ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Marius Mârza, Stables: Avem în plan un al doilea birou de co-working, în Bucureşti sau Timişoara. Cerere există pentru că nu toţi pot lucra de acasă

02.11.2020, 18:45 Autor: Bogdan Alecu

1.000 mp au birourile Stables din Cluj ♦ 35% este gradul de ocupare în prezent ♦ 750.000 de euro au investit cei de la COS şi Stables în noile birouri

Cei de la COS – Corporate Office Solutions, specializaţi în mobilă şi echipamente de birou, au pus bazele unui birou de co-working în proiectul Record Park din Cluj, dezvoltat de belgienii de la Speedwell.

Cu o suprafaţă de aproximativ 1.000 mp, clădirea Stables dispune de parter şi etaj.

„Am lucrat la ideea birourilor de coworking de doi ani şi jumătate. Căutam inclusiv birouri pentru COS, care să prezinte mai bine serviciile, produsele şi soluţiile pe care le implementăm. În 2018 am făcut cunoştinţă cu proiectul Record Park al celor de la Speedwell. Dincolo de clădirile noi, ei au dorit să păstreze şi o veche clădire de cărămidă unde acum aproape 200 de ani au fost grajduri, iar apoi, o fabrică de textile. De atunci am început să analizăm ideea birourilor acolo, deoarece este ceva diferit, noi fiind obişnuiţi cu clădirile din sticlă, oţel şi beton. Aici era ceva special“, a spus Marius Mârza, managing partner al Stables şi regional director al Corporate Office Solutions (COS)

Investiţia s-a ridicat la 750.000 de euro, iar ca surse de finanţare au fost proprii plus partea  investitorilor.

„La noi perioada medie de închiriere este de un an de zile pentru clienţii de până acum, iar cele mai scurte merg la o lună. Noi efectiv ne-am mutat în 15 august, iar clienţii au venit de la 1 septembrie. Planul iniţial a fost ca în trei luni să ajungem la un grad de încărcare de 20%, iar acum am ajuns la 35%. Nu ştiu dacă vom ajunge la gradul de încărcare estimat în business planul realizat înainte de pandemie, pe care ulterior l-am readaptat. Iniţial voiam ca la un an de la deschidere să ajungem la 80% grad de ocupare.“

„Una din companie este COS cu showroomul, avem o companie din telecom, cu o fabrică de fibră optică în Bistriţa, Datacore, o companie din Canada cu 3 angajaţi, o companie din transporturi şi logistică cu 5 oameni. Am mai semnat şi cu un startup din IT, cu patru angajaţi, doi cu birouri închise şi doi în open space cu „hot desk“, care vor veni doar când vor avea meetinguri“, a spus directorul companiei.

Printre cei care vin la birou sunt şi cei care nici nu se pot duce la sediul companiei, dar nici nu pot lucra de acasă.

„Acum sunt multe companii care au închis birourile şi au trimis angajaţii să lucreze de acasă. Dar nu pentru toată lumea funcţionează acest concept. Acum avem 6-7 membri care lucrează în multinaţionale, dar au biroul închis. Din momentul în care am deschis în septembrie am avut un interes ridicat, însă în ultimele săptămâni a mai scăzut. Din cei 35% grad de ocupare, real suntem spre 20% fizic. Din cele 110 locuri pe care le avem, suntem 25 de persoane, iar restul lucrează de acasă“, a explicat Marius Mârza.

De partea cealaltă, principala provocare o reprezintă pandemia şi măsurile impuse de autorităţi.

„Simţim că totul evoluează în valuri. Dacă în septembrie-octombrie cei mai mulţi vedeau că totul merge spre bine, acum odată cu creşterea numărului cazurilor în Cluj, Timişoara sau Bucureşti, lumea începe din nou să reorganizeze. Din postura de director al COS avem mulţi pentru care am amenajat birouri la Cluj dar nu se întorc la birou. Iar acele termene de revenire, de la 1 ianuarie 2021 încep să devină 1 aprilie 2021. Dar în pandemie, pe partea noastră de Stables sunt şi oameni care vin să lucreze pentru că nu pot lucra de acasă. Sunt oportunităţi“, a explicat managerul Stables.

De partea cealaltă, sunt şi companii care „lucrează“ la amenajarea birourilor angajaţilor de acasă.

„Am avut cereri pentru a livra şi mobilier de birou către casele oamenilor. Avem inclusiv un pachet de home office cu birou, scaun şi dulap. Nu a avut cel mai mare succes campania, dar sunt companii care au realizat astfel de achiziţii. Noi am ajutat inclusiv la relocarea mobilierului din spaţiile de birouri pe care le au închiriate la locuinţa angajaţilor. Dar foarte multe companii acordă angajaţilor un bonus pentru a-şi cumpăra mobilierul pentru acasă pentru a nu mai intra în gestiunea companiei“, a spus Marius Mârza.

Acum, următoarea miză o reprezintă un al doilea centru de coworking, fie tot în zona Transilvaniei, fie în Capitală.

„Pe baza experienţei, avem  suficientă experienţă în a amenaja spaţiile, iar acum trebuie să gestionăm aceste spaţii de birouri. Brandul Stables este pentru această locaţie, însă din trimestrul al treilea al anului viitor, sperăm să avem destule cunoştinţe pentru a ne gândi la următorul proiect. Ne gândim la un astfel de spaţiu în Bucureşti, dar şi în Timişoara. În Bucureşti este competiţia mai mare, dar şi concurenţa. Noi căutăm o clădire mai deosebită, nu neapărat una de sticlă oţel şi beton. Aici la Stabels cei de la Speedwell au luat o clădire care stătea să cadă şi noi am trasformat-o. Totul depinde de cum va evolua pandemia, iar dacă totul decurge ok, vom avea o a doua locaţie“, a spus directorul.

 

Stables în cifre

► 1.000 mp au birourile Stables din Cluj

► 35% este gradul de ocupare în prezent

► 750.000 de euro au investit cei de la COS şi Stables în noile birouri

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank