ZF IT Generation

Ediţie specială ZF IT Generation, în parteneriat cu Microsoft. Programele de skilling şi upskilling pentru angajaţi ajută companiile să deruleze mai repede proiectele şi să adopte mai uşor noi tehnologii, devenind astfel mai competitive pe piaţă

14 dec 2021 Autor: Alexandra Cepăreanu

„Impactul care se vede la oameni în momentul în care faci partea de upskilling şi skilling se vede în primul rând la calitatea muncii. Astfel, cele opt ore lucrate în timpul zilei o să devină mai mult o plăcere pentru că nu o să te chinui să implementezi sau să duci la capăt anumite aspecte pentru că în fond înţelegi mult mai bine partea tech, înţelegi mai bine tehnologia şi toolurile pe care le foloseşti“.

Parcurgerea unor programe de skilling şi upskilling a devenit esenţială în noul context pandemic, în condiţiile în care necesitatea obţinerii şi îmbunătăţirii competenţelor digitale este cu atât mai mare cu cât şi procesele de transformare digitală din economie au accelerat.

În acest context în ultimele luni a crescut interesul angajatorilor şi angajaţilor pentru programele de skilling şi upskilling din zona de date, precum data engineering, data architecture, data artificial intelligence şi machine learning, dar şi din zona de cloud sau securitate cibernetică.

„Componenta de cloud şi cea de date, urmate de zona de securitate sunt cele mai căutate programe şi certificări de skilling şi upskilling. Pe partea de cybersecurity cred că suntem abia la început pentru că aş spune că în urmă cu 12 luni aceste programe au început să fie căutate şi sunt multe tipuri de certificări, din ce în ce mai relevante pentru organizaţii”, a spus Radu Vunvulea, group head of cloud delivery în cadrul Endava, în cadrul unei ediţii speciale a emisiunii ZF IT Generation, realizate în parteneriat cu Microsoft.

Şi Adriana Calomfirescu, group head of data delivery la Endava, a menţionat că importanţa datelor a crescut în urma contextului pandemic, astfel că şi interesul candidaţilor care doresc să îşi dezvolte anumite abilităţi şi cunoştinţe a crescut în ceea ce priveşte zona de date.

„Observăm o serie de specializări în zona de date, şi anume data engineering, data architecture, data artificial intelligence şi machine learning. În această zonă există multe programe de training atât pentru data on-premises cât şi pentru data on cloud. Bineînţeles toate aceste programe de training sunt urmate de certificări pentru că e nevoie de a confirma cunoştinţele dobândite prin program”, a spus Adriana Calomfirescu.

De asemenea, candidaţii se orientează şi spre programele şi certificările de skilling şi upskilling din zona de arhitectură şi design de procese.

„Apoi avem componentele de arhitectură, de design de procese, care vin din spate şi care chiar dacă nu sunt cerute expres de către persoanele aflate la început de carieră, sunt căutate de cei cu experienţă. Pentru că în momentul în care ai 10-12 ani de experienţă în domeniu îţi dai seama că ai nevoie de astfel de certificări pentru a te diferenţia şi a te dezvolta”, a menţionat Radu Vunvulea. El a adăugat că impactul parcurgerii unor programe de upskilling sau skilling poate fi observat atât la nivel de individ, care va fi mai productiv, cât şi la nivel de companie, care va înregistra rezultate mai bune.

„Impactul pe care îl au skillingul şi upskillingul în cadrul organizaţiilor este foarte mare dar de cele mai multe ori este foarte greu de măsurat. Sunt câteva componente care cred că impactează în mod direct companiile în sens pozitiv precum partea de a reduce timpul de implementare a unor tehnologii, pentru că angajatul este pregătit. Indirect creşte productivitatea şi reduce skill gap-ul care poate să existe între tehnologiile care sunt căutate la ora actuală şi ceea ce poate să ofere compania.”

Pe de altă parte, companiile care investesc în dezvoltarea competenţelor propriilor angajaţi au un grad mare de retenţie a personalului şi reuşesc să angajeze mai uşor.

„Pe lângă acest lucru, în momentul în care ai o organizaţie care se ocupă de skilling şi upskillingul oamenilor, mai puţini oameni pleacă deoarece compania investeşte în ei şi angajează mult mai uşor pentru că pe piaţă se creează o imagine pozitivă a acelei companii deoarece ea investeşte în a creşte oameni, nu doar îi foloseşte pe diferite proiecte”, a mai explicat Radu Vunvulea.

Compania de software Endava, care deţine la nivel local şapte centre de livrare în Braşov, Bucureşti, Cluj-Naopca, Iaşi, Timişoara, Târgu-Mureş şi Piteşti, şi înregistrează peste 3.000 de angajaţi, dezvoltă diverse programe de skilling şi upskilling atât pentru actualii angajaţi, cât şi pentru viitori colegi.

Citiţi materialul integral pe www.zfcorporate.ro

„Avem un program cu patru module, care se desfăşoară pe parcursul a cinci luni, adresat tuturor colegilor Endava, dar avem şi o serie de programe care se adresează viitorilor noştri colegi - programe în care noi antrenăm juniorii pentru a dobândi cunoştinţe în zona datelor, dar şi programe ce se adresează nivelului intermediar - celor care deja au număr de anii de software development şi vor să facă o schimbare de carieră. Important de spus este faptul că avem şi hackathoane pe subiecte de date. Cel mai recent Open Hack este unul organizat cu Microsoft, în luna septembrie, care a acoperit specialiştii din locaţiile Endava din Europa”, a spus Adriana Calomfirescu.

Ea a adăugat că Endava urmează să desfăşoare un nou program de skilling, în luna martie a anului viitor, care va fi dedicat specialiştilor Endava din America Latină.

„Skillingul este important atât pentru companie cât şi pentru individ, iar pe zona de date aş spune că este esenţial. Zona de date este în trendurile din piaţă, iar skillingul ne-a ajutat să fim mai eficienţi, să fim mai productivi, să rezolvăm mai uşor şi mai rapid problemele şi în acelaşi timp cred că este un criteriu crucial care ne permite să adoptăm rapid noile tehnologii, iar zona datelor este o zonă în care tehnologiile apar cu o frecvenţă ridicată”, a conchis Adriana Calomfirescu.

 

Ce a mai spus Adriana Calomfirescu în cadrul emisiunii:

Cred că înainte de toate trebuie să avem aceeaşi înţelegere asupra termenului de skilling respectiv upskilling şi în opinia mea acest termen se referă la dobândirea de cunoştinţe specifice unei companii, cum ar fi cultura organizaţională, dar şi la dobândirea de cunoştinţe tehnice specifice unui domeniu, potrivite fiecărui individ.

Cred că aici ne vom referi mai precis şi la investiţia pe care o va face fiecare angajator pentru a le oferi angajaţilor oportunitatea de a acumula noi cunoştinţe tehnice şi de a şi păstra în companie colegii cei mai talentaţi.

În acest an a fost realizat un studiu de către Skillsoft, iar una din concluzii este că aproximativ 37% dintre companiile de IT nu oferă un training formal angajaţilor. Nu este cazul Endava, pentru că noi desfăşurăm o serie întreagă de programe de training la nivel global şi la nivel local, pe numeroase direcţii, cum ar fi DevOps, data, cloud, atât cu resurse interne cât şi cu suportul partenerilor noştri, precum Microsoft.

 

Ce a mai spus Radu Vunvulea în cadrul emisiunii:

Numărul de resurse disponibile pe piaţă este foarte mare. Le-aş împărţi în două sau trei categorii pentru că în funcţie de companie, în funcţie de localizarea organizaţiei, tipul de parteneriat pe care îl are organizaţia ta cu un anumit furnizor, s-ar putea să beneficieze de diferite mecanisme şi resurse cu care poate să facă acest lucru.

Astfel, există două categorii mari. Prima este cea care este oferită de diferite platforme de training dar nu neapărat de providerul de tehnologie. Pe lângă acest lucru există şi resursele care sunt furnizate de către vendorul de tehnologie. Dacă discutăm în cazul cloud avem resurse care sunt oferite în momentul de faţă, mare parte din ele gratuite, de către furnizori precum Microsoft Azure.

În ultimul an şi jumătate am observat o schimbare pe piaţă astfel încât toţi vendorii oferă din ce în ce mai multe resurse în diferite formate. În cazul Azure, Microsoft oferă chiar şi sandbox-uri în care ne putem juca într-un mediu controlat, iar o altă componentă este partea de „Q&A” (întrebări şi răspunsuri), unde există un set de întrebări prin care pot să testez nivelul de cunoştinţe pe care le-a dobândit un angajat. Pe lângă aceste resurse mai sunt şi aşa numitele resurse premium pentru parteneri, unde găsim conţinut premium oferit gratuit.

Impactul care se vede la oameni în momentul în care faci partea de upskilling şi skilling se vede în primul rând la calitatea muncii. Astfel, cele opt ore lucrate în timpul zilei o să devină mai mult o plăcere pentru că nu o să te chinui să implementezi sau să duci la capăt anumite aspecte pentru că în fond înţelegi mult mai bine partea tech, înţelegi mai bine tehnologia şi toolurile pe care le foloseşti. Deci angajaţii sunt mult mai implicaţi în munca pe care o fac după un program de skilling şi upskilling. Totodată îţi creşte productivitatea, eşti mai rapid. Nu mai trebuie să mai cauţi online ca să găseşti o anumită informaţie.

Spre exemplu, dacă lucrezi în IT, numărul de erori care o să apară pe bucăţile tale de sistem o să fie mult mai redus pentru că o să înţelegi mai bine tehnologia.

Citeam în raportul Skillsoft că după ce parcurgi astfel de programe eşti mult mai bine văzut pe piaţă. Cel puţin în Statele Unite ale Americii există o diferenţă majoră între persoanele care finalizează astfel de programe de skilling şi upskilling, care au certificări, şi cei care nu au. 

Urmăriţi joi, începând cu ora 9,30, videoconferinţa ZF - Microsoft “Cum creştem numărul de specialişti în IT din România de la 200.000 la 600.000 până în 2025? Ce rol pot juca programele de skilling, reskilling şi upskilling în dezvoltarea competenţelor digitale?”

ZF şi Microsoft aduc în discuţie una dintre cele mai mari provocări cu care se va confrunta economia României în ultimii ani: o creştere uriaşă a cererii de specialişti în IT - de la cei 200.000 care există în prezent - la aproximativ 600.000 în doar câţiva ani de zile.

Această evoluţie va fi determinată de cererea tot mai puternică de angajaţi cu competenţe digitale avansate în toate segmentele economiei, din partea tuturor tipurilor de companii, pe fondul proceselor de transformare digitală accelerate inclusiv pe fondul pandemiei.

În cadrul videconferinţei ZF şi Microsoft îşi propun să analizeze, alături de mai mulţi invitaţi, care este situaţia curentă din punctul de vedere al numărului de specialişti în IT care există pe piaţă, la ce număr de experţi s-ar ajunge în 2025 dacă nu se schimbă nimic în modul de abordare a acestei provocări dar şi, cel mai important, să aducă în prim-plan una dintre soluţiile care pot face diferenţa în perioada care urmează: programele de skilling, de training prin care angajaţii pot dobândi competenţe digitale (reskilling) sau îmbunătăţi competenţele pe care le deţineau deja (reskilling).

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR