ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România!, un proiect ZF şi CEC Bank. Călin Costinaş, Profi: Producătorii români au şanse mult mai mari decât producătorii externi să obţină raportul calitate-preţ necesar pentru a intra la raft

06.09.2020, 12:23 Autor: Alex Ciutacu

♦ Profi a ajuns la 1.300 de magazine în circa 620 de localităţi şi continuă expansiunea pe bugetul de investiţii de 100 mil. euro ♦ Compania a ajuns unul dintre cei mai mari angajatori din România, cu peste 20.000 de angajaţi.

Producătorii români din sectorul alimentar au şanse mult mai mari decât producătorii externi să obţină un raport calitate-preţ avantajos care îi poate aşeza pe rafturile retailerilor, întrucât sunt avantajaţi de aspectele logistice, a explicat Călin Costinaş, deputy CEO al Profi, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Pentru producători sunt trei forme de a ajunge în retail. Una dintre ele este să poţi intra pe brandurile private, pentru că acolo este o competiţie între calitate şi preţ şi câştigă cel care are corelaţia cea mai bună. Noi avem un caiet de sarcini cu o reţetă şi licităm acea reţetă la mai mulţi producători şi cel care este cel mai competitiv câştigă contractul. Aceasta este o formă pentru momentul în care ai o fabrică foarte bine tehnologizată, ai un managament competitiv, ai o sursă de materie primă la preţuri corecte, deci ai şanse foarte mari. Producătorii români au şanse mult mai mari decât producătorii externi. Logistica la anumite produse taie orice şansă unui producător din extern“, a declarat Călin Costinaş, deputy CEO al Profi, unul dintre cei mai mari retaileri alimentari din România.

Cu 1.300 de magazine în circa 620 de localităţi din ţară, Profi se numără printre retailerii care oferă şansa de a ajunge la raft brandurilor locale şi regionale, aceasta fiind a doua formă prin care producătorii români pot lucra cu magazinele.

„A doua cale este să creezi un brand local pentru anumite produse precum făină, lactate sau mezeluri. Noi ca retaileri încercăm să avem pe de o parte branduri prezente în toată ţara şi pe de altă parte branduri care să răspundă necesităţilor locale. Ne uităm la liderul de piaţă şi îl introducem în sortiment. O eroare întâlnită foarte des este când un furnizor cu o cotă bună de piaţă şi o corelaţie calitate-preţ bună într-o anumită zonă vrea extindere la nivel naţional, dar poate nu a calculat corect. Am văzut des companii care s-au transformat din jucători regionali puternici în jucători naţionali slabi. Trebuie evaluat dacă extinderea naţională este benefică“, a explicat el.

A treia formă despre care a discutat Călin Costinaş în emisiune se referă la resursele financiare semnificative de care are nevoie un brand local pentru a deveni un brand naţional, întrucât acest pas aduce cu sine investiţii masive în marketing.

„Am întâlnit producători care spuneau că produsul lor este la aceeaşi calitate ca un produs pe care îl avem deja, dar clientul trebuie să şi cumpere. El cumpără brandul pe care îl ştie. Dacă vrei să ajungi cu brandul la nivel naţional, trebuie să existe bugete de marketing în spate pe care să le poţi accesa şi să îţi dai o anumită vizibilitate, nu în relaţia cu Profi, ci în relaţia cu piaţa“, a spus invitatul.

După ce a încheiat anul 2019 cu un total de 1.184 de magazine în peste 500 de localităţi, Profi şi-a bugetat în 2020 investiţii în expansiune de peste 100 de milioane de euro, ceea ce i-a permis retailerului să deschidă circa 20 de magazine în fiecare lună, în ciuda crizei.

„Programul de investiţii este foarte dinamic, avem în fiecare săptămână şedinţă de investiţii şi aprobăm anumite localităţi. (...) Suntem în aproximativ 620 de localităţi cu 1.300 de magazine acum şi planul de expansiune îl menţinem în linie cu ceea ce am bugetat, deci nu ne aşteptăm la un impact negativ în deschideri, cu o singură menţiune, că s-ar putea să fim afectaţi de alegerile electorale pe partea de autorizaţii. Alegerile frânează puţin relaţia cu autorităţile“, a explicat Costinaş.

Pe lângă bugetul de 100 de milioane de euro pentru expansiune, retailerul controlat de fondul de investiţii Mid Europa Partners investeşte constant şi în centre logistice, retehnologizări şi modernizări ale unor locaţii deja existente, însă invitatul nu a transmis nivelul acestor investiţii pentru anul 2020.

În contextul pandemiei, retailerul a fost nevoit să realizeze cheltuieli neplanificate de circa 10 milioane de euro. „Tot ce a fost zona de curăţenie în magazin, dezinfectare, materiale de protecţie, tot ce pare minor, dar când multiplici se transformă în milioane de euro“.

Profi a obţinut afaceri de circa 7,3 miliarde lei în 2019, cu un număr mediu de peste 16.000 de angajaţi. În prezent, retailerul a ajuns la peste 20.000 de angajaţi, după ce a creat peste 3.000 de locuri de muncă noi de la începutul anului. Mai mult, angajările din 2020 totalizează circa 10.000 de persoane, ţinând cont de fluctuaţia de personal ridicată din sector.

În ceea ce priveşte comportamentele de consum, reprezentanţii Profi au observat inversarea trendului din ultimii ani care i-a adus pe consumatori mai aproape de produsele premium şi care a adus coşuri mai mici, dar vizite mai multe.

„Oamenii sunt mai atenţi la cheltuieli, un trend care va rămâne cel puţin pentru anul acesta şi anul următor. S-a reîntors obişnuinţa listei de cumpărături, iar realităţile actuale legate de creştere şomajului, nevoia de economii, sunt mai pregnante, iar acest lucru se simte şi în categoriile de marfă, cât şi în anumite migrări dinspre produse premium înspre mediu. Suntem optimişti că în 2-3 ani lucrurile vor reveni la normalitate. (...) Nu mai vedem aşa înghesuieli, oamenii vin mai rar şi cumpără mai mult, deci creşte coşul, dar scade frecvenţa“, a spus Costinaş.

 

Care este principala problemă identificată de Profi:

Legislaţie birocratică neclară şi greoaie/birocraţie.

Este frâna cea mai mare a economiei româneşti. Sistemul nostru este un sistem care nu îi favorizează pe cei ce vor să facă, şi cumva este foarte uşor să pui frână la orice investiţii. Dacă facem o paralelă între ce se întâmplă în România şi în Polonia, acolo e un sistem în care dacă tu ai depus un dosar la o primărie, ei au un termen de 30 de zile să răspundă, dacă nu răspund se consideră acord tacit şi tu eşti autorizat. Noi avem procese care pot duce până la un an şi jumătate să autorizăm un magazin.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank