ZF IT Generation

Ediţie specială ZF IT Generation. Anneleen Vaandrager, chief learning officer, Central Eastern Europe, Microsoft. „Acum abilităţile şi competenţele deţinute de un potenţial angajat sunt mai importante decât diplomele pe care le are. Iar dezvoltarea acestor abilităţi ar trebui să înceapă de la vârful companiilor”

23 dec 2021 Autor: Alexandra Cepăreanu

♦ „Când vorbim cu directori generali aceştia spun că dezvoltarea abilităţilor este o componentă critică şi se află mereu pe prima pagină a agendei” ♦ „O companie care nu investeşte în dezvoltarea abilităţilor echipelor ei îşi poate pierde angajaţii, pentru că oamenii îşi doresc să înveţe şi să se perfecţioneze.”

Companiile nu mai evaluează candidaţii din piaţa forţei de muncă în funcţie de numărul de diplome pe care le au în portofoliu ci după abilităţile şi competenţele pe care le deţin şi pe care le pot dezvolta şi îmbunătăţi în continuare, pentru a răspunde la noile provocări de pe piaţă, având în vedere că pandemia a adus schimbări importante la nivel de global în urma cărora vor fi create joburi noi, care încă nu există, a spus Anneleen Vaandrager, chief learning officer, Central Eastern Europe, Microsoft, în cadrul unei ediţii speciale a emisiunii ZF IT Generation.

„Ştiu că este greu de înţeles pentru că toţi am crescut într-o lume în care am văzut că diplomele sunt importante. Asta a văzut şi am mers la liceu, apoi la facultate şi avem o diplomă care ne recomandă. Dar acum importante sunt abilităţile şi cunoştinţele pe care le au candidaţii din piaţa forţei de muncă. Unul dintre lucrurile pe care le observăm este că în prezent companiile angajează mai mult pe bază de competenţe, de experienţă, nu neapărat pentru diplomă. Şi cred că asta este o schimbare interesantă”, a spus Anneleen Vaandrager.

Ea a adăugat că programele de skilling şi upskilling sunt o necesitate, având în vedere evoluţia rapidă a tehnologiilor şi necesitatea de a avea oameni pregătiţi şi care să ţină pasul cu această evoluţie, iar îmbunătăţirea şi dezvoltarea abilităţilor şi competenţelor digitale trebuie să înceapă de la vârful unei companii, adică de la persoanele care le conduc.

„Cred că dezvoltarea competenţelor ar trebui să înceapă de la vârf. Am observat că acele organizaţii în care sunt lideri care au urmat cursuri de skilling, upskilling sau care au cunoştinţe în domeniul tehnologiei se străduiesc mai mult, au o mai bună adoptare a tehnologiei, au strategii mai bune în jurul adoptării tehnologiei şi ştiu să le şi folosească. Aşadar, aş începe prin a spune că în primul rând trebuie să ne asigurăm că persoanele care conduc departamentele de digital au abilităţile potrivite şi capacitatea necesară de a folosi tehnologia la maximum.”

De asemenea, persoanele care nu dobândesc abilităţi digitale şi care nu se pot adapta la noile nevoi ale pieţei nu vor mai fi relevante pentru companiile care vor să îşi mărească echipele, mai ales că în noul context create de pandemie majoritatea jucătorilor, activi în industrii diverse, încep să îşi dezvolte şi un department digital.

„Persoanele care nu urmează cursuri de skilling şi nu îşi dezvoltă competenţele şi abilităţile vor deveni irelevante pentru companii. Ginni Rometty, CEO al IBM, a spus într-un interviu că este mai important ca întreprinderile şi companiile să schimbe modul în care angajează oameni pentru a reduce diferenţa de competenţe, ceea ce este o dinamică interesantă, deoarece criza competenţelor este şi mai accentuată mai ales că fiecare companie care vrea să opereze la nivel global sau chiar la nivel regional devine un fel de companie de tehnologie”, a mai spus  Anneleen Vaandrager.

Printre competenţele şi abilităţile pe care ar trebuie să le deţină un candidat de pe piaţa forţei de muncă pentru a ridica interesul companiilor ce au deschise locuri de muncă se regăsesc abilitatea de a învăţa dar şi de a preda altor persoane, abilitatea de adaptare şi de a rezolva probleme complexe.

„Adaptarea consider că este o abilitate importantă. Abilitatea de a învăţa este esenţială. Învăţarea este de fapt, noua monedă. Cred că abilitatea de a rezolva probleme complexe este importantă. Aceasta este o abilitate pe care toată lumea ar trebui să o aibă. Mă gândesc şi la gândirea critică şi la creativitate. Creativitatea este superimportantă, mai ales dacă te gândeşti la tehnologiile vechi şi noi pe care oamenii le pot implementa şi dezvolta. Şi abilitatea de mentorat, de a putea transmite ceea ce tu ai învăţat sau cunoşti deja.”

De asemenea, abilităţile de soft, cloud şi securitate cibernetică sunt printre principalele competenţe pe care le vor căuta majoritatea companiilor în viitor.

„Evident, abilităţile cloud sunt pe primul loc. Lucrăm cu o mulţime de universităţi pentru a ne asigura că studenţii care ies pe porţile lor au abilităţi de cloud deja atunci când intră în piaţa forţei de muncă. Şi cred că abilităţile ce vor fi căutate sunt cele din zona de securitate cibernetică. Este un subiect foarte fierbinte, o mulţime de locuri de muncă vor fi create în următorii doi ani şi în mod clar nu sunt destui oameni cu abilităţile de care este şi va fi nevoie”, a spus Anneleen Vaandrager.

Ea a adăugat că pentru a este nevoie de un plan bine stabilit pentru ca angajaţii şi candidaţii de pe piaţa forţei de muncă să poată absorbi toate competeneţele şi abilităţile de care au nevoie pentru a evolua şi pentru a contribui la dezvoltarea economiei.

„Aceste cursuri de skilling, upskilling, dobândire şi îmbunătăţire a anumitor abilităţi trebuie să fie un şir de eveniment pe care trebuie să stabilim de la început. Pentru că este important ca oamenii să aibă capacitatea potrivită de a intra într-o companie nouă, de a ocupa un nou loc de muncă, să aibă cariera pe care o doresc, să aibă viaţa pe care o doresc şi astfel asistăm şi la o creştere economică. Rolul de recalificare sau dobândire de noi abilităţi devine indispensabil acum mai mult ca niciodată. Şi sănătatea economiilor locale va fi direct afectată de capacitatea de a adopta cu adevărat noi competenţe”, a conchis reprezentanta Microsoft.

 

Ce a mai spus Anneleen Vaandrager la ZF IT Generation

Guvernele şi întreprinderile sunt capabile să se ţină ritmul cu evoluţia tehnologiei, şi vedem asta deja în cadrul companiilor individuale, vedem asta în anumite guverne şi vedem asta evident şi cu următoarea generaţie care va intra în piaţa forţei de muncă în viitorul apropiat. Cred că vestea bună este că oamenii înţeleg că trebuie să aibă şi trebuie să dobândească noi abilităţi digitale.

Spre exemplu, managerii au abilitatea de a coordona echipe, de a lua decizii, de negociere. Acum toate aceste lucruri sunt importante.

Cred că până şi partea antreprenorială are un pic din această gândire creativă şi critică. Şi aş evoca abilităţile de mentorat, de a putea transmite ceea ce tu ai învăţat sau cunoşti deja. Nu suntem niciodată prea bătrâni pentru a învăţa şi pentru a îi învăţa şi pe alţii ce ştim noi şi cred că unul dintre lucrurile interesante pe care le văd întâmplându-se din ce în ce mai mult este că toţi oamenii sunt îndrumaţi de la începutul carierei, ceea ce consider că este necesar, dacă vorbim despre zona de tehnologie. 

Deci, dacă doriţi să aveţi succes, cu siguranţă trebuie să vă concentraţi asupra abilităţilor de securitate cibernetică. Şi apoi abilităţile de sustenabilitate, deşi sunt încă definite în timp ce vorbim, ştim că aceasta va fi o problemă uriaşă. Şi apoi, în sfârşit, aş spune, să fii capabil să munceşti din greu, să te distrezi şi să creezi o istorie frumoasă.

Unul dintre lucrurile pe care le vedem este că în această lume în care atât de multe lucruri se schimbă, construirea abilităţilor pentru viitor devine o necesitate. Văd persoane din conducerea departamentelor de HR care se gândesc la cum să facă o planificare bună a carierei pentru angajaţii din companie. Se gândesc la planificarea talentelor. Şi cred că ne aflăm acum într-o etapă în care majoritatea companiilor se uită la standardizarea consistenţei perfecţionării şi recalificării.

Dacă oamenii nu sunt în mod constant perfecţionaţi şi nu îşi dezvoltă abilităţile şi cunoştinţele, ei devin irelevanţi pentru locurile de muncă pe care le avem. Deci cred că este o componentă critică. De fiecare dată când avem conversaţii cu directori generali calificarea este întotdeauna pe primul loc. Este una dintre cele două sau trei componente critice la care se gândesc oamenii.

O organizaţie care nu îşi pune angajaţii pe primul loc, asigurându-se că au abilităţile potrivite şi continuând să investească în competenţele lor, în primul rând, ar putea chiar să piardă oameni, deoarece oamenii vor să ştie, vor să înveţe, vor să îşi îmbunătăţească abilităţile pentru a fi relevanţi şi, dacă nu văd această capacitate în cadrul organizaţiei lor, s-ar putea să caute la alţi jucători.

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR