ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România!, un proiect ZF şi CEC Bank. Răzvan Zvorişteanu, Promer Group: Serviciile medicale şi pharma au investit mai mult în materiale publicitare

05.11.2020, 18:45 Autor: Alex Ciutacu

Companiile din Ro­mânia reîncep să investească în cam­panii şi ma­te­riale publicitare prin care vizează fi­delizarea clien­ţilor, iar jucătorii din servicii medicale şi din industria far­ma­ceutică au inves­tit mai mult în 2020, a explicat Răz­van Zvorişteanu, fon­da­tor al pro­ducă­to­rului de ma­teriale pu­bli­citare Pro­mer Group, în emi­­si­unea Investiţi în Ro­mâ­nia!, rea­lizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Companiile în­cep să reinves­teas­că în zona de fi­delizare a clienţilor şi sunt produse de se­zon pe care le vin­dem cu succes în fie­care an, mă refer aici la tot felul de agende, calen­dare perso­na­li­zate şi de aici o altă gamă de ma­teriale pro­mo­ţionale din zona ca­do­urilor cor­­porate, cum ar fi pixurile.“

Am sesizat că inves­teşte în continuare destul de mult zona medicală şi pharma, care au profitat de contextul pandemic şi probabil au cifrele în creştere şi îşi permit să investească mai mult în tipul acesta de materiale”, a declarat Răzvan Zvorişteanu, care a fondat grupul Promer la Iaşi în 2005. 

Piaţa producătorilor de materiale publicitare s-a confruntat cu o scădere în 2020 atât din cauza situaţiei în care s-a regăsit sectorul HoReCa, cât şi din cauza evenimentelor care s-au anulat sau nu s-au mai organizat. 

„Industria noastră a fost afectată destul de mult din două perspective, una care derivă din impactul asupra HoReCa, pentru că lucram cu foarte multe hoteluri, pensiuni sau restaurante care îşi făceau materiale de promovare. În egală măsură ne-a afectat destul de mult şi tot ce înseamnă partea de organizare de evenimente, care s-au mutat preponderent în online. (...) Spre finalul anului recuperăm destul de mult din scăderea înregistrată în primele câteva luni şi se constată o relaxare. Nu foarte mare, dar există”. 

În acelaşi timp, finalul anului 2020 a mai adus o gură de oxigen pentru jucătorii din industrie dinspre zona politică, în contextul în care ultimele luni din an sunt marcate de două rânduri de alegeri şi campanii electorale. 

„S-a investit mai mult în campanii electorale faţă de acum patru ani. Atunci a fost o scădere majoră în investiţiile pe care le făceau partidele în acest tip de promovare pentru că tocmai se dăduse acea lege electorală în care se făceau precizări clare cu privire la volumul de materiale publicitare utilizate în campanie. Anul acesta lumea s-a obişnuit cum ne-am obişnuit şi noi cu pandemia şi partidele au avut curaj să reia acest tip de achiziţii şi o parte din comenzile de final de an au venit din această direcţie”. 

Compania are activităţi de comercializare produse publicitare, servicii de personalizări conexe şi servicii de tipar digital pe format mare, iar în 2020 a decis să reinternalizeze o serie de servicii care ţin de piaţa online, precum promovarea online şi realizarea de website-uri. 

Grupul Promer activează şi în segmentul b2c, dar compania ţinteşte extinderea portofoliul de clienţi în zona b2b, în contextul în care lucrează cu peste 2.000 de clienţi, printre care companii private şi companii de stat. 

„Avem şi o parte de b2c, doar că e relativ micuţă, ne dorim să o dezvoltăm, dar competiţia este una foarte mare în acest domeniu şi atunci preferăm să facem paşi mici dar siguri şi să ne axăm pe a susţine relaţiile cu partenerii din zona corporate, pentru că vorbim de comenzi mai mari, o valoare medie pe tranzacţie mult mai mare”. 

Promer a investit în ultimii ani circa 500.000 de euro în dotarea cu tehnologiile necesare pentru activitatea de producţie publicitară, atât din fonduri proprii, cât şi din leasinguri operaţionale sau alte variante de creditare. 

„În 2020 nu am mai fost nevoiţi să facem astfel de investiţii şi am preferat să ne concentrăm pe alte direcţii. Cum spuneam, internalizăm serviciile de realizare site-uri web şi vom dezvolta magazine online care să ne ajute la vânzare. (...) O parte din dezvoltări le vom face intern, dar sunt sigur că vom apela şi la specialişti. Nu am pus încă pe hârtie, dar pentru îmbunătăţirea platformelor cred că vom investi peste 20.000 de euro în 2021”.

Promer lucrează în prezent cu 13 angajaţi. „Din nefericire, businessul nostru s-a redus aproape la jumătate în prima parte a anului şi asta ne-a determinat să facem disponibilizări, să renunţăm la unele parteneriate cu colegii pe care i-am avut, dar le-am lansat propunerea de a îi reintegra în echipă atunci când vânzările permit acest lucru. Am ajuns de la 19 angajaţi la începutul anului, să fim 11, iar acum am reangajat doi dintre cei pe care am fost nevoiţi să îi lăsăm acasă”. 

Grupul Promer a obţinut în 2019 afaceri de circa 4 mil. lei, iar anul acesta a realizat până în acest moment o cifră de afaceri de aproape 2 mil. lei. 

„Estimez ca până la finalul anului să ajungem la 2,6-2,7 mil. lei. Ar putea părea o scădere a cifrei de afaceri, dar de un an şi două luni ne concentrăm pe profitabilitate şi eficienţă şi cred că ne dublăm în 2020 profitabilitatea faţă de anul anterior”.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Promer Group în România: 

- Noi la Iaşi ne plângem destul de des şi de infrastructură. Este una dintre problemele pe care le întâmpinăm şi suntem uşor marginalizaţi ca să spunem aşa, deşi nu vreau să arăt cu degetul înspre clasa poltiică sau cei care ne conduc. Pe primul loc aş pune infrastructura, deşi firmele de curierat rapid fac lucruri foarte bune şi ne ajută să avem un partener de încredere în direcţia aceasta. 

- Pentru noi au reprezentat o problemă sursele de finanţare. Nu suntem potriviţi nici pentru programe precum Startup Nation pentru că nu ne încadrăm acolo, dar încă nu suntem destul de maturi pentru a apela la o măsură diferită de investiţie şi pot spune că reprezintă o provocare la momentul de faţă. 

- Fiscalitatea ridicată s-a manifestat destul de mult şi cred că ne înrobeşte pe toţi antreprenorii din România.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank