Caută doar în titlu
ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Daniel Pintilie, CEO, Watto, un start-up care construieşte un ecosistem regional de staţii de încărcare ultrarapidă pentru vehicule electrice: Până la sfârşitul anului vrem să semnăm a doua rundă de finanţare, de 5 mil. euro, pentru a construi primele staţii de încărcare

29.09.2020, 00:07

♦ Watto a aplicat şi pentru fonduri europene în valoare de 3,5 mil. de euro, un demers care ar putea da roade până la finalul anului. 

Startup-ul Watto, care con­stru­ieşte un ecosistem re­gio­nal de staţii de încărcare ultrarapidă pentru vehicule elec­trice, a demarat discuţiile cu investitorii pentru a doua rundă de finanţare, în valoare de 5 mil. euro, pentru a începe construcţia reţelei, a explicat Daniel Pintilie, CEO al Watto, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Avem un plan ambiţios, suntem în discuţii cu mai mulţi investitori pentru a doua rundă de finanţare, de 5 mil. euro, care să ne per­mită con­struc­ţia primelor două locaţii pilot. Am apli­cat şi pentru granturi europene în valoare de 3,5 mil. euro şi aştep­tăm un răspuns până la finalul anului”, a declarat Daniel Pintilie, care crede că discuţiile cu investitorii se vor fructifica până la finalul anului 2020. 

Watto este un proiect început în 2019, care a atras deja o rundă de finanţare de la fondul de investiţii Early Game Ventures, iar după concluzionarea discuţiilor actuale Daniel Pintilie vrea să aplice imediat pentru noi fonduri. 

„Planul este ca imediat după ce am ridicat a doua rundă de investiţii să nu aşteptăm să vedem ce se întâmplă, ci să reaplicăm pe linia de finanţare europeană, pentru că sunt foarte mulţi bani europeni care aşteaptă să fie ridicaţi, iar mobilitatea a devenit oficial o industrie strategică pentru Europa şi sunt încrezător că vom reuşi să luăm foarte mulţi bani pe această linie. Separat, intenţionăm să atragem şi investiţii private şi suntem deja în discuţii cu o mare companie energetică din România”, a spus el. 

Una dintre cele mai mari provocări aduse de anul 2020 a fost amânarea rundei de finanţare cu cel puţin şase luni.

Acum însă investitorii s-au reîntors la masa discuţiilor, iar primele locaţii Watto ar putea apărea în mai puţin de doi ani. Acestea vor cuprinde zone de cafenea, staţii de încărcare ultra-rapidă, panouri electrice şi baterii de stocare, iar investiţia pentru o singură locaţie este se ridică la 2-2,5 mil. euro.

„Dacă avem banii în cont la începutul anului viitor, estimez că în prima jumătate a anului 2022 ar trebui să avem 1-2 locaţii dezvoltate integral. Totul ţine de cât de repede reuşim să luăm permisele şi tot ce înseamnă autorizaţii, dar sunt încrezător că există un foarte mare interes şi din partea autorităţilor să susţină acastă industrie”, a explicat Pintilie.

Locaţiile Watto vor fi situate în afara oraşelor, pe coridoare de transport naţionale sau europene. Compania vrea să identifice mai multe puncte strategice în România până în 2025, în contextul în care proiectul final presupune investiţii de ordinul sutelor de milioane de euro şi cuprinde câteva zeci de staţii în România şi câteva sute de staţii în regiunea Europei Centrale şi de Este, conform invitatului. 

„Planul nostru este să dezvoltăm această reţea din Polonia, să acopere Ungaria, România şi apoi să coboare către Bulgaria şi Grecia, mai ales că în Bulgaria, Grecia şi România sunt subdezvoltate reţelele de staţii de încărcare ultra-rapidă. Odată ce unim aceste locaţii devenim strategici pentru Europa”, a spus CEO-ul Watto. 

Piaţa auto a înregistrat scăderi în 2020 pe fondul pandemiei, însă Daniel Pintilie a explicat că în România s-au înregistrat creşteri pe segmentul mobilităţii electrice şi hybrid. 

„În România segmentul electric a crescut cu 38%, iar cel plug-in hybrid a crescut cu 115%, ceea ce arată că şi România a înţeles că electrificarea transportului nu este doar un concept exotic sau o modă, ci are avantaje clare, mai ales că am ajuns în punctul în care costurile pentru deţinerea şi operarea unei maşini electrice deja u devenit mai mici decât costurile pentru o maşină pe combustibil fosil”, a spus el. 

CEO-ul a atras atenţia asupra unei provocări majore cu care se confruntă atât România, cât şi întreaga regiune, şi-anume capacitatea reţelei electrice. 

„Reţeaua elecgtrică în România şi în regiune este destul de nepregătită pentru o asimilare în masă a maşinilor electrice. Dacă mâine vom avea 100% parcul auto electric, adică cel puţin 5 milioane de maşini convenţionale electrice, sistemul electric ar ceda”, a spus Daniel Pintilie.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Watto în România:

► Lipsa infrastructurii de transport. Dacă luăm România ca pe un organism viu, orice infrastructură este sistemul care asigură sângele să trăiască şi dacă nu ai infrastructură eşti sortit pierii. 

► Birocraţia şi legislaţia neclară. Orice investitor are nevoie de predictibilitate şi claritate în ceea ce priveşte investiţiile sale. Dacă vrei să atragi investitori trebuie să te asiguri că aceştia nu vor avea surprize, că regulile nu se vor schimba în timpul jocului şi ei vor fi motivaţi să rămână în ţară. E un lucru foarte important şi m-am lovit de multe ori de acest impediment. Se schimbă regulile în timpul jocului, din motive politice de cele mai multe ori, iar asta destabilizează orice mediu economic. 

► Finanţare. Ca orice proiect, fie că e start-up şi e inovativ sau mai puţin inovativ, are nevoie de finanţare.

Proiectul Watto are nevoie de investitori privaţi şi care înţeleg perspectiva strategică de a investi într-un astfel de proiect, nu cu beneficiu imediat, pentru că nu este o afacere care va genera profit imediat, şi finanţarea poate veni şi din partea unor bănci. Un proiect asemănător Watto este destul de greu acceptat de bănci neavând această profitabilitatea imediată. Plecând de aici cred că ar fi important ca autorităţile să găsească o formulă prin care să încurajeze investitorii privaţi din străinătate, să găsească motivaţii fiscale prin care să îi determine să aibă mai mult curaj să investească în astfel de iniţiative private care presupun un risc mai ridicat, dar reprezintă o mişcare strategică atât pentru ei, cât şi pentru ţară. 

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.