♦ Din acest motiv industria alimentară românească nu este suficient de competitivă la nivel internaţional deoarece nu poate livra cantităţi ridicate ♦ Dacă vor fi realizate astfel de investiţii, atunci şi produsele româneşti vor fi mai vizibile în Europa de Vest.
România este în top trei european la creşterea de animale, însă acestea sunt trimise la export vii în cele mai multe cazuri, iar acest lucru limitează atât capacitatea de procesare de pe plan local cât şi vizibilitatea acestora. Dacă în Germania pot fi cumpărate mezeluri realizate de producători maghiari în Ungaria, cele româneşti nu sunt prezente.
„Există potenţial pe piaţa alimentară şi potenţial local, în România, în rândul produselor procesate aici. Trebuie să atragem companii şi capital internaţional sau local în procesare. De aici sunt exportate mult prea multe produse neprocesate sub formă de materie primă, iar acestea ar trebui produse local şi după aceea să meargă la export. Dar este nevoie de o strategie pentru a realiza acest lucru. Avem agricultură aici, dar trebuie îmbunătăţit întreg lanţul vertical“, a spus Sebastian Metz, director general şi membru în Consiliul Director al Camerei de Comerţ Româno-Germane AHK România.
În opinia lui tocmai pentru că retailul românesc este dominat de mari lanţuri germane precum Lidl, Kaufland sau Metro, acestea ar putea reprezenta poarta de intrare a produselor româneşti spre Europa de Vest şi Germania. „Sunt produse româneşti în supermarketurile din Germania, dar nu la scară prea mare. Ţine de dialogul cu marile lanţuri de retail pentru a exporta spre Germania. Aici în România avem mari lanţuri de retail din Germania iar acestea pot facilita intrarea produselor româneşti pe piaţa germană. Produsele româneşti trebuie promovate în cadrul târgurilor internaţionale, spre exemplu. Eu aici apreciez produsele româneşti şi sunt unele foarte competitive, dar pe piaţa internaţională sunt alte reguli care trebuie respectate cu privire la cantitate, design, disponibilitate în cursul anului“, a subliniat Sebastian Metz.
Miza anului 2021 o reprezintă aprobarea planului PNRR al României şi implementarea acestuia până în 2026 pentru ca piaţa locală să devină una competitivă la nivel european.
„Este foarte important ca România să beneficieze de pe urma PNRR. După program, începe munca. E o şansă unică pentru România pentru a-şi reveni, să fie mai atractivă şi mai rezistenţă. O bună parte merge către un upgrade al sistemului de educaţie deoarece acesta este viitorul – educaţia. Sunt multe companii în Braşov, Sibiu, Timişoara, sunt implicate în învăţământ în sistem dual, dar este o decizie strategică, nu una temporară. Peste tot avem suport din partea autorităţilor deoarece vorbim de un sistem în parteneriat. Sistemul nu funcţionează dacă nu sunt elevi, nu există suport“, a subliniat directorul camerei de comerţ.
Mai mult, pentru a atrage investitori şi către celelalte regiuni, România trebuie să dezvolte infrastructura rapid.
„Dar în România avem nevoie de infrastructură. În zona Transilvaniei deja avem semnale pozitive în acest sens, vom avea o nouă autostradă de la Sebeş la Cluj. Dar pentru a merge spre Moldova sau spre zona de sud avem nevoie de infrastructură deoarece producţia trebuie transportată către terţe părţi“, a explicat Sebastian Metz.
Volumul schimburilor comerciale dintre România şi Germania s-a redresat semnificativ în prima jumătate a anului 2021, marcând o creştere de 20,5% faţă de perioada similară a anului trecut, până la 16,4 mld. euro, arată estimările făcute de oficialii Camerei de Comerţ şi Industrie Româno-Germană (AHK România), citând cele mai recente date publicate de Oficiului Federal de Statistică (Destatis).
Pe segmente, exporturile către România au atins 9 mld. euro, în creştere cu peste 24% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce importurile au crescut la 7,4 mld. euro, plus 17,2%.
„Acesta este un semn clar de redresare, având în vedere că cifrele semestriale au atins nivelul de dinaintea crizei. Dacă ne uităm la dinamica comerţului bilateral şi la atmosfera pozitivă privind afacerile din cadrul companiilor germane din România, ne aşteptăm ca până la sfârşitul anului 2021 cifrele să crească chiar peste nivelul celor din 2019 (cca. 32 mld. euro)”, spune Sebastian Metz, Director general şi membru în Consiliul Director al AHK România.
Cu un volum al schimburilor comerciale de 16,4 mld. euro în primele şase luni ale anului, România ocupă locul 20 în topul partenerilor comerciali ai Germaniei în perioada menţionată.
AHK România este reprezentanţa oficială a economiei germane şi totodată cea mai mare Cameră de comerţ bilaterală din România. Înfiinţată în 2002, AHK numără circa 600 de firme-membre şi oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informaţii şi experienţe. Prin serviciile pe care le oferă şi prin evenimentele pe care le organizează, AHK România susţine activ companiile germane la intrarea lor pe piaţa românească şi este totodată partener al firmelor româneşti interesate de piaţa germană.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZĂ-TE