ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! iBuyer-ul Casta pune la lucru peste 4 mil. euro în 2021 prin serviciul de cumpărare instantă de apartamente. Platforma a cumpărat deja anul acesta 28 de apartamente şi a vândut mai departe 25 dintre ele

02.06.2021, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Platforma a analizat până acum circa 3.000 de propuneri şi a lansat aproximativ 500 de oferte ♦ Casta a cumpărat în mai 2021 site-ul Magazinul de Case pe care îl relansează. 

Platforma online de imobiliare Casta, cu serviciu de cumpărare instantă de apar­tamente, are un capital de 2 mil. euro pentru investiţii în 2021, pe care vrea să îl rotească de cel puţin două ori anul acesta, a explicat Horea Crăciun, CEO al Casta, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank. 

„Partea frumoasă în ceea ce privşte capitalul Casta este că 2 mil. euro nu repre­zin­tă investiţiile pe tot anul, înseamnă undeva la 4-4,5 mil. euro investiţii pentru că modelul nos­tru ne permite să refolosim acel capital destul de repede. Susţinuţi şi de piaţa aceasta care este tot mai dinamică începând din ianuarie, sunt încrezător că vom putea folosi acel capital circulant de cel puţin două ori anul acesta“. 

Parte a grupului Neogen – controlat de antreprenorul Călin Fusu – platforma Casta a lansat în octombrie 2020 în Bucureşti serviciul de InstaBuy, un concept celebru în piaţa din SUA, cu un capital de pornire de aproape 1 mil. euro. Practic, un utilizator care vrea să îşi vândă apartamentul primeşte o ofertă de preţ de la Casta în trei zile. 

„În ultimele opt luni am evaluat undeva la 3.000 de cereri în total şi am trimis undeva la 500 de oferte efectiv, întrucât multe cereri au fost incomplete sau nu au fost în spectrul de mass-market pe care îl ţintim, care ne dă o anumită lichiditate. (…) Noi cumpărăm în scopul de a da un plus de valoare, care se traduce printr-o marjă brută cuprinsă între 3,3 şi 9%“. 

De la începutul anului 2021, Casta a achiziţionat 28 de apartamente, dintre care a vândut deja 25, întrucât nu se concentrează în acest moment pe valorifi­carea lor prin închiriere. 

„Noi am început cu o perioadă asumată de revânzare de aproximativ trei luni, cu o perioadă de cash-in de aproximativ 30 de zile. Am reuşit să facem acest lucru mai repede“. 

iBuyer-ul Casta utilizează un algoritm dezvoltat intern pentru a analiza apartamentele în vederea emiterii unei evaluări bazate pe celelalte oferte din zonă şi pe specificaţii precum suprafaţa sau anul construcţiei. 

„Din păcate, este imposibilă adaptarea unor algoritmi pentru evaluarea proprietăţilor de la o altă ţară la România. (…) În România nu avem o unitate în ceea ce priveşte transferul de informaţii din partea celor care intermediază tranzacţiile, adică notarii. ANCPI şi aceste direcţii nu raportează nimic relevant la nivel de B2B pentru a-ţi putea asuma o anumită investiţie, iar singurul lucru pe care îl putem face este să comparăm ofertele din zonă pe o perioadă de timp anterioare, calculând cu anumite procente de plus sau minus în funcţie de alţi indici din piaţa imobiliară“. 

În ceea ce priveşte procesul în care este implicat un utilizator în relaţie cu Casta, Horea Crăciun a explicat că acesta este delimitat în trei faze: partea de ofertare, etapa de vizitare a apartamentului şi inspecţie pentru a confirma informaţiilor oferite de vânzător, şi faza de preluare a documentelor de proprietate. 

„Noi nu cumpărăm un apartament înainte să avem o opinie juridică. Avem mai multe modalităţi prin care să ne asigurăm că dreptul de proprietate este alienabil şi putem cumpăra liber de sarcini“. 

Următorul pas pentru Casta

Horea Crăciun a adus în discuţie posibilitatea ca platforma să încerce mai departe să „deschidă uşa pentru investitori“, ceea ce ar putea implica oportunităţi de investiţii pentru cei interesaţi.

„Încă nu ştim exact, suntem deschişi la orice. Noi ne gândeam iniţial că poate am putea merge spre un fintech, în care oricine poate pune 100-200-300.000 de euro şi să cumpere un metru pătrat din ceea ce cumpără iBuyer-ul, la care să primească un randament în funcţie de investiţie. Practic, să ai equity partners, dar aş vrea să deschidem piaţa la cât mai mulţi“. 

Totodată, Casta s-a uitat atent înspre profesioniştii din piaţa imobiliară cu care lucrează deja, şi-anume agenţii imobiliari. 

În luna mai a acestui an, startup-ul a anunţat că îşi extinde prezenţa în Cluj Napoca, Timişoara, Braşov, Iaşi şi Arad, odată cu achiziţia site-ului de anunţuri imobiliare gratuite Magazinul de Case. 

„L-am relansat şi acum reîncepem să îl promovăm, dar nu ca un site dedicat proprietari, ci ca un instrument pentru agenţi, o modalitate de interacţiune a vânzătorilor şi cumpărătorilor cu agentul imobiliar care îi poate ajuta în procesul de vânzare şi încercăm să atragem cât mai mulţi agenţi care să ofere servicii, să putem introduce ratinguri, să putem face recomandări“. 

Practic, vânzătorii de imobile postează anunţul lor în platformă, iar agenţii imobiliari confirmaţi de Casta preiau anuntul şi contactează vânzătorul atunci când găsesc un posibil cumpărător, economisind astfel timpul proprietarilor pentru vizite zilnice şi zeci de telefoane. În acelaşi timp, pentru cei care caută să cumpere un apartament, Casta se ocupă să selecteze şi să trimită oferte specifice fiecărei căutări în parte.

CEO-ul consideră că partea de iBuyer a Casta reprezintă un pilon important, dar este conectat de existenţa agenţilor imobiliari. 

„Am vrea ca ei să ne perceapă ca un tool, atât pentru evaluarea eventualelor oferte, cât şi pentru prelevarea oportunităţilor de vânzare, a oportunităţilor de achiziţie. Astea merg mână în mână, nu se vor putea separa niciodată“. 

Platforma lucrează deja cu aproximativ 30 de agenţi imobiliari, care ajută cu fluxuri de oferte, oportunităţi sau promovare de apartamente. 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank