ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Start-up-urile tech din România nu au nevoie de granturi de la stat, ci de un partener guvernamental care să îi ajute să acceseze pieţele externe

22.11.2021, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

♦ Companiile de inovaţie trebuie să aibă pe cineva în zona guvernamentală care să înţeleagă inovaţia şi să nu se schimbe o dată la trei luni. 

Startup-urile de tehnologie din Ro­mânia nu au nevoie de gran­turi de la stat, ci de un par­te­­ner în zo­na guvernamen­tală care să îi spri­jine atunci când se ex­tind spre pieţele internaţionale, aşa cum se întâmplă într-o ţară precum Israel, au explicat Andrei Pitiş, CEO al Simple Capital, şi Daniel Ilinca, CEO al Softbi­na­tor Technologies, pre­zenţi în emisiunea ZF In­vestiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Cred că statul are şi el un rol impor­tant şi ar trebui dacă nu să ajute măcar să nu încurce în povestea asta şi să dea mai mul­te instrumente şi să deschidă mai multe opor­tunităţi pentru start-up-uri, mai ales cele care vor să vândă global. Şi cred că asta este o soluţie pe care ar putea să o finanţeze statul şi aici mă refer la relaţia cu camerele de comerţ, ambasadele. Cred că statul ar putea juca un rol mai important, aşa cum se întâmplă în Israel“, a punctat Daniel Ilinca. 

Compania Softbinator Technologies s-a desprins în urmă cu aproape doi ani din Corner­stone Technologies, iar în primele luni de viaţă l-a atras în proiect şi pe Andrei Pitiş. De atunci, compania specializată în dez­voltare de produse software şi proiecte de R&D în zona de blockchain şi inte­ligenţă artificială a reuşit să atragă grupul Bittnet în acţionariat şi să realizeze un pla­sa­ment privat de acţiuni urmat de listarea pe piaţa AeRO a BVB. În prezent com­pa­nia are în derulare un plan de extindere la nivel internaţional. 

„Statul nu ar trebui să arunce cu bani şi să dea bani start-up-urilor, mai ales că problema nu e de bani şi un start-up bun are alte probleme, mai ales cele care vor să fie globale. Acolo ar trebui să intervină statul şi să fie un parteneriat între stat, fonduri de venture capital, etc“. 

Andrei Pitiş este unul dintre cei mai cunoscuţi antreprenori şi investitori în IT în România. El este cunoscut pe piaţă atât pentru impicarea în programele de susţinere şi descoperire a start-up-urilor, cât şi pentru proiectul ceasului inteligent Vector Watch vândut către gigantul american Fitbit şi investiţiile sale în proiecte precum Clever Taxi, achiziţionat de nemţii de la Daimler. Totodată, a condus timp de patru ani ANIS (Asociaţia Patronală a Industriei de Software si Servicii). La începutul anului 2020 a lansat Simple Capital ca un vehicul de investiţii de tip angel, prin care a investit deja în 25-30 de start-up-uri. 

„Cred că statul până la urmă se implică foarte bine şi prin fondurile de venture capital care au apărut şi în care jumătate din bani sunt de la UE şi doar jumătate de la investitori privaţi. Nu cred că statul ar trebui să dea granturi, părerea mea, ci foarte bine se implică prin aceste start-up-uri“. 

El a povestit că a participat alături de câteva start-up-uri din portofoliul său la cea mai recentă ediţie a evenimentului Web Summit din Portugalia, una dintre cele mai importante conferinţe de profil din Europa. Aici, el a găsit susţinerea consilierului economic al ambasadei României în Portugalia, dar statul mai are multe de făcut până a se alinia altor ţării. 

„Ar trebui să vedeţi standurile de ţară de la Web Summit, erau tot felul de ţări cu standuri senzaţionale. Mi s-a tot spus să facem un stand de ţară, să vorbim la minister, am mai făcut şi în trecut, şi când eram la ANIS. Sunt bani foarte puţini şi ajungi să faci un stand alb-negru în timp ce Brazilia are un stand lângă al tău şi arată ca la Carnavalul de la Rio şi nu se uită nimeni la standul tău“. 

Pitiş susţine că ecosistemul de start-up-uri şi de inovaţie din România are nevoie de oameni în zona guvernamentală, care să nu se schimbe aşa cum se schimbă guvernul, şi care să înţeleagă nevoile acestor proiecte. 

„România ar trebui să fie mai <<bullish>> în zona de start-up-uri de inovaţie şi să aibă pe cineva în zona guvernamentală, într-o agenţie, care să nu se schimbe la trei luni cum se schimbă guvernul, şi care să poată să investească în inovaţie şi să ştie şi ce înseamnă chestia asta pentru că ne-am săturat de incompetenţa oamenilor care se tot perindă pe la guvern în zona asta de inovaţie“. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank