ZF IT Generation

ZF IT Generation. Alexandru Govoreanu, cofondator Questo, aplicaţie mobilă pentru turism: În 2019 am avut venituri de 100.000 euro, iar în 2020 creştem de cel puţin 5 ori

10 feb 2020 Autor: Ioana Nita

Până acum start-up-ul a atras în total finanţări de 300.000 euro.

Start-up-ul local Questo, care a dezvoltat o aplicaţie mobilă prin intermediul căreia utilizatorii pot explora diferit oraşele şi locurile turistice atunci când călătoresc, are în plan să crească anul acesta de cinci ori businessul, urmând să ajungă astfel la venituri de circa 500.000 euro la finalul lui 2020.

„Noi ne-am apucat să vindem questuri (jocuri în aplicaţia mobilă Questo – n. red.) anul trecut din ianuarie, astfel că 2019 a fost primul an în care am început să generăm venituri - până în 100.000 de euro, iar pentru anul acesta ne propunem să creştem cel puţin de cinci ori”, a declarat în cadrul emisiunii ZF IT Generation Alexandru Go­voreanu, cofondator al Questo. El a fondat start-up-ul în 2017 alături de Claudiu Petria. „La început am investit fondurile noastre proprii, munca noastră, iar apoi am adus în echipă doi business angels care au investit până acum circa 300.000 euro“, a menţionat el referitor la investiţiile obţinute de Questo până în prezent.

Ce face însă şi cum se foloseşte aplicaţia Questo? Aplicaţia le oferă utilizatorilor posibilitatea de a explora o serie de oraşe, în principal din Europa momentan, într-un mod diferit, punându-le la dispoziţie questuri pentru a descoperii locaţii ascunse în care puţini turişti ajung. Astfel, aplicaţia funcţionează ca un ghid turistic virtual, utilizatorii urmând indicii şi rezolvând o serie de ghicitori pentru a descoperi atracţii turistice inedite sau locaţii pe care nici localnicii nu le cunosc.

Toate acestea sunt parte din “quest” – tururi de oraş sub forma unor misiuni care transpun utilizatorii într-o poveste în care ei sunt personajul principal.

“Facem acelaşi lucru ca şi un ghid care te duce pe o rută din oraş, o transformă într-o experienţă şi apoi îţi spune şi o poveste”, a punctat Alexandru Govoreanu, adăugând că acum aplicaţia este disponibilă în peste 50 de destinaţii la nivel mondial, majoritatea europene pentru moment.

„Prezenţa noastră principală este în Europa - aici avem marile capitale plus oraşe care atrag foarte mulţi turişti anual. Dar tocmai am lansat un quest pentru Osaka din Japonia şi avem un prim æquest şi în New York, iar în perioada următoare o să adăugăm mai multe quest-uri în SUA şi Asia.”

Anul acesta, start-up-ul vrea să adauge minim 50 de destinaţii noi în aplicaţie şi să consolideze totodată oraşele disponibile deja cu noi “quest-uri”. În 2019, peste 50.000 de persoane s-au jucat în aplicaţia Questo, plătind în medie 10 euro pe un “quest”.

La început, “quest-urile” au fost realizate de echipa Questo, însă treptat, start-up-ul a început să lucreze cu colaboratori, acesta fiind de altfel şi primul pas pentru scalarea businessului.

“Am deschis platforma şi am primit copy writers şi creative writers din toată lumea. În momentul de fata avem o reţea de peste 100 de oameni care creează <<quest-uri>> pentru noi din toată lumea. Anul trecut în medie ei au câştigat până la 1.000 de euro în funcţie de cât de mult s-a vândut acel quest”, a precizat cofondatorul Questo.

Al doilea pas pentru scalarea businessului a fost colaborarea cu turoperatorii, mai exact aceştia să transforme tururile pe care le au deja în ofertă în “quest-uri”.

“Turoperatorii pot să îşi transforme experienţele pe care deja le au împreună cu noi în <<quest-uri>> şi fac acest lucru din mai multe motive. Unul ar fi că astfel ei pot să devină relevanţi pentru audienţele pentru care până acum nu erau relevanţi. Circa 50% din oameni nu cumpără turiri în momentul în care se duc să viziteze un oraş - şi oameni mai în vârstă şi mai tineri, iar motivele sunt diverse - de la faptul că vrei să explorezi singur sau că este prea scump, ş.a.m.d.”, a explicat el.

Cum va evolua start-up-ul Questo în cinci ani? “Practic noi ce facem acum este să ne transformăm platformă pe care pe de-o parte creatorii de conţinut, turoperatori pot să o folosească pentru a-şi transforma propriul conţinut în <<quest-uri>>, iar pe cealaltă parte vrem să fim acea experienţă pe care o să o faci oriunde în lume. Questo are sens doar dacă este disponibilă la nivel global, iar focusul nostru acum este să fim disponibili în cât mai multe destinaţii din lume în care să avem cât mai multe <<quest-uri>>, fiindcă acesta este principalul lucru pe care ni-l cer utilizatorii noştri”, a menţionat Alexandru Govoreanu.

“Peste pe 5 ani vom fi disponibili probabil în peste 500 de oraşe din întreaga lume în care vom avea mai multe <<quest-uri>> - cel puţin câte două-trei în fiecare oraş, şi vom fi nu doar platformă pe care se duc turiştii să se joace, dar şi localnicii. Vom deveni relevanţi pentru localnici în momentul în care vom avea îndeajuns de mult conţinut”, a completat el.
 

 

 

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR