ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Compania BlueSpace Technology dezvoltă primul autovehicul blindat românesc, sub numele de VLAH. Constantin Pintilie, fondator şi CEO: „Dorinţa noastră este de a ajunge ca la începutul anului 2024 maşina să pornească, să scoată fum“

15.12.2023, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ BlueSpace dezvoltă produse, echipamente şi tehnologie pe linii de business precum securitatea informaţiei, război electronic, apărare sau securitate cibernetică ♦ Printre clienţii companiei se numără Ministerul Apărării şi NATO ♦ Cifra de afaceri s-a ridicat la 10 mil. euro în 2022.

Compania românească BlueSpace Technology merge înainte cu pro­iec­tul de cercetare-dezvoltare prin care dezvoltă primul autovehicul blindat românesc, sub numele de VLAH (Ve­­hicul de Luptă Autonom Hidra­mat), iar obiectivul pentru prima parte a anului 2024 este ca „maşina să por­nească“, după cum a explicat Con­stantin Pintilie, fondator şi CEO al BlueSpace Technology, în emisiu­nea ZF Investiţi în România!, reali­za­tă în parteneriat cu CEC Bank.

„De ce VLAH? Pentru că vrem să arătăm că se poate face şi în Ro­mâ­nia. Ne-am propus să dezvoltăm în parteneriat cu Zetor Defence, o companie din Cehia şi Slovacia, care şi-a arătat disponibilitatea de a face transfer tehnologic, ne-am propus să învăţăm cum se face. Acesta este principalul obiectiv al nostru astăzi, de a învăţa cum se face. Sigur că la final este posibil să iasă şi o maşină. Aşa ne dorim“.

Primul pas este de a învăţa cum se face un astfel de proiect, dar compania vrea ca pe viitor acest vehicul să fie cumpărat şi utilizat şi de Ministerul Apărării din România sau de NATO, aceştia fiind clienţi către care BlueSpace Technology a mai vândut produse tehnologice în trecut.

„Astăzi suntem undeva la mij­locul proiectului, am terminat desig­nul 3D, am cumpărat mare parte din elementele care ţin de asamblarea acestei platforme, inclusiv motor. Identificăm cel puţin doi-trei furni­zori pentru fiecare element, mai puţin elementele principale, motor, cutie, şi ne propunem să creştem pro­centul acelor elemente pe care le avem în România. Dorinţa noastră este de a ajunge ca la începutul anu­lui viitor maşina să pornească, să scoată fum, să facă un zgomot“.

Acest proiect de cercetare-dez­voltare este sprijinit cu finanţare din partea CEC Bank, în contextul în care antreprenorul a povestit că este complicat să găseşti finanţare pentru un astfel de demers.

„Pentru activitatea de cercetare, cum ar fi această idee, este foarte greu să găseşti finanţare. Mulţumim băncii româneşti CEC Bank pentru posibilittea de a continua proiectul nostru, pentru că într-un proces de R&D drumul nu este niciodată drept. Îţi fixezi un obiectiv, important este să fii determinat să ajungi acolo, dar se întâmplă să te mai opreşti, să mai iei gropi, să mai iei colţuri şi trebuie să fii pregătit financiar şi nu numai, să poţi trece peste aceste obstacole şi să ajungi la final de drum“.

Compania de inginerie şi tehnologie BlueSpace Technology activează lângă Capitală şi a pornit la drum în 2016, din dorinţa lui Constantin Pintilie de a crea produse româneşti pentru industria de apărare.

„Acum şapte ani am găsit o piaţă a comercianţilor şi a consultanţilor, o piaţă unde producţia nu-şi avea loc. (...) De-a lungul anilor de activitate am întâlnit teamă şi neîncredere, neîncredere în produsele româneşti. De multe ori auzim afirmaţia că trebuie să cumpărăm ce e mai bun. De aici şi un apetit de a cumpără tot ce e <<de firmă>>, de aici şi neîncrederea în ce s-ar fi putut face în România“.

Prima linie de business lansată a fost securitatea informaţiei (InfoSec), iar primele produse au fost echipamente TEMPEST. Astăzi, antreprenorul spune că BlueSpace Technology este singurul producător din Europa de Est acreditat de NATO şi UE, care are şi capacităţi de evaluare.

„TEMPEST e un acronim folosit de NATO, dar înseamnă de fapt o protecţie a unui sistem IT. Toţi folosim calculatoare, copiatoare, scannere sau alte elemente. Sigur că toate echipamentele electronice generează diferite semnalee în spaţiu, semnale care pot fi captate atât prin unde, cât şi prin fire, şi se pot reface acele informaţii. Dacă lucraţi la un computer într-o cameră de hotel, cineva poate accesam poate copia, poate vizualiza la ce lucraţi dumneavoastră“.

În acest context, BlueSpace a dezvoltat o tehnologie de atenuare a acestor emisii şi a investit în această idee, fiind primul pariu câştigător la nivel de business.

În continuare, compania a dezvoltat noi linii de business şi noi produse, începând de la linia de securitate cibernetică unde „nu are produse mature încă“, aşa cum subiniază Pinitilie, până la război electronic, unde are produse deja utilizate de mai mulţi clienţi.

„Am dezvoltat sisteme de detecţie drone, de identificare a direcţiei prin semnal radio, comutatoare de antene, antene, filtre şi, de curând, am lansat un sistem de bruiaj, de blocare a dronelor. E un sistem care funcţionează, a fost testat de Ministerul Apărării, evaluat, şi ne bucurăm că sunt mulţumiţi clienţii de echipamentul respectiv. Astăzi el este testat şi de alte ţări partenere. De exemplu, Danemarca, întrucât avem un parteneriat cu o companie din Danemarca prin care facem schimb de tehnologii“.

O altă linie de business este cea de apărare, unde BlueSpace Technology se recomandă drept un jucător important în ceea ce priveşte implementarea şi realizarea poligoanelor de antrenament.

„În această zonă avem produse implementate, cum ar fi poligoanele de antrenament, de interior şi de exterior, şi putem spune că suntem lideri de piaţă în România în implementarea şi realizarea de astfel de poligoane de antrenament pentru ministerul Apărării, şi nu numai, şi pentru agenţiile guvernamentale. Am realizat şi diferite produse în sensul acesta, cum ar fi sisteme de captare sau alte elemente de protecţie balistică“.

În ceea ce priveşte piaţa de apărare, antreprenorul spune că atunci când a lansat compania BlueSpace Technology a făcut-o într-o piaţă care era acaparată la acel moment de consultanţi şi comercianţi.

„Am găsit acum şapte ani o ţară plină de consultanţi şi de comercianţi. Consultanţi sub denumirea de lobbyşti şi comercianţi sub denumirea de integratori. În alte state, aceşti consultanţi generează valoare adăugată pentru ţara lor, caută tot timpul să găsească lucruri inovatoare, să aducă tehnologie în ţară, te atrag oferindu-ţi spaţii, finanţări, te atrag să munceşti în ţara lor“.

El spune că în România „este invers“, iar consultanţii ajung să promoveze sisteme complexe pe care nu le înţeleg. De cealaltă parte, pe fondul unui personal puţin calificat tehnic sau a unui personal redus, aceste produse ajung să fie şi cumpărate.

„La noi este total invers. Consultanţii, care te-ai aştepta să fi făcut ceva înainte, să fi mestecat măcar câteva formule, îi vedem astăzi promovând diferite echipamente, soluţii, lucruri străine, mai puţin româneşti, promovând sisteme complexe, deşi ei nu ştiu sensul curentului electric. Astăzi, cu cât sunt mai vocali cu atât pot implementa mai multe elemente, spunând că acel produs este utilizat în nu ştiu ce zonă, că este foarte bun. Pe fondul unui personal puţin calificat tehnic, unui personal redus, acest lucru prinde. Din cauza asta ne aflăm de multe ori într-un stadiu în care preţul este înzecit pentru multe echipamente, că acele echipamente nu sunt folosite la capacitate maximă sau că acele echipamente stau în depozit“.

Constantin Pintilie a mai adăugat că nu a văzut niciun consultant în piaţă care să promoveze produse româneşti.

„Am vizitat în aceşti ultimi ani diferite expoziţii cu profil militar. Unde găsim o prezenţă românească? Unde găsim un stand românesc în aceste expoziţii? Nicăieri. De ce? Pentru că România nu are producători“.

Cifra de afaceri s-a ridicat la aproape 10 milioane de euro în 2022, iar numărul de angajaţi se ridică astăzi la 127 de persoane.

„Punem accent pe partea de producţie, dar cel puţin 10% din numărul de angajaţi este alocat cercetării şi dezvoltării. Cifra cu care am terminat anul trecut a fost în jur de 10 mil. euro, nu avem o creştere spectaculoasă datorită faptului că nu facem comerţ, ci producem, deci multe elemente mărunte cu adaos corect, tot ce câştigăm reinvestim în echipamente, în tehnologie, în ideile noastre, în ziua de mâine“.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank