ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Mike Hapoianu, Mindspace: Multe companii mici se uită către birouri flexibile, dar închiriază numai pentru jumătate din angajaţi

29.10.2020, 18:40 Autor: Bogdan Alecu

„Toţi realizează acum că pe termen lung planul va fi pentru un sistem hibrid, cu o parte din angajaţi acasă şi o parte la birou”.

Interesul pentru birourile flexibile şi cele de coworking revine pe creştere, în special din partea firmelor medii care vor să plece din vile sau birouri de clasă B, către centre office mai moderne.

„Din mai, au fost companii din două direcţii – au fost companii locale, mai mici care s-au interesat, în timp ce marile com­­panii aşteaptă şi analizează. Cei cu 30-50 de angajaţi au venit au venit, au semnat pen­tru 6 luni – 1 an şi au spus că ei vor flexi­bilitate. Iar spre exemplu, cei cu 40 de an­gajaţi, au închiriat birouri pentru 20, iar aşa au tăiat şi costurile. Aşa au şi flexibilitate pe o perioadă mai scurtă, plus nu mai in­ves­tesc în amenajare, curăţenie, internet. De obicei astfel de firme nu vin din clădiri de birouri de clasă A, cu o altă infrastructură şi alte probleme“, a spus Mike Hapoianu, general manager Mindspace România & Polonia.

În plus, deja companiile îşi fac planuri pe ter­men lung pentru un sistem hibrid, cu o par­te din angajaţi acasă şi o parte la birou.

„Toţi realizează acum că pe termen lung pla­nul va fi pentru un sistem hibrid, cu o parte din angajaţi acasă şi o parte la birou.  Cei mai mulţi au în­chi­riat birouri pentru aproximativ jumătate din angajaţi şi au realizat şi eco­no­mii“, a explicat Mike Hapoianu.

Firmele mici nu au acces de obicei în clădiri de clasă A, de obicei în cele de clasă B sau vile, iar condiţiile nu sunt cele mai bune. Iar ei au dorit flexibilitate şi contracte pe o perioadă mai scurtă. în medie contractele sunt semnate pe un an, dar au şi contracte pe o lună, însă de obicei pentru clădirile mari se semnează contracte pe 5 ani.

„Mulţi dintre clienţi reprezintă companii proaspăt intrate în România, companii care cunosc conceptul de birou flexibil, de co-working, care există pe pieţele lor. Avem printre clienţi o companie din India şi una din Franţa, companii nou intrate înainte de pandemie. Una a început cu 18 şi voia 150 într-un an şi jumătate, iar cealaltă a început cu şase oameni şi voia să ajungă spre 200 în doi ani. Altfel,ei vor închiria un spaţiu pentru mai mulţi angajaţi, spaţiu care va fi gol la început, iar pe lângă chirie - sunt şi costurile de amenajare în medie costă 250-300 de euro/mp“, a explicat directorul Mindspace România.

Pe de altă parte, din cauza stării de urgenţă au existat probleme cu semnarea unor noi contracte odată cu expirarea altora.

„În perioada de pandemie nu am mai avut clienţi noi în acelaşi ritm, cum am închiriat anterior spaţiu pentru 350 de angajaţi pentru nouă luni. Acum am început să creştem din nou, iar de la contracte pentru 20 de angajaţi, am ajuns să semnăm şi pentru 70 de angajaţi, companii care sunt deja aici sau care urmează să intre“, a subliniat directorul Mindspace România.

Pe de altă parte, el subliniază că şi dezvoltatorii şi proprietarii de birouri sunt tot mai interesaţi de ideea de a avea spaţii de coworking sau birouri flexibile.

„În piaţă vedem o schimbare majoră în ceea ce îi priveşte pe proprietării de birouri. Focusul este acum pentru a eficientiza cele două locaţii pe care le avem, dar suntem deschişi la noi oportunităţi care sunt acolo şi care vor fi. Mindspace acum nu este un chiriaş clasic, conceptul şi abordarea s-au schimbat şi există un acord. Noi alături de proprietarul clădirii facem asta. Acum un an când povesteam despre această colaborare, în România feedbackul a fost unul negativ, ei voiau un chiriaş clasic. Dar acum, din vară, din iunie-iulie am început să fim abordaţi de dezvoltatori din Bucureşti dar şi din alte oraşe din ţară care vor şi caută un operator de birouri flexibile, înţeleg importanţa şi vor să facă asta contractual“, a subliniat Mike Hapoianu.

Mindspace România are în prezent 6.500 mp de birouri, are un etaj în clădirea Tower Center International de lângă Piaţa Victoriei, 2.000 mp şi încă 4.500 mp în două etaje în proiectul Globalworth Campus, ambele din portofoliul Globalworth. „Avem 50 de oameni care vin zilnic la birou, iar numărul a rămas constant. Sunt şi companii care au închiriat, dar încă nu au venit fizic. În Victoriei aveam peste 90%, un client de 110 şi unul de 40, două contracte care au expirat în timp de pandemie şi din cauza situaţiei a fost foarte greu. Iar de la peste 90% am scăzut la 25% pentru ca ulterior să urcăm spre 50%. Această perioadă nu ne-a permis să aducem membri noi“, a spus Mike Hapoianu.

 

Mindspace România în cifre

♦ 2 locaţii în Bucureşti – în Globalworth Campus şi Tower Center International

♦ 6.500 mp de spaţii private şi comune pentru o capacitate de 950 de membri

♦ 15.000 de membri în 16 oraşe din lume

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank