ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Platforma Yellow Menu se uită la Timişoara şi Iaşi pentru extindere: „Trebuie să ne mişcăm repede, să ne extindem rapid în noi pieţe pentru că altfel va fi altcineva“

15.09.2021, 10:00

Branduri precum Glovo, Foodpanda sau Tazz by eMag ar putea ajunge să construiască bucătării pe care să le subînchirieze, sub un concept denumit „dark kitchen“.

Yellow Menu, o platformă fondată în urmă cu cinci ani de Florin Stoian, care a atras şi ROCA în acţionariat, vrea să extindă modelul de cloud kitchen (restaurante virtuale, cu bucătrie proprie – n. red)  la nivel naţional, iar următorul oraş în care ar putea intra este Timişoara, în contextul în care operează deja în Bucureşti şi în Cluj, a explicat Adrian Ciucur, CEO al Yellow Menu, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Ne gândim la încă un oraş, sperăm să reuşim în acest an. Dacă nu, probabil anul viitor vom deschide trei locaţii noi. Pentru a ţine ritmul şi pentru a fi relevanţi trebuie să ne mişcăm repede, să finalizăm restructurarea modelului de business, să putem fi scalabili şi să ne putem extinde rapid în noi pieţe pentru că altfel va fi altcineva. Timişoara este obiectivul nostru, dar pe radar mai avem şi Iaşiul“. 

Yellow Menu este o platformă care a venit acum cinci ani în faţa bucureştenilor cu o ofertă de livrare de mâncare ce cu­prindea doar me­niuri pentru prânz. Ulterior, com­pania a mi-grat către un aşa-numit restaurant virtual sau cloud restaurant, în­semnând o platformă cu meniuri mai variate, dar fără o locaţie fizică în care clienţii să poată intra. 

Astăzi, platforma este într-un proces de transformare către conceptul de cloud kitchen, reprezentând în cazul Yellow Menu mai multe branduri virtuale de restaurante. Totuşi, produsele oferite prin intermediul acestor branduri sunt realizate într-o singură bucătărie, unde activează mai mulţi chefi. 

„Ce înseamnă acest cloud kitchen? Pe scurt, reprezintă de fapt integrarea a trei componente: partea de interacţiune cu clientul, adică aplicaţie, partea de bucătărie, şi logistica. Dacă un restaurant clasic înaintea pandemiei putea să crească sau să se susţină în baza recurenţei clienţilor standard, în noua economie acest lucru este aproape imposibil, ceea ce forţează jucătorii să se transforme şi să găsească moduri de a deveni scalabili“. 

La finalul anului 2019, antreprenorul Florin Stoian a atras fondul ROCA Investments în acţionariat, iar la finalul anului 2020 compania a început extinderea la nivel naţional, prima ţintă fiind Clujul. 

Compania a lansat până acum brandurile Yellow Menu, Fresh by Yellow şi Yellow Lebanese, iar până la finalul anului vrea să ajungă la cinci branduri vrituale. 

„Lansarea noastră în această direcţie de branduri virtuale vine din necesitatea de a scala şi de a creşte businessul care pe produsul de nişă al Yellow, adică acela de prânz, nu era posibil. Aceste branduri virtuale ne permit să adresăm alte pieţe“. 

În această nouă economie, Adrian Ciucur susţine că platormele de tip qcommerce – Glovo, Foodpanda, Tazz by eMag – au schimbat regulile jocului, acaparând două dintre cele trei componente ale activităţii, şi-anume partea de interfaţă cu clientul şi partea de logistică. 

„S-au întâmplat două lucruri aici: unul a fost acest model de business de agregatori, care au intrat şi au educat piaţa şi clientul final să consume altfel. Au adus factorii de convenienţă şi opţiuni, iar asta nu poate fi ignorat. Prin prisma investiţiei şi a prezenţei pe care o au ei toată piaţa de logistică a fost acaparată, aici vorbim de capacitatea de a atrage prin tehnologie şi capital tot segmentul de logistică“. 

Totodată, platformele de qcommerce au acaparat şi partea de interacţiune cu clientul prin intermediul aplicaţiior, iar CEO-ul Yellow Menu susţine că inteligenţa artificială şi aplicaţiile sale au schimbat şi aici regulile jocului. 

„Trebuie să fii naiv să crezi că odată ce o componentă a unui business a fost atinsă sau acoperită de inteligenţă artificială poţi să continui să fii relevant în mod independent. Ce înseamnă pentru noi? Ne forţează să regândim modelul de business, să mergem către core-business, noi fiind specialiştii care pot face mâncare calitativă pe reţete variate şi care pot scala cantitatea. Iar partea de front-end marketing şi intereacţiunea cu clientul, precum şi logistica, trebuie ori externalizate, ori făcute prin parteneriat“. 

Parteneriatul cu jucătorii din qcommerce ar putea fi dus la alt nivel în perioada următoare, după cum se poate vedea în modelele care prind atenţia investitorilor în Europa şi în lume. 

Extinderea din oraş în oraş chiar şi a unui model precum cel al Yellow Menu, care presupune o singură bucătărie pentru mai multe branduri virtuale, presupune totuşi investiţii semnificative în construirea şi utilarea unui spaţiu. Această problemă ar putea fi înlăturată printr-un concept denumit dark kitchen. 

„Ce se întâmplă acum pe piaţa europeană este acest concept de dark kitchen, adică o infrastructură de bucătării funcţionale, construite de către aceşti jucători de qcommerce şi în cadrul cărora poţi subînchiria capacitatea de producţie“. 

Practic, jucători precum Glovo, Foodpanda sau Tazz ar putea construi curând astfel de bucătării utilate, pe care să le subînchirieze către restaurante virtuale precum Yellow Menu. 

„Se lucrează şi la noi, nu sunt încă operaţionale, dar sunt convins că în Bucureşti va exista cel puţin una până la finalul anului sau până anul viitor. (...) Ştiu că există la nivel internaţional şi sunt planuri şi în România. Sunt şi alţi operatori, businessuri care construiesc aceste bucătării de tip dark kitchen, dar dacă ai doar capacitatea sau doar bucătăria şi nu ai componentele de frond-end cu marketing relevant acum şi cu partea de logistică, nu este suficient“.

Yellow Menu a trecut de nivelul de 300 de comenzi pe zi, iar circa 250 dintre acestea sunt în Bucureşti, însă Adrian Ciucur este încrezător că a înţeles până la urmă piaţa din Cluj şi că platforma va câştiga o tracţiune mai mare şi acolo. 

Afacerile companiei s-au situat la circa 700.000 de euro în 2020, iar pentru 2021 compania ţinteşte o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro. Numărul de angajaţi a trecut de 60 de persoane, iar invitatul a explicat că acesta va continua să crească.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.