ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Viorel Băltăreţu, director general, Trend Furniture: Vom accesa 1-1,5 mil. euro din fonduri europene pentru o hală de peste 3.000 mp care va fi funcţională în 2021 sau 2022

02.11.2020, 00:08 Autor: Alex Ciutacu

Trend Furniture plănuieşte încă o investiţie de 500-600 de mii de euro într-o linie de producţie superautomatizată pentru producţia mobilierului de hotel în serii mari.

Producătorul de mobilă Trend Furniture din Cluj are în plan o investiţe de 1-1,5 mil. euro din fonduri eu­ro­­pene pentru a muta în­trea­ga activitate a com­paniei într-o sin­gură hală multi­funcţională de 3.000 mp, care va cu­prinde fabrica, depozitul, birourile şi show­roomul, a explicat Viorel Băl­tăreţu, director general, Trend Fur­niture, în emisiunea Investiţi în Ro­mânia!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Vrem să beneficiem de fondurile europene care vor veni şi să construim o hală multifuncţională, întrucât suntem acum în trei clădiri diferite. Am bugetat investiţia, iar în varianta minimală s-ar ridica undeva la 1 mil. euro. Este vorba de o clădire de peste 3.000 mp multifuncţională, cu fabrică, depozit, birouri şi showroom şi ne gândim şi la o variantă cât se poate de ecologică, să ne folosim de acest Green Deal pe care Uniunea Europeană l-a lansat din 2021 şi în acest caz investiţia ar ajunge la 1,5 mil. euro”, a declarat Viorel Băltă­reţu, care a fondat Trend Furniture în 2003.

Mai mult, furnizorul de soluţii de ame­­najări interioare are în plan încă o in­­­ves­tiţie într-o linie de producţie pen­­tru mobilierul camerelor de hotel în serii mari.

„Am fi mult mai optimizaţi ca şi cos­turi şi ar creşte mult viteza de producţie. Este vorba de o linie superautomatizată ca totul să plece din computerul desig­ne­­rului şi să meargă în producţie aproa­pe fără intervenţia muncitorilor, iar in­ves­­tiţia s-ar ridica la 500-600.000 de euro. O parte din utilaje le avem, tre­bu­ia cumva să reconfigurăm fluxul pentru a scădea costurile de fabricaţie să fim mai competitivi”. Noua hală ar trebui să fie funcţională cel târziu la mijlocul anului 2022, dar acest demers va depinde atât de evoluţia crizei sanitare, cât şi de rapiditatea cu care compania va atrage fondurile europene.

„Sunt două aspecte pe care le luăm în calcul. Noi ne-am făcut o estimare şi în cel mai pesimist caz începem investiţia la sfârşitul anului viitor.“

„În funcţie de pandemie şi de condiţiile pieţei mă aştept ca această facilitate să fie funcţională la jumătatea anului 2022. Însă, ar putea fi funcţională şi la finalul anului 2021, depinde de cât de repede vom putea accesa fondurile europene”.

Trend Furniture este specializată în furnizarea de soluţii de design şi producţie de mobilier pentru sectorul HoReCa, însă acesta a fost grav afectat de pandemie. Băltăreţu a explicat că în ceea ce priveşte hotelurile sunt proiecte în lucru sau care au fost finalizate în mod accelerat în 2020, ceea ce a adus clienţi, dar situaţia restaurantelor este una îngrijorătoare.

„În România sunt multe proiecte blocate şi nu văd o revenire prea curând la normalitate. În viitor cred că firmele care au o anumită capitalizare, pentru că este o problemă la firmele din România, vor supravieţui acestei perioade. Din cele care vor supravieţui, o parte se gândesc să investească şi să îşi renoveze spaţiile, ceea ce reprezintă o oportunitate pentru noi, dar cred că 40-50% din locaţiile de tip restaurante vor ajunge în imposibilitatea de a merge mai departe. Va trebui ca statul să găsească soluţii să îi sprijine pe aceşti antreprenori”.

În contextul în care anul 2020 a adus o cerere atipică în ceea ce priveşte sectorul HoReCa, Trend Furniture a decis să intre mai mult în piaţa furnizorilor de clinici medicale, care investesc în amenajări şi reamenajări în această perioadă.

„Avem cereri pe acest gen de proiecte şi am schimbat cumva direcţia în care mergem şi vedem că în special pe partea de clinici medicale şi spitale începe să se investească. Noi urmărim atât România, cât şi la export, şi cred că este un potenţial foarte mare acum în România pentru că proprietarii sau investitorii şi-au dat seama că trebuie să facă ceva şi să se schimbe. (...) Dacă aşteptăm clienţii din HoReCa, îmi e frică că în următoarele 3-6 luni nu vor fi finalizate multe proiecte”.

Compania realizează într-un an obişnuit proiecte în proporţie de 30% la export, în Olanda, Belgia şi Luxemburg, dar anul acesta ponderea exportului în business se va situa la circa 10-15%.

O parte dintre proiectele la care trebuie să lucreze Trend Furniture pe piaţa locală sunt încurcate de mersul programului IMM Invest, întrucât mulţi beneficiari nu şi-au primit încă banii şi au proiectele blocate.

„Avem clienţi care încă aşteaptă fondurile şi aşteaptă din mai-iunie, iar acum intrăm în noiembrie şi nu au reuşit să semneze contractele de finanţare cu băncile. Lucrurile trebuie să se schimbe pentru că noi antreprenorii am plătit cel mai greu crizele acestea”.

Compania are un showroom în Cluj şi unul în Bucureşti, dar analizează situaţia locaţiei din Capitală, întrucât din martie şi până astăzi au trecut doar 10 clienţi prin acel showroom.

Compania din Cluj are 34 de angajaţi şi în 2019 a înregistrat afaceri de circa 12,8 mil. lei. „Astăzi suntem undeva la 10 mil. lei ca cifră de afaceri la zi şi nu ne aşteptăm la mai mult de 11-11,5 mil. lei în acest an”.

Trend Furniture a înregistrat un profit de 580.000 de lei în 2019 şi compania este controlată în proporţie de circa 95% de Viorel Băltăreţu şi în proporţie de circa 5% de asociata lui, Sabina Rekkers, responsabilă cu marketingul în companie.

„Este important că ne păstrăm profitabilitatea, un indicator pe care îl urmărim cu mare atenţie şi păstrăm şi un cash flow pozitiv, un lucru foarte important în această perioadă. (...) Am în companie o politică de bonusare a angajaţilor, iar celor cu o anumită vechime, care au demonstrat că lucrează 110% pentru companie primesc în timp acţiuni gratuite la companie”.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Trend Furniture:

► Birocraţia este una dintre problemele de care ne lovim. Am făcut un studiu împreună cu colegii mei legat de partea de birocraţie şi de declaraţiile pe care le depune o companie în decursul unui an. La noi la firmă depunem într-un an 155 de declaraţii, pe lângă declaraţiile depuse la REVISAL. Este o problemă care duce la costuri suplimentare pentru companie

► Instabilitatea legislativă mi se pare foarte importantă. Dacă la fiecare jumătate de an sau un an se schimbă legislaţia, ba impozitele sunt 5%, ba sunt 10%, ba sunt 50%, pentru noi e o mare problemă.

► Lipsa forţei de muncă care este de fapt dată de două lucruri. Foarte mulţi români pleacă în străinătate şi nu avem forţă de muncă, dar avem şi mare problemă pe partea de fiscalitate. Munca este extrem de impozitată.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank