ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România!, un proiect ZF&CEC Bank. Christian von Albrichsfeld, Continental România: Industria are nevoie de competenţe precum inteligenţa artificială. Cu astfel de cunoştinţe, vom putea plăti salarii mai mari

23.06.2020, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Continental, cea mai mare companie producătoare de componente auto de pe piaţa auto locală, cu afaceri anuale de peste 3 mld. euro, are în plan continuarea investiţiilor şi recrutările, mai ales în ceea ce priveşte partea de cercetare şi dezvoltare.

„O problemă cu care se confruntă România o reprezintă lipsa unei strategii de ţară. În România costurile nu mai sunt unde erau acum câţiva ani, iar investitorii aici nu mai vin pentru costuri. Este nevoie de o strategi legată de educaţie, cum creştem educaţia la nivel naţional. Industria are nevoie de noi competenţe precum inteligenţa artificială, cybersecurity, cloud technology. Cu astfel de cunoştinţe, noi vom putea plăti salarii mai mari, asta este foarte clar. De asemenea, trebuie să mergem mai departe cu şcoala profesională pentru a creşte calitatea muncii“, a declarat Christian von Albrichsfeld, Head of Country Continental România. El a subliniat că „nu putem ridica preţul la bunurile vândute de noi, nu merge pentru că suntem pe o piaţă internaţională. Dacă va creşte costul forţei de muncă, va trebui să facem acelaşi produs cu oameni mai puţini şi automatizare mai mare. Trebuie să fii mai bine calificat“.

Continental a început lucrările pentru extinderea centrului de cercetare şi dezvoltare din Timişoara. Clădirea a fost proiectată pentru o capacitate de până la 1.700 de locuri, precum şi o zonă de testare şi validare completă a produselor dezvoltate în cadrul companiei.

În prezent, în clădirea actuală lucrează între 3.500 şi 4.000 de ingineri, la care se vor adăuga cele 1.700 de noi locuri. Cele noi nu înseamnă neapărat recrutarea de noi angajaţi, ci şi mutări ale salariaţilor existenţi.

„Anul trecut am investit aproape 200 mil. euro. Dar investiţiile nu sunt constante, diferă de la an la an. Anul trecut am construit în Sibiu un centru de R&D şi un nou modul pentru fabrica electronică - 32 mil. euro. Anul acesta începem să investim într-o nouă clădire de R&D la Timişoara şi finalizăm una tot de R&D în Iaşi tot spre 50 mil. euro. Noi mergem mai departe şi vedem cum am discutat şi anul trecut, trebuie să analizăm portofoliul. Spre exemplu, în cazul producţiei labour intensive, poate nu mai este o idee aşa bună în România acum, dar pe de altă parte, pe cercetare şi dezvoltare, există un plan de a merge mai departe şi în 2020“, a spus directorul Continental România.

Concernul german are în prezent aproape 20.000 de angajaţi pe plan local şi are în plan noi recrutări anul acesta în diferite arii de specializare, în special în cazul departamentelor de cercetare şi dezvoltare.

Principala problemă a pro­du­că­torilor de componente o reprezintă vo­la­tilitatea pieţei auto mondiale, puternic afectată de pandemie şi închideri.

În acest context, directorul Con­ti­nental România spune că piaţa locală are nevoie de o lege care să permită flexi­bilizarea forţei de muncă pentru a pune mai puţină presiune pe mediul pri­vat. „Un program de muncă flexibilă ne-ar ajuta foarte mult, să avem un sistem similar cu Germania, care ne-a ajutat în 2009. Ce înseamnă acest program - dacă o companie are astăzi o producţie de 70% din total, cheamă 70% din timp an­ga­jaţii şi plătesc 70%. În rest, oamenii stau acasă iar statul compensează o parte şi în total vor primi peste 90% din sa­lariu. Dacă piaţa merge mai sus, putem angaja de la 70 la 90% în funcţie de evoluţie“, a subliniat von Albrichsfeld.

În plus, el a subliniat că trebuie dezvoltat sistemul dual de învăţământ şi şcolile profesionale, tocmai pentru a livra forţă de muncă bine pregătită către companiile de producţie, iar acest lucru se poate realiza la nivel naţional, nu doar în Transilvania unde Continental colaborează cu alte companii precum Bosch sau Star Assembly.

„Sistemul dual a început în Transilvania şi Banat, am început alături de alte companii din Germania pentru că noi cunoaştem sistemul.  Acum ne-am unit forţele prin Parteneriatul Auto Român cu companii precum Dacia, Ford, Schaeffler, care au locaţii şi la Craiova sau Piteşti şi ne-am extins cu sistemul dual şi în alte regiuni istorice“, a conchis Christian von Albrichsfeld.

 

Cu ce probleme se confruntă Continental România

► Lipsa forţei de muncă flexibile duce la creşterea costurilor

► Lipsa comenzilor din cauza pieţei auto mondiale în recesiune

► Infrastructură subdimensionată în România, probleme legate de digitalizare, birocraţie şi fiscalitate.

► Lipsa unei strategii de ţară - România nu mai poate atrage investiţii pe baza costurilor reduse, pentru că salariile au crescut. Este nevoie de calificare înaltă.

► Lipsa unei autostrăzi şi a unui proiect concret de autostradă pe ruta Sibiu-Braşov

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank