ZF IT Generation

Ediţie specială ZF IT Generation. 12 interviuri despre cum a fost participarea delegaţiei InnovX-BCR la SelectUSA, cel mai mare eveniment dedicat investiţiilor străine din Statele Unite. Două dintre companii au anunţat planuri pentru finanţări de milioane de dolari, inclusiv pentru a intra pe piaţa din SUA

9 mai 2023 Autor: Adrian Seceleanu

Summitul organizat la Washington a fost „peste aşteptări“ pentru că, aducând în acelaşi loc peste 3.000 de oameni de pe glob, oferă oportunităţi de networking cu firme din întreaga lume şi feedback rapid dacă soluţia ta e sau nu potrivită pentru piaţa americană, spun antreprenorii care au participat la conferinţă.

Axigen şi Plant an App, două companii locale de tehnologie, absolvente ale programului de accelerare InnovX-BCR, şi-au anunţat la SelectUSA, summitul gigant organizat lângă Washington de Departamentul de Comerţ al SUA pentru a atrage noi investiţii, planuri de a ridica finanţări de milioane de dolari pentru a se extinde pe plan global, inclusiv în SUA.

Axigen şi Plant an App au făcut parte dintr-o delegaţie de 9 companii care au participat la SelectUSA cu susţinerea acceleratorului InnovX-BCR.

„Lucrăm activ să intrăm în teritorii şi în pieţe noi, cum este cea din Statele Unite. În plus faţă de asta, lucrăm destul de activ pentru a ridica nişte sume de bani pe care dorim să le folosim atât în M&A, cât şi pentru a intra în diverse pieţe. Suma pe care o ridicăm se învârte între 5 şi 10 milioane de euro, iar ea va fi alocată achiziţionării unui competitor. Asta ne va permite să demarăm un proces prin care vom adăuga mai mulţi competitori sub această pălărie a Axigen, lărgindu-ne astfel baza de clienţi globală mult accelerat. Noi lucrăm acum şi discutăm cu nişte fonduri de private equity din afara ţării, din Polonia şi respectiv lucrăm cu un investment banker din Statele Unite care să ne ajute în acest demers“, a declarat Bogdan Moldovan, CEO al Axigen, în cadrul unei ediţii speciale a emisiunii ZF IT Generation, înregistrate la SelectUSA.

„Noi acum vrem să ridicăm bani să deschidem nişte birouri de vânzări. Deci cu produsul nou suntem la un nivel de maturitate şi toate use case-urile pe care le avem şi pe la guvern şi pe la Vodafone şi pe alţi clienţi arată cât de stabilă şi matură e platforma. Eforturile de vânzări, bineînţeles, acelea scalează mai greu cu dezvoltarea de echipe de vânzări, de echipe de parteneri.“

Bogdan Moldovan, Axigen

„Vrem să deschidem birouri - unul în State, unul în Luxemburg, unul în Germania şi unul în Dubai. Lucrurile astea au nevoie de mulţi bani, nu numai pentru birouri, dar pentru oameni care să vândă şi pentru liderii care să conducă echipele. Şi cumva, avem nevoie de o sumă între 5 şi 10 milioane de de dolari, ca să executăm planul ăsta“, a declarat Bogdan Liţescu, fondator şi CEO al Plant an App, în cadrul emisiunii.

Ambii antreprenori au spus că evenimentul SelectUSA le-a depăşit aşteptările. „Noi am privit venitul la acest eveniment prin perspectiva obiectivelor pe care le avem de a intra pe piaţa americană. Oportunitatea care a venit prin InnovX-BCR a fost foarte uşor de acceptat. Ca urmare, odată ce am venit aici începem să vedem mult mai concret potenţialul. Până acuma îl ştiam de la distanţă şi-l percepeam. Ca urmare toate lucrurile astea se materializează într-o oportunitate reală pentru noi. În prima zi am avut oportunitatea şi am ales să urmăresc câteva din panelurile de discuţie care au avut subiecte foarte concrete, precum ar fi: care sunt aspectele legale pe care trebuie să le ia o în considerare o firmă care vrea să intre în State, cum ar fi care sunt tipurile de consultanţi cu care trebuie lucrat pe zona de legal, pe zona de fiscal am înţeles care sunt tipurile diferite de entităţi legale pe care le poţi folosi ca mecanism atunci când intâi pe piaţa asta şi am avut şi nişte discuţii foarte relevante cu nişte consultanţi fiscali care ne-au explicat fix în zona noastră de IT software, în care vânzarea de licenţe şi servicii este obiectul principal al activităţii, care sunt diferenţele dintre state, cât şi care sunt specificităţile acestui mecanism de transfer de bani şi respectiv de taxare aici şi în ţară. A fost extraordinar de informativ“, a explicat Bogdan Moldovan. Evenimentul este însă atât de mare încât trebuie să ai grijă să ţi-l pregăteşti cu atenţie, a adăugat el.

Bogdan Liţescu, Plant an App

„Au fost discuţii foarte utile. În schimb este un număr extraordinar de mare de subiecte care sunt abordate, de la topicuri despre ce înseamnă să construieşti o fabrică aici până la topicuri specifice, inclusiv un alt exemplu foarte concret şi anume un panel foarte detaliat despre care sunt tipurile de vize care trebuie luate în considerare atuncea când o firmă din România doreşte să aibă o prezenţă în State. Ca urmare, pregătirea de dinaintea evenimentului a fost foarte importantă pentru a şti ce panel-uri să alegi şi cum să-ţi organizezi timpul şi agenda. Scara acestui eveniment este extraordinar de mare, într-adevăr sunt oameni din Taiwan până în Polinezia Franceză, de peste tot. Fiind participant în secţiunea de SelectUSA Tech, am avut un stand aici şi stând acolo şi arătându-ne produsul şi făcând demo, au trecut oameni interesaţi. Ba chiar de curând, astăzi acum vreo 20 de minute, am avut oportunitatea să oprească la standul nostru şi să am o discuţie extraordinar de relevantă cu un fost CEO al unui operator de telefonie mobilă. Cu alte cuvinte, mai concret şi mai focusat şi nişat decât atât nu se putea. Şi acesta este doar unul dintre exemplele pe care le-am avut zilele astea. Ca urmare, prezenţa aici a fost extrem de relevantă pentru noi. Ca exemplu adiţional, acest fost CEO în acest moment lucrează şi rulează un fond de investiţii ţintit pe tehnologii din sectorul tech, pe firme de tehnologie din sectorul de telecom şi de furnizori de servicii de internet, care sunt exact nişa noastră de clienţi pe care dorim să o abordăm aici în State“, a spus reprezentantul Axigen.

Şi Bogdan Liţescu a spus că evenimentul a fost peste aşteptări, el aducând în prim plan şi modul în care diferitele state americane se luptă să atragă business. „E încă la început evenimentul ca să trag concluziile dar sunt foarte multe oportunităţi de cunoscut mulţi oameni într-un timp scurt, din multe culturi. Şi asta e interesant aici că nu e doar de întâlnit companii din America, dar din toată lumea. Mi se pare că organizarea e foarte bună, excepţională. Ce îmi place aici foarte mult este că agenţiile guvernamentalle gândesc ca nişte antreprenori, ca nişte companii concurează aici pentru ce start-up-uri să le aducă în statul lor lucru care cumva mi se pare şi o lecţie inspiraţională, şi îmi dă curaj să zic hai să mă duc într-un stat, că are am cineva acolo să mă ajute eu venind din fundul Europei te întrebi, eu ce fac, unde mă duc. E impresionant”, a punctat fondatorul Plant an App.

Prezenţa la summit este bună şi pentru a vedea care mai este atmosfera în ce priveşte atragerea de fonduri după „îngheţul” de anul trecut. „Cel puţin anul trecut noi am vrut să ridicăm bani şi a fost un şoc să vedem cât de conservatori au devenit mulţi investitori. Pe urmă am oprit proiectul de a ridica bani. Acum un motiv pentru care sunt aici, este să înţeleg unde este prioritatea investitorilor. Dacă mă uit la rapoarte, văd că trim. 1 a fost un iarăşi unul de scădere a finanţărilor, deci nu e momentul potrivit. Are sens pentru noi şi în US să ridicăm bani, dar şi în Europa, pentru că acolo am reuşit să creştem mult mai rapid prin a fi mai prezenţi. Acum în SUA este nevoie de o investiţie mai mare de de a crea un birou de vânzări, de a creşte la fel de spectaculos cum am crescut în alte regiuni”, a punctat Liţescu.

 

Diana Andriţchi, Synaptiq

Oportunităţile de networking oferite de SelectUSA sunt greu de egalat, mai ales pentru o companie care vrea să intre pe piaţa americană, a spus şi Diana Andriţchi, cofondator al start-up-ului medtech Synaptiq. „Da, într-adevăr, am venit aici ca şi parte din premiul primit de la InnovX-BCR în urma câştigării premiului mare de la evenimentul Demo Day de anul trecut. Ne-am documentat, bineînţeles şi am văzut că evenimentul acesta ar reuni destul de multe părţi interesante pentru noi. Pe lângă investitori ar fi şi multe companii de business growth, destul de mulţi consultanţi şi adviseri pe partea aceasta de creştere a start-up-urilor şi de extindere a start-up-urilor aici, în Statele Unite. Şi acesta ar fi unul dintre obiectivele noastre pe termen lung, să ne extindem şi aici. Momentan, de exemplu, suntem în proces de obţinere a certificării la nivel european. Pentru anul viitor ne-am propus să începem şi să demarăm procesul şi de obţinere a FDA-lui, certificare necesară aici în State, pentru a comercializa software medical şi device-uri medicale în general. Şi este foarte bine pentru noi să ne mărim reţeaua cât de mult se poate şi aici atât cu consultanţi, cât şi cu potenţiali parteneri, cu persoane care sunt foarte bine conectate aici şi care pot să ne deschidă uşi, pentru că până la urmă aşa ajungi să-ţi formezi reţea şi să-ţi aduni oameni care să te poată ajuta pe parcursul creşterii tale. SelectUSA este o ocazie de a cunoaşte oameni, mai ales faţă în faţă aş zice şi să construieşti o reţea la care să poţi apela oricând ai nevoie”, a spus Diana Andriţchi.

Pentru echipa QuickLegal, un alt start-up care a trecut prin acceleratorul InnovX-BCR, deplasarea la SelectUSA a fost de asemenea una fructuoasă. „Noi suntem aici datorită atât programului InnovX-BCR, cât şi grantului Innovation Norway, care ne-a ajutat şi ne-a susţinut şi din punct de vedere financiar pentru a fi prezenţi aici. Cu siguranţă aşteptările ne-au fost de depăşite cu mult. Sunt foarte multe evenimente care se întâmplă în acest cadru restrâns, până la urmă, dar cu o prezenţă globală din toate colţurile lumii. Am avut parte nu doar de prelegeri şi discuţii în paneluri cu anumite companii globale din toate colţurile lumii, cât şi cu foarte multe personalităţi, atât din domeniul public, cât şi din domeniul privat, de la care am avut nu doar foarte multe de învăţat, ci am primit şi aşa o inspiraţie de a cumva ţinti stelele, cum spun americanii <<reach for the stars>>. Cu siguranţă venim plin de entuziasm entuziasm aici, şi plecăm cu mult mai multe contacte şi informaţii decât ne-am aşteptat în momentul în care am venit la acest eveniment”, a spus Iulia Caizer, cofondator, QuickLegal.

Atmosfera şi modul de relaţionare sunt diferite în SUA, a punctat Iulia Caizer. „Da, cu siguranţă oamenii sunt deschişi la a face business cu oricine şi legat de orice. Adică am văzut nu doar un entuziasm foarte pregnant din partea tuturor, ci mai mult, am văzut o deschidere, inclusiv de la guvernatorul statului Arizona până la Departamentul de Comerţ la nivel federal din Statele Unite, să fie acolo să te susţină, să te pună în contact cu oamenii potriviţi, să ai acces la resursele necesare, astfel încât tot ceea ce tu trebuie să faci este să te concentrezi pe ceea ce faci mai bine, adică business-ul tău. Este fantastic - comparativ cu Europa, unde cumva avem mişcări de business, lumea antreprenoriatului este activă şi prezentă, dar parcă aici cumva este un cerc mult mai deschis faţă de oricine. Toată lumea este binevenită, indiferent dacă este la nivel de start-up sau la nivel de companie multinaţională prezentă la nivel global. Facem parte dintr-o comunitate, vrem să simţim şi acest sentiment în Europa şi chiar căutăm astfel de evenimente şi vom fi prezenţi acolo. Deci, da, avem de învăţat şi sperăm să avem şi ocazia să participăm la astfel de evenimente şi în Europa.”

 

Iulia Caizer (stânga) şi Luminiţa Buşuricu, QuickLegal

Ideea a fost întărită şi de Luminiţa Buşuricu, cofondator, QuickLegal. „În primul rând ar fi partea de contacte. Noi suntem QuickLegal, un marketplace de servicii juridice şi operăm momentan în România. Avem sute de avocaţi înscrişi care pot ajuta cu sfaturi juridice, modele de contracte, şi o conversaţie iniţială gratuită de 15 minute. Ne-am zis că în piaţa din State aceste platforme sunt mult mai dezvoltate şi vrut să vedem cum e şi aici. Şi a ne-a ajutat foarte mult participarea la SelectUSA pentru că am întâlnit companii care au folosit astfel de platforme, care au putut să ne dea feedback. Am întâlnit, pe de altă parte, firme de avocatură care folosesc astfel de platforme, deci ni s-a confirmat că într-adevăr este, există o problemă în piaţă pe care noi o putem rezolva şi în România şi după aceea şi pe alte pieţe. Aşa că partea de contacte e cea mai importantă, validarea ideii, partenerii pe care ni i-am făcut pentru o lansare în State pe viitor. Şi normal şi partea de informaţii, cum zicea şi Iulia, de prelegeri, de speakeri care la fel au fost la un nivel înalt. În total, aici mi s-a părut foarte mare deschiderea, oamenii sunt foarte prietenoşi şi intri foarte uşor în vorbă cu oricine, toţi vor să te ajute. Cumva, poate în Europa e puţin lumea mai reticentă. Cel puţin la primul contact trebuie să-ţi facă cineva introducerea şi să te recomande, dar aici e foarte uşor să intri în discuţii cu oricine. Şi cum zicea şi colega mea, de la companii mari, la companii mici, vorbim cu toată lumea”, a punctat Luminiţa Buşuricu.

De ce a ales InnovX-BCR să meargă alături de cele mai performante start-up-uri din accelerator la SelectUSA? „Mai întâi de odată, pentru că SUA este centrul global pentru start-up-uri şi pentru investiţii în start-up-uri şi un partener comercial foarte important pentru România. În al doilea rând, pentru că, de fapt, am ieşit din pandemie şi pentru că aceste evenimente reconectează încă o dată lumea investiţiilor cu lumea startup-urilor. Şi în al treilea rând, pentru că trendurile globale încep să se profileze şi este bine să fii acolo unde este acţiunea. A fost secretarul de comerţ Raimondo, care a punctat foarte clar priorităţile de investiţii pentru Statele Unite şi de fapt, asta înseamnă oportunităţi de investiţii pentru noi, în industria de semiconductori, în industria verde în manufactura avansată, robotică şi bineînţeles, peste toate astea, cred că sunt nişte lecţii de învăţat inclusiv pentru România, pentru start-up-urile din România. Deci este bine să fim acolo unde este acţiunea”, a explicat Ionuţ Stanimir, director, marketing şi comunicare, BCR.

 

 Ionuţ Stanimir, BCR

Participarea la eveniment şi conferinţa organizată în marja SelectUSA sunt rezultatul unui efort în care sunt implicate mai multe părţi, a spus Stanimir. „Noi trebuie să spunem că ne bucurăm şi de sprijinul delegaţiei de comerţ a Ambasadei Statelor Unite, deci este o acţiune comună. Întotdeauna am încercat să luăm cele mai performante startup-uri din programul de accelerare InnovX-BCR, cei care au dovedit că au atras investiţii, cei care au dovedit performanţă comercială, cei care au dovedit că au scalat afacerea lor. Practic, nu există o limită pe care să o punem în afară de aceea a performanţei. Sigur, este foarte important, şi asta ne ajută şi pe noi să ne dăm seama care sunt trendurile, care sunt industriile de mare viitor şi probabil că vom trage şi nişte concluzii în ceea ce priveşte stimularea unor anume sectoare sau a unor anumite industrii. De exemplu, se pune foarte mare preţ pe date, pe cybersecurity se pune foarte mare preţ, pe microelectronică, se pune foarte mare preţ pe infrastructură şi hardware.”

La fel ca antreprenorii, Ionuţ Stanimir a punctat pragmatismul discuţiilor din cadrul evenimentului. „Mai întâi de toate, ce îmi place foarte mult la acest eveniment este că sunt parteneriatele foarte, foarte pragmatice. Statele americane care îşi propun locaţiile pentru investiţii ştiu foarte bine ce au de oferit. În al doilea rând, partenerii care caută furnizori sau oportunităţi de investiţie ştiu foarte bine ce caută. În al treilea rând, evenimentul este mare, este foarte mare - în America, totul este foarte mare, dar este clar că ei se şi gândesc la impact. Şi atunci aş spune în felul următor, că pentru noi este o lecţie despre a gândi la o scară mult mai mare, a gândi la o scară pragmatică în termen de oportunităţi comerciale foarte concrete, a gândi ecosisteme. Şi poate că repet acest lucru, dar sunt incredibil de mândru şi de bucuros că de data aceasta succesul participării a ţinut de o colaborare tripartită, aş putea spune chiar cvatripartită, dacă număr şi presa”.

Evenimentul a fost peste aşteptări, a spus şi Vicenţiu Corbu, fondator & CEO, KIM. „Este un eveniment foarte tare, deci chiar e mult peste aşteptări. Decizia pe care am luat-o de a veni aici este pentru a căuta variante de scalare în Statele Unite, deci practic, dacă nu eşti acolo, nu prea ai cum să te gândeşti că vrei să scalezi în Statele Unite. Pot spune că ne-am cam atins scopul, adică am înţeles cam ce trebuie făcut, am înţeles ceea ce puncte forte avem faţă de competitori. Şi pentru mine este un lucru foarte, foarte fain. Este clar că piaţa americană este una care trebuie explorată, are foarte multe lucruri de oferit şi de asta suntem aici.  Da, clar mă aşteptam la mult mai puţin de la SelectUSA. Sincer să fiu obişnuit şi de la alte alte evenimente internaţionale, unde lucrurile lucrurile erau ceva mai statice, să spun aşa, deci practic nu plecai cu un feedback clar de acolo -<<Domnule, fac bine, nu fac bine, ce mai am de făcut? Care e competiţia mea?>> În schimb, lucrurile sunt mult mai flexibile şi dinamice aici. Practic ai oportunitatea să discuţi cu persoanele direct interesate din piaţa americană şi să înţelegi foarte clar, cu punct şi virgulă şi cu bune şi rele, tot ce ceea ce poţi face pentru ei, ceea ce ai tu util pentru ei şi în acelaşi timp şi barierele de de intrare. Pentru mine este un foarte bun learning learning point şi după cum spuneam, este mult, mult peste aşteptările cu care venisem”.

 

Vicenţiu Corbu, KIM

Vicenţiu Corbu a vorbit şi el despre deschiderea cu care au loc discuţii în cadrul evenimentului. „Ce mi s-a părut foarte interesant, cel puţin în cazul nostru, a fost că au răspuns foarte mulţi propunerii noastre de business şi ne-au invitat la întâlniri. Au reacţionat foarte bine chiar şi la materialele de marketing pe care le-am făcut. Am primit nişte aprecieri speciale după ce am venit cu prima broşură smart din cadrul evenimentului. Deci practic aceasta este broşura, interesant este că aici are un cip NFC şi practic dacă ai un un smartphone doar atingi cipul şi practic prin atingerea acestui cip eşti dus direct la site-ul companiei şi practic omul are toată toată descrierea şi tot ce ce are nevoie în acest cip. Deci nu am mai venit cu coduri QR sau alte lucruri.”

Unul dintre cele mai valoroase lucruri obţinute pe durata evenimentului este şi feedback-ul direct despre business, care nu poate fi primit la fel pe e-mail sau la telefon. „Am studiat destul de mult înainte piaţa din Statele Unite. Este clar că fără a veni aici este foarte, foarte greu să obţii un feedback concludent. Mie mi se pare practic foarte, foarte palpabil ceea ce este aici, ca şi paşi importanţi pe care îi poţi face ca şi start-up, ca şi antreprenor în a-ţi livra produsele în Statele Unite. Nu este neapărat faptul că vii să vinzi aici direct ci vii să-ţi validezi produsele, vii să validezi că produsele tale rezolvă o nevoie din piaţa Statelor Unite. Apoi trebuie să vezi cum faci cu barierele de intrare, dar noi am făcut asta, ne-am validat utilitatea produselor noastre, ceea ce pentru mine este un foarte important punct atins şi acum mergem la următorul pas să scalăm”, a explicat Corbu.

 

 Ana Creţu, BCR

Având în vedere dimensiunea evenimentului, pregătirea este esenţială, a punctat şi Ana Creţu, startup programs coordinator, în cadrul BCR. „Având în vedere că noi suntem pentru a doua oară la SelectUSA împreună cu cele mai bune companii din accelerator, aş zice că evenimentul a fost mai relevant pentru noi. Nu neapărat că a fost alt content faţă de ce am avut anul trecut, dar cred că există şi o curbă de învăţare: dacă ai mai văzut odată ceva, ştii cum să reacţionezi şi cum să te pregăteşti mai bine. SelectUSA este cel mai mare eveniment de investiţii străine din Statele Unite şi sunt foarte multe lucruri care se întâmplă în paralel. Cea mai importantă lecţie pe care am învăţat-o împreună cu startup-urile din InnovX-BCR, este că dacă te interesează să scalezi pe piaţa din Statele Unite ale Americii, este foarte important să ştii ce vrei, pentru că odată ce vii aici, se întâmplă atât de multe lucruri în jurul tău, încât dacă nu ştii ce vrei, este foarte greu să te orientezi. Iar cei care au fost anul trecut sau care au mai fost în alte ediţii sau se descurcă din ce în ce mai bine, pentru că şi-au dat seama de fapt ceea ce vor. (...) România, sunt convinsă, a atras atenţia Statelor Unite anul acesta, pentru că a fost cea mai mare delegaţie din Europa prezentă la SelectUSA şi a patra sau a cincea din lume. Au fost în prim plan mai ales companiile deţinute de femei, parte sau nu din accelerator.„

 

 Drazen Orescanin, Data Privacy Manager

Drazen Orescanin, fondator Data Privacy Manager, o companie din Croaţia care a trecut prin acceleratorul InnovX-BCR, a vorbit de asemenea despre calitatea conexiunilor de la summit. „Aşadar, am fost aici anul trecut şi atunci am întâlnit echipa InnovX-BCR şi am decis să aplic pentru programul InnovX-BCR. Aşadar, am amintiri foarte, foarte bune de anul trecut despre conferinţă. De asemenea, la conferinţa de anul trecut au fost nişte sesiuni cu adevărat foarte bune. Am avut unele contacte cu adevărat foarte bune şi de fapt, când am primit invitaţia de la InnovX să mă alătur delegaţiei pentru conferinţă, nu m-am gândit prea mult la asta şi sunt foarte mulţumit de lucrurile pe care le-am făcut aici anul acesta, cu contactele şi oportunităţile pe care le avem”, a afirmat Orescanin.

„M-am hotărât să vin la acest summit în primul rând ca să susţinem cele nouă startup-uri pe care le avem în acceleratorul InnovX-BCR şi am vrut, pe de altă parte, participând la această conferinţă, să văd care sunt tendinţele globale, care sunt direcţiile de dezvoltare şi practic, să văd care este direcţia şi ce anume putem noi să luăm după aceea mai departe în activitatea noastră în România, ca şi idei principale”, a declarat Ioana Gheorghiade, director executiv, Direcţia Managementul Riscului Corporate, BCR. Modul în care este organizat şi structurat evenimentul este unul de analizat, a adăugat Ioana Gheorghiade. „În primul rând, evenimentul se remarcă prin anvergură şi amploare, pentru că sunt peste 3.000 de participanţi. Am văzut că au fost reprezentanţi ai a autorităţilor locale din peste 50 de state şi teritorii şi peste 70 de de ţări. În primul rând, o asemenea o asemenea amploare e mai greu o vezi la asemenea evenimente. Mi s-a părut că modul în care s-a organizat în panel-uri în care au definit anumite zone de politică de investiţii au fost foarte eficiente, urmate după aceea de partea de networking. Şi ce cred că mai este foarte important: ceea ce am văzut şi discutând cu start-up-uri este că au primit feedback foarte concret de la diverşi investitori şi de la alţi experţi în anumite industrii referitor la ideile pe care le-au avut. Şi asta este priceless, dacă pot să spun aşa. Am văzut multe lucruri interesante pornind şi de la modul în care se face politica publică şi se direcţionează anumite programe de investiţii, dar la nivel micro, să zic aşa, în cadrul InnovX-BCR, în activitatea pe care noi o avem cu start-up-urile, cred că am luat cu toţii o lecţie de pragmatism, claritate. Practic ideea este că trebuie să ştii ce vrei, trebuie să ştii ce anume produci, pentru cine şi care ar fi beneficiul foarte concret pe care îl aduci. Aceasta este o o idee foarte clară pe care putem să o aplicăm cu toţii. Întrebările (adresate de juriu start-up-urilor care au susţinut prezentări - n.red.) au fost nu foarte sofisticate, dar puneau exact punctul pe i în multe situaţii şi uneori erau nişte întrebări care ai fi zis că sunt aşa, de bun simţ, dar tocmai pentru că le-au pus - asta arată o gândire destul de clară, structurată şi până la urmă faptul că ei încearcă să înţeleagă în 2 minute o idee care poate părea complexă.”

 

 Ioana Gheorghiade, BCR

Discuţiile foarte directe şi deschise de la SelectUSA dintre start-up-uri şi investitori arată că subiectul riscurilor nu trebuie lăsat deoparte la întâlnirile dintre corporaţii şi start-up-uri, a mai spus Ioana Gheorghiade. „Da, uneori discuţiile pornesc de la ideea, de la jobul pe care îl am eu şi de aici se structurează cumva discuţiile. Eu mă ocup de zona de corporate risk management în cadrul BCR şi din cauza asta eu sunt obişnuită să văd de la început riscurile şi să şi le pun cumva pe masă şi să spun ok, avem această posibilitate, hai să vedem cum putem s-o gestionăm cât mai bine şi uneori bineînţeles că această întrebare nu e neapărat foarte plăcută când eşti, să zicem, în mijlocul creaţiei şi dezvoltării unui start-up. Dar această experienţă m-a convins că este o abordare corectă şi este mult mai bine de la început să ne punem şi problema - ce ar putea să meargă rău, ca după aceea să nu avem surprize.”

 

 Mălina Turcuţ, Prime Dash

Participarea la SelectUSA a fost peste aşteptări, a punctat şi Mălina Turcuţ, director financiar al Prime Dash. „A fost extraordinar, a fost mult mai bine decât mă aşteptam. Am mai participat şi la alte evenimente şi summituri de business, dar acesta a fost cu totul deosebit. Mulţumim Inovix BCR pentru organizare, pentru invitaţie. Pe lângă zeci de companii, mii, de fapt, mii de participanţi, reprezentanţi al zeci de ţări, au fost evenimente în cadrul evenimentului la care am fost invitaţi şi ne-a făcut deosebită onoare şi plăcere să participăm”.

 

 Ştefan Chira, Kotys Technologies

Pentru Ştefan Chira, CEO al start-up-ului agritech Kotys Technologies, parte din delegaţia mai mare a României la summit, SelectUSA a fost o ocazie de a tatona piaţa americană. „Kotys Technologies este o aplicaţie pentru fermieri ce le permite să îşi încarce harta fermei pentru a primi recomandări specifice cu ceea ce au de făcut, după care acţiunile respective le pot face ei sau le facem noi pentru ei, cu ajutorul furnizorilor noştri de servicii. Vrem să deschidem un birou aici în SUA, avem nevoie de nişte specialişti din din această piaţă pe care ţintim. Căutăm parteneri şi bineînţeles, căutăm investiţie. Avem un presale făcut în România şi în acest moment este aproape gata primul modul pentru administrarea cantităţilor de apă necesare pentru recoltă.”

 

 Radu Puchiu, Tinia

Pentru Radu Puchiu, cofondator, al proiectului Tinia, SelectUSA este un eveniment care îţi poate oferi concentrat o imagine asupra lucrurilor importante pentru piaţa din SUA. „Piaţa americană este una extrem de interesantă, cu extrem de mare accent pus pe zona de energie verde, de la nivel de politici până la nivel de investiţii. Nu puteam să o ocolim. Şi cred că SelectUSA este un un moment foarte bun în care poţi să cunoşti cu adevărat ce se întâmplă la nivel de stat, şi de asemenea, ce se întâmplă la nivel de investiţii efective, cine ce poate să să facă. Cred că e un moment în care te poţi face cunoscut şi e foarte bun pentru tot ce înseamnă zona de investiţii, credem noi. De asta l-am ales. (...) Tinia este practic un nou sistem de operare pentru zona de resurse energetice distribuite. Tot ce se produce practic din zona de energie solară, de exemplu, are nevoie de acest sistem pentru a o distribui pentru a-i creşte eficienţa. Altfel în lipsa lor eficienţa este foarte scăzută. Şi noi ţintim exact zona asta de a creşte până la maxim eficienţa acestor resurse de energie.”

O campanie Ziarul Financiar Partener: BCR