ZF IT Generation

Mihai Filip, CEO şi fondator, Oves Enterprise: Companiile de outsourcing software ar trebui să înceapă să lucreze în paralel la produse proprii, industria outsource va muri

18 oct 2023 Autor: Adrian Seceleanu

♦ „Toţi clienţii au închis proiectele neesenţiale, rămân doar produsele de bază, esenţiale pentru supravieţuirea companiei. În ultimele şase luni este o scădere masivă a pieţei.“

Antreprenorii din IT care au dezvoltat companii de outsourcing software ar trebui să demareze cât mai repede, dacă nu au făcut-o deja, proiecte prin care să lanseze produse proprii, pentru că industria este în scădere iar prognoza nu este mai bună nici pentru viitor, consideră Mihai Filip, fondator şi CEO al companiei de IT Oves Enterprise, care a mers pe acest model dual de funcţionare. Accelerarea dezvoltării de produse proprii este urgentă, pentru că piaţa de outsurcing este deja în scădere.

„Toţi clienţii au închis proiectele neesenţiale, rămân doar produsele de bază, esenţiale pentru supra­vieţuirea companiei. Firmele şi-au restrâns activitatea şi şi-au luat oameni care să lucreze pe produsele proprii, echipe mici şi încearcă să menţină bugetul jos, pentru că nimeni nu nu ştie ce se va întâmpla. În ultimele şase luni este o scădere masivă a pieţei. Toţi partenerii cu care lucrez simt acest lucru, am văzut acum în unele ţări, se încurajează fondurile de investiţii, se încurajează companiile de tehnologie şi se investeşte în ele, pentru a lansa produse noi, pentru a veni cu cerinţe noi de software, de dezvoltare, pentru că este un blocaj. Mă refer la jucătorii mari de pe piaţă, pentru care lucrăm şi noi. Multe companii mici s-au dat bătute şi au dispărut de pe piaţă“, a spus Mihai Filip în cadrul emisiunii ZF IT Generation.

„Secretul“ este să lucrezi în paralel – şi la proiecte pentru alţii, de unde să ai bani pentru a crea produsele tale, spune Filip. „Trebuie să lucrezi în paralel: lucrezi la visul tău, dacă vrei, la produs, dar în paralel menţii şi partea comercială, pentru că ai nevoie de cash flow. Fără bani nu poţi face nimic, nici măcar să lucrezi la un white-paper sau să pui doi arhitecţi să-ţi deseneze visul tău. Cam asta a fost reţeta de succes pentru noi încercând să ţinem un cash flow şi să mergem mai departe cu partea de servicii şi în paralel să construim produsele pe care noi vrem să le construim.“

Spre deosebire de alte voci din industria de IT, Mihai Filip crede că există spirit antreprenorial pe piaţa de IT şi îi încurajează pe programatori să meargă în această direcţie. „Eu cred că este spirit antreprenorial, de multe ori, sincer, cred că este prea mult, în sensul în care mulţi care oameni care nu au experienţă se lansează şi riscă. Am văzut de multe ori programatori care au riscat luând credite sau şi-au vândut locuinţa dacă vrei, ca să lucreze la visul lor, ceea ce pentru mine mi se pare fascinant şi apreciez orice persoană care îşi urmează visul, pentru că în opinia mea asta este reţeta succesului nu poţi să stai să fii angajatul model. Nu cred că e un model sănătos pentru că n-ai libertate şi ştii ce se întâmplă. Se adună încet-încet frustrarea asta în care te gândeşti că puteai să faci mai mult, trec anii şi îţi dai seama că, totuşi, poarte trebuia să încerc şi eu cu produsul ăla.“

Oves Enterprise este cea mai mare entitate din grupul de firme în care Mihai Filip este acţionar, şi care cuprinde mai multe companii. „Cea mai mai mare companie este compania de IT, care este diversificată. Avem şapte birouri peste tot în lume, dintre care două sunt în America, Germania, Dubai, ş.a.m.d. Compania creşte, Oves Enterprise a devenit un brand global chiar acum vrem să ne extindem în Belgia şi Norvegia, ţările nordice. Mai departe de atât, avem o companie de construcţii, este una dintre cele mai mari companii din ţară prin care noi construim apartamente, birouri, tot ce ţine de construcţii. Mai am o clinică de chirurgie-estetică împreună cu soţia, unde avem 15 medici şi creştem şi acolo. Mai avem o companie de publicitate, şi mai am împreună cu un partener un dispecerat de taxi. Avem în total peste nouă companii, dar şi mai multe start-up-uri. Cred că trecem de un business de 25-30 de milioane de euro pe an“.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR