♦ Producătorul a investit în ultimul an într-o linie nouă de ambalare, etichete noi şi o imagine nouă ♦ Cifra de afaceri s-a ridicat la 1,3 mil. lei în 2022.
Marile lanÅ£uri de magazine din retailul modern nu au politici comerciale care să acomoÂdeÂze realitatea micilor producăÂtori locali din sectorul alimenÂtar, ceea ce îi lasă pe aceÅŸtia doar cu opÅ£iuni preÂcum băcănii, canale online sau un retail tradiÅ£ioÂnal care este înghiÅ£it tot mai mult de retailul moÂdern, a explicat Paul Gabriel Ioan, cofondatorul Fabricii de Fum, în emisiunea ZF InvestiÅ£i în RoÂmânia!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.
„În ultimul timp nu am mai încercat atât de mult să intrăm în lanÅ£urile de magazine pentru că am fost puÅ£in dezamăgiÅ£i de politica lor, nu încuÂraÂjează micul producător, ne tratează ca pe marii producători, or acolo datorită volumului mare de vânzări ÅŸi pierderile se pot acoperi mult mai uÅŸor“.
Fabrica de Fum este un mic producător artiÂzanal de produse pe bază de carne din IaÅŸi, care a pornit la drum în 2017. Portofoliul de produse cuprinde diverse sortimente, precum ceafă de porc afumată, cotlet de porc afumat, muÅŸchi afumat ÅŸi cârnaÅ£i afumaÅ£i. Compania procesează câteva zeci de tone de carne pe an ÅŸi are trei atestate de produs tradiÅ£ional.
Producătorul a încercat timp de mai mulţi ani să găsească formula câştigătoare în ceea ce priveşte retailul modern, dar pe rafturile marilor lanţuri de magazine se intră greu.
„Am încercat, am încercat, dar în general retailul modern caută afaceri la cheie, vânzările să fie foarte mari, noi să avem reclamă foarte puÂternică, ca ei să nu-ÅŸi bată capul, să intre proÂdusele ÅŸi să iasă imediat pe uÅŸa magazinului“.
După mai multe eforturi, Fabrica de Fum a reuşit totuşi să îşi listeze produsele pe rafturile unui lanţ din retailul modern, însă a rezistat doar un an în faţa politicilor comerciale şi a decis ulterior să se retragă de pe acel canal de vânzare.
„Nu se vindeau destul de repede, dar ÅŸi moÂdul de a plăti produsele era puÅ£in ciudat, adică practic ni se achitau doar produsele care ieÅŸeau pe la casă. ÃŽn mod miraculos, pe la casă ieÅŸea doar 60-70% din ceea ce intra ÅŸi noi aveam piedere de 30-35% după ce am tras linie ÅŸi am făcut calcuÂlele. Åži-atunci le-am retras noi pentru că nu mai renta“. Ce nu ieÅŸea pe la casă înseamnă, după cum explică Paul Gabriel Ioan, fie că o parte din produse au expirat, fie că au fost furate.
ÃŽn acest context, micul producător se bazeaÂză astăzi pe băcănii, precum băcănia Fabricat la Noi, pe care o deÅ£ine nepotul său. ÃŽn rest, Fabrica de Fum vinde în retailul tradiÅ£ional din IaÅŸi sau pe canale online.
„În Iaşi lucrăm cu mai multe magazine alimentare din retailul tradiţional, cel puţin cât a mai rămas din el. Sunt nişte produse mai scumpe faţă de ceea ce se găseşte în general în magazinele mai mici, dar cei care s-au obişnuit cu ele ştiu unde să le caute. Este un mare plus pentru noi retailul tradiţional“.
Producătorul a investit în ultimul an într-o linie de ambalare nouă, în ambalaje noi, dar şi intr-o imagine schimbată, astfel încât să se poziţioneze de la început ca premium în faţa clientului. Paul Gabriel Ioan a subliniat că Fabrica de Fum nu îşi doreşte să devină un producător de talie mare.
„Pentru că odată ce te dezvolţi foarte mult începi să dai în calitate, se vede peste tot, toţi cei care au fost mici şi au avut o calitate foarte bună au crescut mari şi au devenit un brand de masă, de calitate mult mai slabă ca la început. (...) Dacă am avea creştere de 20-30% noi am fi super mulţumiţi. Nu vrem să dublăm, să triplăm, să scalăm afacerea la un nivel foarte mare. Vrem să rămânem pe calitate“.
Fabrica de Fum lucrează cu trei angajaţi în mod permanent. Cifra de afaceri s-a ridicat la 1,3 mil. lei în 2022, iar în 2023 ar putea înregistra un plus de 7-10%.
„Dacă privim în ansamblu înseamnă de fapt un regres de vreo 15% pentru că preţurile au crescut, s-au mărit preţurile la materia primă, nu înseamnă că a fost o creştere reală“.
Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.
ABONEAZÄ‚-TE