♦ Schimbările fiscale dese, provocările legate de piaţa forţei de muncă, alături de lipsa infrastructurii dezvoltate, sau construite în ritm de melc, pun presiune pe companiile din industria auto locală.
Lansarea în producÅ£ie a noilor Dacia Duster ÅŸi Ford Transit & Tourneo Courier va creÅŸte atractivitatea pieÅ£ei locale penÂtru producătorii de compoÂnente, însă mediul economic din România pune presiune pe jucătorii din domeniu, consideră Adrian Sandu, secretar general al AsociaÅ£iei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
„Transformările actuale ale industriei auto îi pun pe producătoriii de vehicule să-ÅŸi optimizeze cât mai mult cheltuielile. UtilizaÂrea unei platforme pentru mai multe modele poate fi un exemplu în acest sens (Duster III este realizat pe platforma CMF-B, la fel ca Sandero, Logan, Jogger ÅŸi viitorul Bigster – n.red). Evident că ÅŸi pentru furnizori“, a spus Adrian Sandu în cadrul emisiunii ZF InvestiÅ£i în România! Un proiect ZF ÅŸi CEC Bank.
Sectorul auto din România, un business anual de peste 30 de miliarde de euro, care reprezintă o treime din exporturile econoÂmiei locale ÅŸi 13% din Produsul Intern Brut ÅŸi care are în total peste 260.000 de angajaÅ£i, se declară ÅŸocat de noile măsuri bugetar-fisÂcale care vizează programele Rabla ÅŸi Rabla Plus, anunÅ£ate în proiectul de ordonanţă de urgenţă publicat de Ministerul FinanÅ£elor în data de 13 decembrie 2023, iar primele reacÂÅ£ii au venit pe 14 decembrie. ZF a scris încă din 2 februarie 2023 despre intenÅ£ia coaliÅ£iei de a introduce taxa de 1% cifră de afaceri, cu aproape 11 luni înainte ca asociaÅ£iile din industria auto să reacÅ£ioneze la planurile guvernanÅ£ilor.
Miza propunerii de a introduce o taxă de 1% din cifra de afaceri pentru companiile mari este 3,5 miliarde lei de la 260 de comÂpanii.
Adrian Sandu declara înainte de anunÂÅ£ul cu privire la bugetul pe 2024 că România trebuie să rămână o Å£ară stabilă din punctul de vedere al regimului fiscal tocmai pentru a rămâne atractivă în ochii investiorilor.
„Nu vrem să pierdem proiectele detriÂmenÂtul unor ţări precum Ungaria, Polonia, sau Maroc, putem spune chiar Maroc, care au un regim fiscal echilibrat ÅŸi care nu schimbă legislaÅ£ia în domeniu o perioadă mai lungă de timp ÅŸi care oferă o oarecare predictibilitate în acest sens. Trebuie să înÅ£elegem foarte clar că industria auto s-a lucrat întotdeauna cu marje mici de profit. Da, pandemia ne-a afectat mult. Am avut lipsa microcipurilor, a componentelor electronice. Apoi n-am zis că trecem hopul că ne-am lovit de criza energetică ÅŸi de lipsa materiilor prime cauzată de conflictul dintre Rusia ÅŸi Ucraina. Deci am avut trei ani de crize, una după alta, ca să spunem aÅŸa. Atunci nu am ieÅŸit dintr-una că am intrat în alta. Companiile au făcut dacă au făcut profit, au făcut cu greu ÅŸi la marje mici“, a explicat secretarul general al ACAROM. El a subliniat că în tot acest timp companiile din auto au fost obligate să investească, fiindcă dacă nu investeau în perioada respectivă rămâneau în urmă cu tehnologiile ÅŸi pierdeau clienÅ£i.
Dincolo de presiunea pe investiţii, a existat şi cea legată de lipsa angajaţilor.
„Companiile au investit, au continuat să investească, au continuat să-şi păstreze angajaţii, fiindcă cea mai importantă resursă într-o companie din sectorul auto este reprezentată de angajaţi. Nu poţi să ă formezi un angajat competitiv într-o perioadă de trei, şase, nouă luni. Trebuie să îl păstrezi pe o perioadă lungă de timp. Aşadar, avem nevoie de predictibilitate. Avem nevoie să ştim atunci când facem planurile de afaceri pentru anul următor, pe ce ne bazăm“, a spus Adrian Sandu.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZÄ‚-TE