ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Retailerul de fotolii de masaj Komoder demarează în 2024 lucrările pentru un spaţiu logistic lângă Cluj, o investiţie de 3,5-4 mil. euro, iar pe viitor vrea să intre în producţie

24.01.2024, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Komoder are o reţea de 19 showroomuri la nivel internaţional, iar în 2024 vrea să deschisă locaţii noi în Elveţia şi în Marea Britanie. ♦ Cifra de afaceri s-a ridicat la peste 46 mil. lei în 2023, de la 42 mil. lei în 2022.

Retailerul de fotolii de masaj Komoder demarează la începutul anului 2024 lucrările pentru un spaţiu logistic multifuncţional lângă Cluj, o investiţie care se ridică la circa 3,5-4 mil. euro şi care reprezintă doar prima etapă dintr-un plan mai amplu de investiţii prin care vrea să intre şi în producţie, a explicat Adrian Rus, fondator şi CEO al Komoder, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Sperăm cel târziu în luna februarie să reuşim să lucrăm la această facilitate pe care ne-o propunem. Este un proiect început în urmă cu un an şi jumătate şi sperăm ca cel târziu în februarie să avem primele maşini care vor lucra în acest spaţiu“.

Spaţiul logistic multifuncţional va cuprinde 5.000 mp spaţiu de depozitare şi 1.500 mp spaţiu de birouri.

Investiţia iniţială era estimată la 3 mil de euro, însă valoarea a crescut spre 4 mil. euro. Jumătate din investiţie va fi susţinută prin fonduri proprii şi jumătate prin finanţări bancare. „Este practic un sediu multifuncţional în care vom avea şi departament tehnic, marketing, IT, inclusiv facilităţi de depozitare, măruri de tranzit şi aşa mai departe, totul integrat într-un singur loc, la doar 5 km de Cluj“.

Aceasta reprezintă însă doar prima parte a unui plan mai mare, care se întinde pe trei ani şi pe care Komoder l-a împărţit în două „pentru că finanţarea lui este foarte greoaie dintr-un singur loc“.

„A doua fază va fi încă un spaţiu care la un moment dat să poată fi utilizat pentru producţie proprie şi care se întinde pe o suprafaţă de 8.000 mp, în acelaşi loc“.

Până la producţie, retailerul se gândeşte mai degrabă la asamblarea fotoliilor de masaj pe care astăzi le produce cu parteneri internaţionali. Antreprenorul spune că există o problemă de ecosistem la acest moment.

„În România am vrea măcar asamblarea, dacă nu producţia, unor astfel de fotolii de masaj şi, în acelaşi timp, am dori să încercăm o personalizare, o customizare a produselor. (...) Singura problemă pe care noi o avem în acest moment şi din cauza căreia nu putem să facem producţie este acest ecosistem, care ne-ar ajuta foarte mult să obţinem anumite componente foarte rapid. Nici măcar nu e vorba de preţ, ci de modalitatea cu care vom încerca să atragem aceste componente şi aceste produse spre noi pentru a avea produsul final“.

Astăzi, cei care produc fotolii de masaj au în jurul lor ecosisteme de furnizori de subansamble sau componente, iar un retailer care abia intră în producţie nu îşi poate asigura încă de la început un astfel de ecosistem.

„Asta e foarte greu de realizat în România pentru că o componentă se poate dovedi vulnerabilă, ştim din experienţă, iar înlocuirea ei fără un ecosistem serios sau un ecosistem în apropiere va fi foarte dificilă şi costisitoare. Acesta e motivul pentru care încercăm o etapă de asamblare a produsului aici şi ulterior producţie, ceea ce înseamnă pentru noi că vom închide complet acest lanţ de distribuţie şi producţie. Asta ar fi ideal pentru noi să facem în următorii ani“.

Retailerul Komoder deschide în fiecare an circa două showroom-uri noi pe plan internaţional, iar în 2023 a deschis la Paris şi la Londra, ajungând astfel la 19 locaţii internaţionale. În ceea ce priveşte piaţa din România, Komoder a ajuns la opt showroom-uri după ce a deschis în 2023 unul în Oradea.

Investiţiile pentru o locaţie pe plan international ajung în cazul Komoder între 100.000 şi 200.000 de euro per showroom, în timp ce pe piaţa locală este suficient şi un buget de 50.000 de euro.

În 2024, Komoder vrea să deschidă un showroom şi un spaţiu de depozitare în Elveţia, unde a înfiinţat şi o entitate juridică, având în acelaşi timp planuri pentru un nou showroom în Marea Britanie.

„Elveţia este principalul nostru obiectiv şi încercăm o extindere în nordul Angliei, în Aberdeen, în funcţie de rezultatele pe care le avem până la jumătatea anului 2024. Avem mulţi clienţi care ne solicită din zona aceea, iar noi suntem poziţionaţi exact în centrul Londrei şi distanţa aceasta devine un impediment pentru ei, nu se deplasează“.

Alte priorităţi ale retailerului pentru anul 2024 includ promovarea unor categorii noi de produse, începând cu un fotoliu de masaj pentru mass market, la un preţ înjumătăţit faţă de un produs clasic.

„Noi vindem în general un produs cu un preţ mediu de 2.000-2.300 de euro în România şi 4.000-4.500 în pieţele internaţionale şi încercăm să înjumătăţim, să ajungem la 1.000 de euro pentru piaţa internă şi 2.000 de euro pentru pieţele internaţionale“.

Totodată, retailerul se concentrează pe promovarea unui fotoliu de masaj certificat pentru utilizare în scop medical, produs de japonezii de la D. Core.

„Suntem unici importatori ai produselor japoneze D. Core în Europa, ceea ce înseamnă pentru noi că am adus mai multă tehnologie de tip medical în componenţa unor astfel de produse, sunt fotolii certificate medical, ajung să fie utilizate în centre medicale şi în spaţii dedicate tratării afecţiunilor coloanei vertebrale“.

Retailerul livrează în România şi în Europa cu flota proprie, iar într-o perioadă în care multe voci din mediul de business îndeamnă la externalizare ca metodă de optimizare a costurilor, Adrian Rus este de părere că internalizarea aduce mai mult control.

„Noi am plecat din zona în care am avut serviciul de transport externalizat şi l-am adus in-house, la fel cum facem şi cu partea de depozitare. Din externalizare, am pus-o în mijlocul companiei, am adus oameni care să gestioneze şi o facem de câteva ori mai bine şi mai eficient decât într-un sistem de externalizare, chiar dacă asta înseamnă investiţie, centru logistic, flotă de maşini. Reuşim să fim mult mai eficienţi şi asta ne dă control asupra costurilor şi asupra businessului“.

Cifra de afaceri a Komoder s-a ridicat la 42 mil. lei în 2022, iar în 2023 a înregistrat o creştere de circa 10%. Numărul de angajaţi este de circa 70 de persoane.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank