi ani, Catalyst a investit până în prezent în cinci companii SeedBlink, Code of Talent, Adservio, evoMAG şi Hunch (Serbia) şi continuă să caute 4-8 companii pentru a le finanţa anul acesta. „Mişcările din zona de evaluare a start-up-urilor, evi­dent că au impact şi asupra noastră, aşa cum au asupra oricărui alt investitor şi implicit, asupra oricărui fondator de companie.“

„Există o întârziere între cum reacţionează pieţele şi ce înţeleg sau ce percepţie au fondatorii. Şi acum suntem exact în zona în care noi vedem că multiplii standard din industrie, pentru că noi de obicei ne luăm după nişte multiplii standard în momentul în care facem o investiţie, ne ancorăm în nişte multiplii, iar ulterior decidem noi dacă îi acceptăm sau îi creştem sau scădem, s-au redus considerabil. Suntem departe de zona în care eram în 2020, chiar început de 2021“, a precizat Stanciu, adăugând că în medie evaluările proiectelor tech au scăzut cu circa 30%, iar în anumite verticale chiar şi cu 50%.

„Fiintech-ul, de exemplu, este o zonă în care multipli au scăzut mai mult decât în alte zone, asta în condiţiile în care era foarte în vogă acum un an, un an şi jumătate. Deci fiind o oarecare inflaţie, este normal să fi scăzut. Lumea mai visează multipli foarte mari, de preferinţă pe venituri, dar realitatea este că dacă te uiţi la tranzacţiile existente, se închid tranzacţii la multipli mult mai mici decât crede piaţa.“

 

 

 

 

 

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR