ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Antreprenorul Radu Enache plănuieşte investiţii de 35-37 mil. euro în următorii ani pentru a deschide două hoteluri Continental noi în Braşov şi Iaşi, care vor fi gata până în 2024, respectiv 2026

05.07.2021, 00:06
Afacerile Continental Hotels au scăzut cu peste 70% în 2020, iar gradul de ocupare a fost de circa 32% l Problema resursei umane este una dintre cele mai mari din industria ospitalităţii la acest moment l Grupul Continental are 1.866 de camere de hotel în 12 unităţi.

Grupul Continental Hotels vrea să construiască în următorii ani două hoteluri noi, în Braşov şi Iaşi, iar investiţiile sunt estimate la acest moment între 35 şi 37 mil. euro, a explicat antreprenorul Radu Enache, preşedinte şi CEO al Continental Hotels, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Am aprobat în 2020 un PUZ la Iaşi pe un teren de aproape 10.000 mp pentru un hotel de 220 de camere. Suntem aproape de fi­na­litate cu obţinerea autorizaţiei de con­strucţie pentru un hotel de 150 de camere în Braşov, în centrul civic. Deci avem planuri de investiţii pe termen scurt-mediu, vorbesc de planificarea pentru acest hotel la Braşov mar­ca Forum Continental în anii 2022-2024, şi continuarea în 2025-2026 cu hotelul de la Iaşi“.

Valoarea celor două investiţii ar mai putea suferi schimbări, în contextul în care acestea fluctuează odată cu variabilele implicate într-o investiţie, precum costul finanţării şi costul de construire.

„Investiţiile sunt estimate la ora actuală, vorbim de circa 14-15 mil. euro pentru Braşov şi între 21-22 mil. euro pentru Iaşi. E un lucru destul de anevoios la ora asta să fii foarte precis pentru că eşti legat de o sumedenie de parametri care sunt foarte volatili“.

Trebuie menţionat că Radu Enache a mai discutat cu ZF despre aceste planuri în noiembrie 2020, însă nu a dezvăluit valoarea estimată a investiţiilor. Antreprenorul încadra atunci planurile în perioada 2022-2023.

Grupul Continental Hotels cuprinde 1.866 de camere de hotel în 12 hoteluri situate în Bucureşti, Arad, Oradea, Sibiu, Constanţa, Tg.-Mureş, Drobeta-Turnu Severin şi Suceava.

Portofoliul cuprinde brandurile hoteliere proprii Grand Hotel Continental, Con­tinental Forum, Continental, Hello Hotels, MyContinental, precum şi cele de food & beverage Concerto Restaurant, Balkan Bistro, Bistro Continental, MyBistro, Mondo Restaurant, Victoria Club, Tekaffe, Cofetăria Continental.

Patru dintre hotelurile grupului au trecut în ultimele 12 luni printr-un proces de rebranding şi reamenajare şi sunt redeschise treptat exact în această perioadă. Investiţiile de 6,85 mil. euro au venit după ce Continental Hotels şi grupul francez Accor au decis de comun acord să încheie contractul prin care cele patru unităţi erau administrate de francezi sub brandul Ibis.

„Pe lângă faptul că am schimbat tot ce era în spatele scenei, chestiuni legate de instalaţii, echipamente, lipsuri, această modernizare se referă şi la toată identitatea vizuală, am schimbat camerele, cores­punzătoare brandului nostru, conceptul de restaurante, bar, cofetărie şi aşa mai departe, adaptându-l brandului nostru, aşa cum era normal, pentru că la o întrerupere de management nu mai putem folosi nimic din ceea ce era identitatea de brand anterioară“.

Compania este controlată de Conti Hotels Investments (74,3%), iar din acţionariat mai fac parte SIF Transilvania (9,3%), R.E.D. Group (7,16%), Fundaţia Elias (4,47%) şi alţi acţionari (4,74%), potrivit datelor Confidas. La începutul anului 2020, fondul de investiţii spaniol GED avea încă o participaţie de 29,9%, pe care se pregătea să o vândă.

 

Anul în care pandemia a fost principalul oaspete

Industria ospitalieră a fost grav afectată de restricţiile de circulaţie impuse de autorităţi pentru a stăvili răspândirea pandemiei de COVID-19, iar Continental Hotels a înregistrat o scădere de peste 70% a cifrei de afaceri, cu un grad de ocupare de circa 32%, o diminuare a numărului de personal de la 998 la 350 de persoane „şi cu un consum de nervi şi resurse important“, aşa cum a explicat antreprenorul.

„Dacă noi am făcut în 2019 aproape 42-43 mil. euro, anul trecut am fost cam la 8-

9 mil. euro. Pentru 2021 nu avem nicio ţintă. Avem ţinta să ieşim pe plus din punct de vedere GOP pentru că sunt absolut sigur că la nivel de EBITDA nu voi putea să fac faţă, amortizările noastre sunt enorm de mari, chestiunile de impozite sunt enorm de mari. Încerc să adaptez întreaga funcţionare a lanţului faţă de veniturile pe care le obţinem, să stăm cu orice preţ pe plus şi pe un cash flow pozitiv“.

Piaţa îşi revine, însă nu într-un ritm spectaculos, întrucât abia perioada de primăvară spre vară a început să aducă o creştere a gradului de ocupare, acesta ajungând acum la peste 50%.

„Grad de ocupare de peste 50%, dar sub semnul reducerii puternice a nivelului de servicii pe care le oferim, în sensul că nu există toată paleta de servicii cu care era obişnuită o activitate HoReCa de genul celei pe care o desfăşurăm noi“.

Radu Enache estimează că turismul va reveni la nivelul din 2019 abia în 5-6 ani, cel puţin pentru hotelieri, în baza faptului că valoarea medie de încasare pe zi a revenit la nivelul de dinaintea crizei financiare abia în 2016-2017.

„A durat 6 ani să egalăm valoarea aceea, după care a fost o creştere continuă până în 2019. Şi nu uitaţi că atunci a fost o contracţie de 20-26% în funcţie de hotel, de zonă. Acum, în general scăderea a fost de peste 50% în majoritatea hotelurilor sau a zonei HoReCa din ţara noastră, deci mai devreme de 5-6 ani eu nu văd să se îndrepte lucrurile decât printr-o minune de dezvoltare a economiei, o minune de înlesnire a circulaţiei turistice şi o dispariţie totală a pandemiei“.

Cu toate acestea, autorităţile discută din ce în ce mai mult despre valul 4 al pandemiei de Covid-19, ceea ce îi încurcă pe hotelieri din mai multe puncte de vedere. Una dintre cele mai mari probleme care se conturează este cea a resursei umane, care a devenit „o rara avis“ (n.r: pasăre rară), aşa cum o numeşte antreprenorul.

„Experienţa noastră a fost că din 3 oameni am concediat sau ne-am despărţit de 2. Sigur, am păstrat lgătura şi am încercat să îi readucem în colectivul nostru. Este imposibil. Este o fluctuaţie uluitoare de personal, nu mai există personal calificat la ora aceasta care să fie ofertat pentru industria HoReCa şi s-a distrus efectiv industria ospitalităţii ca posibilitate de angajare, deşi înainte din 10 oameni care lucrau în servicii, 2 erau în această industrie“.

Oamenii nu mai sunt dispuşi să se întoarcă spre industria HoReCa, ori cei care sunt dispuşi vin cu un „preţ“ mai mare. Această evoluţie dă bătăi de cap hotelierilor care nu ştiu dacă preţul se va mai susţine în următoarele luni, odată cu următorul capitol al situaţiei epidemiologice.

Antreprenorul a recunoscut că unele dintre măsurile luate anul trecut au fost parţial utile pentru sectorul HoReCa, însă multe dintre solicitările federaţiilor din industrie nu au fost luate în seamă.

„A fost un mic ajutor legat de acel şomaj tehnic, apoi cu eforturi legate de activitatea noastră din federaţii am reuşit să obţinem şi acel ajutor cu Kurzarbeit, posibilitatea de flexibilizare a resursei umane şi să o menţii în funcţiune în această industrie. În rest, toate celelalte lucruri, poveşti la gura sobei“.

Una dintre principalele nemulţumiri ale preşedintelui Continental Hotels ţine de refuzul autorităţilor de a scuti marii contribuabili de plata unor impozite.

„Suntem o mare societate, mare contribuabil, avem un patrimoniu enorm de active, pentru care impozitele ne costă în jur de 1,3-1,4 mil. euro pe an. Nu am fost scutiţi de niciun cent în legătură cu aceste impozite, deşi nu am putut folosi unităţile“.

Referitor la granturile pentru HoReCa lansate săptămâna trecută, Enache a subliniat că acesta a ridicat probleme încă din prima zi, întrucât nu avea opţiune în platformă şi pentru contribuabilii mari, doar pentru cei mici şi mijlocii.

„Cu grantul va fi o minune şi mirare, de la 20% compensare cifră de afaceri din 2019 am ajuns la o cifră pe care dacă toată lumea se califică mă aştept la 5-6.000 de euro să fie primit ca un grant. Este puţin hilar şi sunt convins că mă voi lăsa păgubaş pentru că nu are niciun rost“.

Antreprenorul speră ca autorităţile să aleagă calea coabitării cu virusul atunci când va veni valul 4.

„Ceea ce mă înspăimântă este valul al 4-lea, care va trebui să ne califice pe noi ca industrie HoReCa la conceptul de coabitare cu virusul. Dacă nu luăm măsuri să coabităm cu el şi vom face iarăşi lockdown şi blocaje am pus cruce industriei“.

Totodată, evenimente precum campionatul de fotbal EURO 2020 nu a generat veniturile aşteptate la nivelul industriei HoReCA din România.

„Am avut şi noi contracte cu UEFA, nu pot spune că acest eveniment nu a fost valabil. La nivel de federaţie ne aşteptam la cifre de până în 120 de milioane de euro, nu cred că au depăşit 30 de milioane de euro, e cam un sfert, libertatea pe baricade nu a fost libertate“

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.