ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Steffen Heringhaus, five elements digital: Bugetele de marketing digital nu au scăzut în 2023. Am observat o prudenţă doar la începutul anului, dar după luna martie au venit proiecte noi

22.09.2023, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Clienţii agenţiei vin din sectoare precum e-commerce, servicii b2c, servicii b2b sau media online ♦ ChatGPT este un instrument care poate juca un rol limitat în crearea de conţinut.

Bugetele de marketing digital ale companiilor din România nu au scăzut în 2023, ci au rămas la fel sau au crescut, mai ales după ce a trecut prudenţa care se simţea în piaţă în primul trimestru, a explicat Steffen Heringhaus, fondatorul five elements digital, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Bugetele au rămas la fel ca anul trecut sau au crescut. Până în martie am simţit bugetele ca anul trecut, dar a fost cazul să fie tăiate. Mai degrabă, nu s-a dat drumul la proiecte noi, aşa s-a manifestat prudenţa. După martie a apărut un optimism mai mare şi am avut şi multe proiecte noi“.

Astfel, cel puţin în cazul clienţilor agenţiei de marketing digital, bugetele au rămas la fel sau au crescut cu 20-30%. Compania face atât companii plătite sau SEO pe Google, cât şi strategii de marketing mai ample.

„Pe toate canalele văd o creştere în con­ti­nuare, însă clienţii sunt mult mai preten­ţioşi, se uită foarte bine la bani, avem mai mulţi jucători pe piaţă decât în anii anteriori şi avem mai mulţi jucători educaţi care se uită mai atent cum cheltuie banii“.

Clienţii agen­ţiei vin din mai multe sectoare, precum e-commerce, servicii b2c, servicii b2b sau media online. Antreprenorul spune că are experien­ţă cu clienţi din zona de presă care se bat pentru a ajunge în prima pagină pe Google.

„Pentru un site nou de ştiri este ceva mai greu să ajungi pe prima pagină pentru că va trebui să te impui în faţa unei concurenţe care există deja, dar asta avem şi în e-commerce“.

„Pentru un site nou de ştiri care trebuie să se bată cu site-urile binecunoscute de ştiri, aici aş planifica mai degrabă o strategie pe 2-3 ani până când să avem o putere care ne permite să egalăm cumva succesul celorlalţi“.

Această tendinţă de a dezvolta aşa-numite site-uri de ştiri urmărind atent regulile SEO pentru popularizarea conţinutului pe Google – sau regulile pentru popularizarea conţinutul pe orice altă platformă – a dat naştere unui fenomen nou în piaţa de media globală, despre care încă se vorbeşte prea puţin.

O altă tendinţă care a intrat în forţă în piaţa de conţinut şi marketing digital este cea a inteligenţei artificiale de tip ChatGPT. Deşi este promovat ca un instrument care schimbă industrii, acesta are încă destul de multe limitări.

„Lucrăm şi noi cu el şi este un instrument destul de util, însă nu cred că va înlocui scriitorul competent, iar tentativele pe care le-am văzut până acum de a scrie conţinut exclusiv cu el fără expertiză umană şi fără expertiză specializată pe subiect nu au generat ceva ce ar putea fi relevant pe viitor“.

Antreprenorul subliniază limitările acestei tehnologii, în sensul în care este structurat să scrie propoziţii în primul rând corecte, dar nu neapărat adevărate, întrucât nu este proiectat să verifice veridicitatea informaţiilor.

„Asta înseamnă că dacă eu vreau să judec un text care a fost scris de o inteligenţă artificială trebuie să am eu expertiza necesară pentru a valida dacă este corect ce scrie, dacă nu a adăugat ceva incorect sau dacă nu a uitat ceva esenţial“.

Mai mult, ChatGPT este limitat la informaţiile la care are acces, adică cele care au fost deja scrise, deci nu produce informaţie nouă, ci doar reîmpachetează rapid într-o nouă formă.

„Chiar dacă presupunem că este conectat la internet şi poate citi în timp real e internet, el va fi conectat mereu doar cu informaţiile pe care le avem până în momentul de faţă, deci informaţii deja cunoscute care sunt pe internet şi pe care Google le ştie deja“.

Agenţia five elements digital utilizează deja ChatGPT pentru a scurta anumite procese de lucru, pentru documentare, pentru anumtie bucăţi de text sau pentru a scrie cod acolo unde este nevoie.

„Dar trebuie să am o persoană competentă care să le pună cap la cap, să le valideze sau să le pună într-un context mai valoros şi chiar să aducă informaţii noi care înainte nu au existat pe internet şi care adaugă valoare“.

Cifra de afaceri a companiei a ajuns la aproape 700.000 de euro în 2022, de la aproape 500.000 de euro în 2021, iar pentru 2023 ţinteşte 800-850.000 de euro. Echipa a ajuns la 20 de angajaţi.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank