ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Melinda Mureşan, director general, SmartWrap: Costul materiei prime a crescut de la 890 euro/tonă în decembrie la 2.050 euro/tonă în iulie

20.07.2021, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Preţul pentru transporturile din Asia au crescut de la 2.500 euro/container la 8.500 euro/containerSmartWrap a investit 1 mil. euro anul trecut, iar pentru 2021 are investiţii de 500.000 de euro ♦ Compania a avut afaceri de 31 mil. lei în 2020 şi ţinteşte o creştere de 10% pentru 2021. 

Costurile materiilor prime continuă să dea bătăi de cap producătorilor din România, iar companiile nu văd în acest moment un orizont de timp pentru finalul acestei perioade, întrucât unele costuri au crescut de două-trei ori în doar câteva luni, a explicat Melinda Mureşan, director general şi acţionar majoritar al producătorului de ambalaje flexibile SmartWrap, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Contextul este în felul următor: anul trecut în de cembrie costul materiei prime era la 890 de euro/tonă, anul acesta în iulie s-a ajuns la paroxism, la 2.050 de euro/tonă, şi dincolo de aceste creşteri de preţ provocarea cea mai mare a fost că nu exista materie primă suficientă disponibilă în piaţă“. 

Problema disponibilităţii a făcut ca în piaţă să poată avea continuitate în activitate doar companiile cu un istoric şi cu parteneri strategici. 

„Acesta a fost avantajul nostru pentru că întotdeauna am ales să legăm parteneriate, nu doar relaţii de vânzare/cumpărare, ca atare am putut livra în piaţă mărfuri în momentele în care poate prea puţini concurenţi au putut face acest lucru“. 

Compania SmartWrap achiziţionează materii prime din România, Slovacia, Polonia, dar şi din Asia, ceea ce aduce noi provocări în contextul evoluţiilor din perioada 2020-2021. 

„Transportul a crescut de la 2.500 de euro pe container la peste 8.500 de euro pe container. Economia trece printr-o reală provocare şi nu este uşor de gestionat. Ceea ce promovăm noi acum în faţa clienţilor sunt soluţii de înaltă tehnologie care aduc şi reduceri semnificative de costuri”. 
 
Cu ajutorul unor soluţii care se situează la un anumit nivel tehnologic, clienţii îşi pot reduce costurile cu ambalarea chiar şi cu 40%, un aspect cu atât mai important într-un mediu instabil din punct de vedere al preţurilor. Melinda Mureşan a subliniat că nu există o traiectorie clară pentru costurile materiilor prime în perioada următoare. 
 
„Sunt multe presupuneri. Au început încet, încet să scadă anumite materii prime, altele abia acum intră în bucla de creştere şi lipsă de disponibil. Nu cred că avem în viitorul apropiat o trecere înapoi şi nici nu cred că ne vom întoarce la cotaţiile de preţ la materie primă unde am fost înainte de 2020. Cred că tendinţa este să se ridice în mod generic nivelul preţurilor în toate pieţele externe”. 
 
Producătorul fondat în urmă cu mai bine de două decenii drept M&M Product a trecut printr-o schimbare de identitate în 2020 şi a devenit SmartWrap. În acelaşi context, compania a investit circa 1 mil. euro pentru a lansa o linie de produse eco-sustenabile, sub eticheta SmartGreen, reprezentând ambalaje flexibile din trestie de zahăr. 
 
„Anul acesta am pornit investiţii totale de 500.000 de euro, dintre care 350.000 de euro sunt pe renovarea halei de producţie şi pregătirea ei pentru a fi la cote înalte de performanţă în următorii zece ani, şi în sistemele informatice şi în  echipă”. 
 
Printre clienţii SmartWrap se numără companii care caută gama de ambalare industrială, de la ambalaje şi folii de paletizare, până la benzi adezive. Aceştia sunt de cele mai multe ori, producători, ambalatori, centre de logistică sau chiar distribuitori mai mărunţi. 
 
Afacerile companiei M&M Product s-au situat la circa 31 mil. lei în 2020, în scădere cu aproape 4% faţă de 2019, în timp ce profitul a urcat cu peste 164%, până la aproape 445.000 de lei. Compania a ajuns la 55 de angajaţi, iar echipa este în continuă creştere. 
 
„Anul trecut am scăzut în cifra de afaceri, dar pentru că acţiunile de reorganizare a companiei au început din mai-iunie, deja la finalul anului am cules rezultatele, în sensul că am avut o profitabilitate mai mare ca în 2019, chiar dacă cifra de afaceri a scăzut. Anul acesta ţintim creşteri medii pe cifra de afaceri, până în 10%. Dorim să aşezăm foarte bine tot ceea ce am construit de un an de zile”. 
 
Cu produsele din gama SmartGreen, compania SmartWrap se pregăteşte şi de export, iar Melinda Mureşan speră că vor reuşi să treacă graniţele chiar anul acesta. Acţionariatul companiei este format în proporţie de 90% de Melinda Mureşan, iar restul de 10% este deţinut de Claudia Roman. 
 
Totodată, compania a reuşit să obţină anul trecut finanţare de la BERD pentru proiectul care a vizat transformarea companiei, iar în prezent lucrează din nou cu BERD pentru un proiect pe zona de resurse umane.
 
O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank