ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Masterbuild va dezvolta un parc industrial frigorific în zona comunei Butimanu, judeţul Dâmboviţa. Proiectul este estimat la 15 milioane de euro

08.10.2021, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

Masterbuild, companie care activează ca antreprenor general, vrea să intre în activitatea de dezvoltare şi pregăteşte un proiect de parc industrial frigorific în zona comunei Butimanu din judeţul Dâmboviţa, într-o investiţie de circa 15 milioane de euro, a explicat Mirela Hărmănescu, director de operaţiuni şi acţionar al Masterbuild, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Noi încercăm de ceva vreme şi partea de dezvoltare, am achiziţionat un teren în zona Butimanu cu acces direct la DN1A. Este vorba de patru hectare şi am vrea să dez­voltăm în partea aceea un parc industrial frigorific, ceea ce noi considerăm că este o parte puţin dezvoltată în România“. 

Proiectul este în stadiul în care ar putea avea PUZ-ul aprobat în toamna acestui an. Parcul industrial logistic s-ar putea întinde pe 16.000 de metri pătraţi, însă dimensiunea va fi stabilită în funcţie de cerinţele pe care le va avea partenerul pe care îl caută Masterbuild în acest moment. Este vorba de un partener care are nevoie de un astfel de spaţiu logistic, în con­textul în care compania ia în calcul că va con­tinua să opereze facilitatea. „Acest parc lo­gistic se adresează şi celor din industria far­maceutică şi celor din industria alimentară. În România ducem lipsă de spaţii de depozitare. În zona dintre Ploieşti şi Bucureşti, unde va fi acest parc logistic, sunt mulţi oameni care cultivă legume. Ei aruncă multe legume pen­tru că nu le pot valorifica, dar venim şi spu­nem că putem asigura un frigider mare pentru de­po­zitare sau le asigurăm firmelor de retail care vor să folo­sească aceste spaţii frigorifice de depozitare“. 

Prezentă pe piaţă din 2005, compania Masterbuild activează acum ca antreprenor general în special în proiecte de retail şi proiecte din segmentul industrial-logistic. Totodată, compania a anunţat recent că va realiza proiectul unei facilităţi de cercetare în Craiova pentru I.N.C.A.S.

„Avem proiecte pe piaţa de retail care este într-o dezvoltare continuă şi pe partea de logistică şi hale industriale. Totodată, dezvoltarea noastră priveşte şi partea de industrie auto şi industrie agro. De exmplu, avem în dezvoltare un proiect în sudul ţării, un depozit de cereale pe o suprafaţă foarte mare. Am avut în trecut şi proiecte în industria auto în Iaşi sau Oradea“. 

De asemenea, Masterbuild a gestionat şi proiecte internaţionale în ţări precum Mauritania, Germania sau Azerbaidjan, iar printre beneficiari s-a numărat chiar şi NATO. 

Piaţa construcţiilor s-a confruntat în 2021 cu o serie de presiuni fără precedent dinspre zona materialelor şi a materiilor prime. Acestea au ridicat atât probleme de preţ, cât şi probleme de întârziere la livrare. Per total, acestea au dus la un preţ final pe metru pătrat construit la în creştere cu 25% sau chiar şi cu 50% la clădirile industriale, în anumite cazuri. 

„Dacă ne referim la hale logistice, partea industrială, o pondere importantă o are metalul care a crescut cu 60% faţă de începutul anului. Lemnul a crescut cu 1000%, partea de termo şi hidroizolaţii a crescut cu 60%, se pare că tendinţa este de continuă creştere. Problemele nu apar doar la preţuri, ci şi la termenele de livrare, şi asta nu a fost o problemă doar a României“. 

Momentul în care aşa-numita criză a materialelor de construcţii va începe să se tempereze este greu de estimat. Acestea dau semne de stagnare în prezent, dar direcţia în care vor merge în continuare este incertă. 

„Tendinţa în acest moment este de plafonare, dar nu ştim dacă este o tendinţă a faptului că ne apropiem de iarnă şi ritmul contrucţiilor scade în perioada de iarnă sau este doar o bulă care ne va face surprize anul viitor. Momentan să spunem că preţurile au stagnat“. 

Un alt punct de presiune pentru sectorul construcţiilor ţine de forţa de muncă, iar această problemă ar trebui abordată prin politici care să încurajeze tinerii spre meserii, crede Hărmănescu. 

„Trebuie să informăm tinerii din ziua de astăzi de valoarea acestei munci. Luaţi salariul unui sudor, care poate câştiga între 3.500 şi 4.500 de lei net pe lună. Îi cauţi şi nu îi găseşti. Poate ar trebui să fim ajutaţi în a educa aceşti oameni şi a-i învăţa că meseria are valoare şi că nu este o ruşine. A fi sudor, lăcătuş şi a avea o meserie, a fi un muncitor calificat, îţi oferă stabilitate“. 

Mai mult, contextul actual şi semnalele date de Guvern conform cărora facilităţile fiscale pentru angajaţii din construcţii ar putea fi eliminate aduc riscul unui nou val masiv de emigrări pentru salariaţii din acest sector. 

„S-ar putea să asistăm din nou la o plecare masivă a oamenilor în străinătate pentru că ştim că nu ne putem ridica la nivelul salarial pe care ei îl pot obţine în străinătate. Şi ştim că piaţa internaţională duce lipsă de oameni, vedem ce se întâmplă în Anglia cu şoferii de tir şi nu e doar acoo problema. Dar este lipsă de forţă de muncă calificată şi peste hotare şi am putea să pierdem o mare parte dintre muncitorii pe care i-am calificat la locul de muncă“. 

Compania Masterbuild a înregistrat afaceri de 6,9 mil. euro în 2020, iar pentru 2021 estimează afaceri de 12 mil. euro. Numărul de angajaţi se ridică în prezent la 39 de salariaţi. Acţionariatul Masterbuild este reprezentat în proporţie de 95% de Ştefan Vayna, restul de 5% din acţiuni fiind deţinute de Mirela Hărmănescu. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank