ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Producătorul de bere Capra Noastră are în plan o investiţie de 500.000 de euro în mutarea microberăriei

01.10.2021, 16:30 Autor: Alex Ciutacu

Producătorul de bere artizanală Capra Noastră din Iaşi are în plan o investiţie de peste jumătate de milion de euro pentru un proiect care vizează mutarea micro­berăriei, creşterea producţiei şi lansarea unui centru de experienţă în jurul produsului, a explicat Ionel Păsărică, fondator al Capra Noastră, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Vrem să ne mutăm într-o locaţie nouă, sperăm ca anul viitor să ne con­s­truim această locaţie. Deocamdată suntem în tatonări, aşteptăm o creş­tere a pieţei şi o reorganizare a in­dustriei HoReCa, după care putem să ne mai facem alte planuri. Trebuie să pornim de la firul ierbii şi să reconstruim relaţiile, să încercăm să-i convingem pe cei din HoReCa să ne reintroducă în meniuri“.

Investiţia va depăşi jumătate de milion de euro, în contextul în care fondatorul deţine deja terenul, iar acesta are şi întreaga infrastructură de utilităţi necesară.

Proiectul va fi finanţat atât prin fonduri proprii, cât şi cu finanţare bancară. 

„Este vorba de o regândire a afacerii. Vrem să facem un Capra Experience Center, unde să mărim şi producţia, şi să putem oferi şi experienţe pentru cei care sunt interesaţi să vadă cum se face berea, cum se degustă, de ce lager şi pale ale se fac diferit, de ce artizanală şi nu industrială. Vrem să creăm o experienţă“. 

Compania are o capacitate de producţie de circa 7.000 de litri pe lună, dar produce în acest moment circa 5.000 de litri pe lună. Dintr-un consum anual, în medie, de 85 de litri de bere pe cap de locuitor, sub 0,5% este reprezentat de berea artizanală în România. 

„Cam 50 de microberării cred că sunt în România. Poate sunt mai multe branduri cu tot cu aşa numitele gipsy brewer, adică dacă cineva vrea să facă berea lui merge la o microberărie şi produce sub private label. Din cunoştinţele mele s-au închis deja în perioada asta 2-3 microberării, una din Constanţa şi două din Bucureşti, dacă nu mă înşel. Nu mai am alte semnale şi sper să nu crească numărul celor care s-au închis“. 

Producătorii de bere atizanală au fost loviţi puternic de şocul prin care a trecut industria HoReCa, în contextul în care mulţi îşi bazau un procent important din vânzări pe acest canal. 

„Încă nu am revenit în HoReCa aşa cum vrem noi pentru că cei care deţin businessuri în HoReCa sunt mai prudenţi cu meniurile lor, cu ceea ce pun în piaţă şi cu stocurile în primul rând. Dacă ne gândim că putem livra din Iaşi în Timişoara, cei de acolo nu cumpărau o cutie sau două, ci mai multe pentru a avea pe stoc, dar perioada incertă i-a împiedicat să colaboreze cu noi“. 

În acelaşi timp, pandemia a adus o lovitură pentru Capra Noastră şi în privinţa exporturilor, în contextul în care micul producător din Iaşi trimitea produse în Belgia, Italia, Olanda şi punctual în Japonia. Ionel Păsărică relata anterior că exporturile au scăzut la 1% ca procent din vânzări. 

„Încă nu s-au dezgheţat relaţiile cu pieţele externe pe care le-am avut înainte de pandemie. Deocamdată fiecare ramură, HoReCa, retail sau micile băcănii, unde mai aveam noi contacte în afară, s-a orientat către consumul regional. Pentru că şi eu sunt foarte prudenţi, nu au ştiut dacă piaţa se va deschide în totalitate şi lună de lună şi-au reajustat comenzile“.

Cea mai mare parte din vânzări acum este concentrată pe retailul modern, în contextul în care produsele sunt prezente în Mega Image, Carrefour, Kaufland şi Cora. 

„Facem vânzări online pe site plus câteva site-uri de specialitate, dedicate vânzării de bere artizanală. Retailul vinde cel mai mult în acest moment. Suntem vizibili cam în toate oraşele, suntem prezenţi la raft şi atunci lumea ne cunoaşte produsul şi poate cumpăra destul de uşor“. 

Antreprenorul relatează că intrarea la raft nu este dificilă odată ce există cerere pentru produsele pe care le oferi, însă este mai dificil să rămâi la raft. 

„Să intri într-un magazin de retail nu este atât de greu pentru că există o cerere şi o ofertă, câteva schimburi de oferte şi un contract destul de stufos care nu este chiar atât de complicat şi nu au atât de multe condiţii. Este mai complicat să rămâi pe acele rafturi. Dacă nu faci vânzări, tendinţa este de delistare. De aceea trebuie să gândim foarte bine strategiile, promoţiile pe care le facem“. 

Capra Noastră a înregistrat în 2020 o cifră de afaceri de circa 172.000 de euro, după o scădere de 15% faţă de 2019. Pentru anul în curs, antreprenorul ţinteşte o uşoară creştere faţă de 2020. Ionel Păsărică mai lucrează cu încă patru oameni în cadrul firmei.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank