ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Producătorul de lactate Artesana vrea să acceseze fonduri europene pentru o fermă de capre, o investiţie de 1-1,5 mil. euro

08.06.2021, 12:40 Autor: Alex Ciutacu

♦ Producătorul lucrează la extinderea termenului de valabilitate al produselor pentru a putea ieşi la export. Compania derulează investiţia de circa 5 mil. euro pentru a doua fabrică, care va deveni operaţională în martie-aprilie 2022.

Producătorul de lactate Artesana are în plan să acceseze fon­duri euro­pene pentru înfi­inţarea unei ferme de capre, într-o investiţie care ar putea ajunge la 1-1,5 mil. euro, întrucât compania a cumpărat deja terenul pentru acest proiect, a explicat Daniel Donici, managing partner şi cofondator, Artesana, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Avem un plan, chiar am luat un teren pe lângă fabrică şi am vrea să aplicăm în acest caz pentru un proiect cu fonduri europene pentru a face o fermă de capre pen­tru lapte. Aici sufe­rim, mai ales în ano­tim­pul rece, pentru că nu avem cantităţi sufi­ciente, iar cererea creşte, în mod paradoxal”. 

Compania procesează astăzi 12-15 mii de litri de lapte pe zi, şase sau chiar şapte zile pe săptămână, în fabrica din Tecuci, judeţul Galaţi. Materia primă este furnizată de fermieri din judeţele Galaţi şi Vrancea, iar laptele de capră reprezintă o rată care fluctează între 20 şi 35% din totalul laptelui procesat, în funcţie de anotimp. 

„Terenul nu a costat foarte mult, dar o investiţie într-o fermă cred că depăşeşte 1-1,5 mil. euro cu tot ce trebuie, inclusiv ani­male. Ar fi vorba despre o investiţie de tip greenfield (n.r. - de la zero). Pe terenul res­pectiv era chiar o fermă zootehnică, dar graj­durile erau foarte vechi şi nu se recomandă. Din experienţa noastră cu fermierii cu care am lucrat, am învăţat că pot apărea diverse probleme cu acei pereţi vechi”. 

Noua fabrică, operaţională în martie-aprilie 2022

Producătorul de lactate construieşte în prezent a doua fabrică din Tecuci, judeţul Galaţi, care ar putea aduce o capacitate suplimentară de procesare de circa 40.000 de litri de lapte, în punctul maxim. 

„Am ieşit din pământ, cum se zice. Ne pregătim să montăm placa de fundaţie şi să montăm structura metalică. În cel mai realist scenariu, ar fi operaţională în martie-aprilie 2022. Ne dorim să finalizăm construcţia şi să instalăm cea mai mare parte din echipamente până la finalul anului pentru a începe testele”. 

Artesana a obţinut un ajutor de stat de circa 2,3 mil. euro pentru acest proiect, iar compania a contractat un credit de circa 5 mil. euro de la CEC Bank pentru a demara investiţia. Concret, finanţarea de la bancă vine cu un credit de investiţii de 13,5 mil. lei, dar şi cu prefinanţarea ajutorului de stat printr-un credit punte. 

„Am aplicat la schema de ajutor de stat, cochetăm de ceva timp cu ideea şi nu simţeam că suntem pregătiţi, dar consultantul ne-a convins că este posibil. Şi aici a fost un proces foarte solicitant, ni s-au cerut informaţii suplimentare, am venit cu ele şi într-un final a fost aprobat, iar completarea trebuia să vină dintr-o finanţare, iar cea mai potrivită pentru noi a fost cea bancară”. 

Totodată, producătorul fondat de Daniel şi Alina Donici are în acţionariat şi fondul de private equity ROCA Investments, către care a vândut un pachet de 20% din companie la finalul anului trecut.

 

Invitatul a punctat că a contat şi prezenţa fondului în acţionariat, în drumul spre finanţarea bancară. 

„A contat şi faptul că ROCA Investments era deja în discuţii cu CEC Bank pentru alte firme din portofoliu, pentru credite mai mari, şi am putut discuta direct cu o echipă la nivel de centrală şi a mers puţin mai repede”. 

Noua fabrică va fi situată lângă cea existentă şi va avea o suprafaţă de 3.100 mp, din care suprafaţa de producţie va ocupa circa 2.350 mp. Capacitatea de producţie va creşte treptat, iar capacitatea maximă a noii fabrici ar putea fi atinsă în doi ani după ce devine operaţională. 

„Ne dorim să creştem cu 50% capacitatea anul viitor, însă anul acesta ne vom menţine într-un plus de peste 20%. De când am început treaba creştem în medie cu 24% pe an. E o cifră frumoasă zic eu, organică. Clar acum va trebui să facem mai mult, dar credem că este posibil”. 

Artesana are în prezent circa 70 de angajaţi şi plănuieşte să mai angajeze încă 30 de persoane odată cu noua facilitate de producţie. 

„Încercăm să găsim în primul rând specialişti pe care să îi putem forma pentru a lucra cu noile echipamente moderne şi automatizate. Ar trebui să fie mai simplu de lucrat aşa, dar trebuie ceva mai multă specializare, şi nu trebuie neapărat experienţă, învăţăm şi noi alături de el”. 

Produsele Artesana se regăsesc în circa 700 de puncte de vânzare, iar în ceea ce priveşte marile reţele de retail acestea şi-au făcut loc pe rafturile Auchan, Carrefour, Kaufland, Cora, Mega Image, Lidl şi o parte din magazinele Profi. 

„Luăm în calcul toate canalele posibile. Avem şi exportul care ne-a bătut aşa la uşă de mai multe ori, dar avem o limitare pe partea de termen de valabilitate, întrucât produsele noastre sunt minim procesate, nu punem conservant şi e mai complicat să ajungă chiar şi în ţări relativ apropiate de noi, precum Italia, Germania, care au o diasporă importantă”. 

Cu toate acestea, producătorul va încerca să utilizeze echipamentele moderne din noua fabrică pentru a extinde termenul de valabilitate cu o săptămână, pentru a putea exporta. 

Compania a obţinut în 2020 afaceri de 3,7 mil. euro, în creştere cu 21% faţă de anul anterior, iar pentru anul acesta vrea să depăşească nivelul de 4 mil. euro.  „Suntem limitaţi de capacitate în continuare, nu putem face mari inginerii, dar din economiile de învăţare reuşim să mai creştem puţin”. 

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank