ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Laura Ţeposu, Libris: Se estima o scădere a pieţei de carte de 20% la începutul pandemiei, dar scăderea a fost de doar 7%. Toată lumea s-a adaptat rapid. Compania are un plan de investiţii de 4 milioane de euro, reprezentând investiţii în logistică şi tehnologie

05.10.2021, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Jucătorii din piaţa de carte au făcut eforturi în 2020 pentru ca piaţa să nu înregistreze o scădere pu­ternică, iar adaptarea la noul context şi la realitatea vânzărilor online a făcut ca această piaţă să scadă cu doar 7% anul trecut, în comparaţie cu un minus 20% estimat la începutul pandemiei.

„2020 a fost un an în care editurile şi întreaga piaţă de carte au fost eroi. S-au descurcat fără ajutorul şi fără intervenţia statului. Dacă la începutul pandemiei se estima o scădere a pieţei de carte de 20%, aceasta a fost de doar 7%. Toată lumea s-a adaptat rapid, surprinzător, şi au făcut lucruri“. 

Libris a fost lansată în urmă cu 30 de ani ca o librărie fizică în Braşov, iar în urmă cu 12 ani Laura Ţeposu a lansat Libris.ro şi a dus businessul la următorul nivel. Astăzi, librăria din Braşov reprezintă doar 5% din vânzări, restul fiind înregistrat prin intermediul online-ului. 

„Este foarte greu de susţinut o librărie fizică doar din vânzarea de carte şi trebuie să vii cu un concept creativ. La noi librăria fizică înseamnă numai 5% din vânzări. Este o librărie cu tradiţie şi are această susţinere a brandului, plus susţinerea Libris.ro. Avem nevoie de librării. În prezent, doar oraşele mari mai beneficiază de ofertă de carte atractivă în librăriile fizice. Oraşele mici nu au de unde achiziţiona şi singura lor opţiune este canalul online“. 

Libris.ro are în stoc peste 50.000 de titluri în limba română şi listează încă 300.000 de titluri în limba engleză pe care le aduce pe bază de comandă. Şi în acest sens, invitata a explicat că o librărie fizică nu poate susţine foarte multe titluri. 

„O librărie generoasă cu un spaţiu mare, care există doar într-un oraş mare precum Bucureşti, Cluj sau Braşov, poate găzdui 15-20 de mii de titluri maxim. Piaţa de carte din România depăşeşte la ora actuală 70.000 de titluri şi sunt cărţi care nu reuşesc să ajungă într-o librărie tradiţională. Acesta ar fi avantajul online-ului“. 

Compania a anunţat un plan de investiţii de 4 mil. euro, iar unul dintre efectele acestui plan se va concretiza prin extinderea numărului de titluri pe stoc, de la 50.000 la 100.000 de titluri. 

„Investiţiile sunt pentru ur­mă­torii trei ani. Am estimat 3 mil. euro pentru dezvoltarea depozitului pe partea de logistică.“

„Funcţionăm într-un depozit de 5.000 mp, vrem să creştem, să mai construim încă unul să fie legat de acesta. Restul de 1 milion de euro investim în tehnologie, în dezvoltarea platformei de comerţ online şi reprezintă investiţii pe care vrem să le facem pentru a oferi o experienţă cât mai bună clientului“. 

În timpul pandemiei, Libris.ro a înregistrat o creştre de vizitatori pe două segmente de vârstă, şi-anume clienţii de peste 55 de ani şi cei cu vârste cuprinse între 18 şi 24 de ani. 

„Oamenii mai în vârstă nu au mai putut accesa librăriile, au devenit mai puţin mobili, mulţi s-au digitalizat forţat, nu au avut de ales. Dar aceia erau cititori fideli, nu i-am convins noi că trebuie să citească. Mai sunt multe lucruri de făcut pentru tineri, pentru adolescenţi şi acolo văd un potenţial foarte mare şi este încurajator faptul că vedem o creştere a vânzărilor la cartea pentru copii. Părinţii pun mare accent şi au grijă să cumpere cărţi pentru copiii lor“. 

Compania a încheiat anul 2020 cu o cifră de afaceri de 65 de milioane de lei, iar pentru 2021 se aşteaptă la rezultate similare sau la o uşoară creştere. Echipa Libris.ro a ajuns la circa 120 de angajaţi, dintre care 60 lucrează în logistică. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank