ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Florin Birta, primarul din Oradea: Avem nevoie de ajutor din partea autorităţilor centrale pentru a atrage investiţii mari

27.05.2021, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Autorităţile locale pot atrage investiţii mici şi medii, însă cele mari care necesită ajutoare de stat, au nevoie de susţinere din partea autorităţilor centrale ♦ De partea cealaltă, aderarea la Spaţiul Schengen alături cu creşterea nivelului de trai şi creşterea numărului locuitorilor, contribuie semnificativ la atragerea de noi companii.

Atragerea de investiţii mari, precum a atras Ungaria de la BMW, Daimler sau Volkswagen, pot avea succes doar prin susţinerea autorităţilor locale, pornind de la lucrări mari în ceea ce priveşte infrastructura sau ajutoarele de stat.

„Când discutăm de investiţii precum BMW, noi ca administraţie locală nu putem face nimic, avem nevoie de implicarea administraţiei centrale. Doar noi nu putem face nimic. Noi suntem în concurenţă directă cu Debrecen pentru atragerea de investiţii străine şi nu o dată am avut investitori care au venit, au văzut, au fost mulţumiţi, dar s-au dus la Debrecen pentru că acolo guvernul maghiar a venit cu ajutoare de stat mai consistente, iar noi aici ca administraţie locală nu avem niciun cuvânt de spus“, a explicat Florin Birta, primarul municipiului Oradea, care a câştigat alegerile în toamna anului trecut. În mandatul anterior el a fost viceprimar, iar primar era Ilie Bolojan, care acum este preşedintele Consiliului Judeţean Bihor.

Global Vision a dezvoltat la Oradea fabrica pentru compania IWIS care a intrat pe piaţa românească şi a semnat un contract de închiriere pe 15 ani pentru dezvoltarea şi livrarea la cheie a unei fabrici noi în Oradea, aceasta fiind o dezvoltare de tip greenfield. Cel mai probabil de la acest obiectiv vor pleca componente auto şi către noua fabrică BMW din Ungaria/Debrecen. Valoarea totală a investiţiei în această fabrică va depăşi 10 mil. euro.

Noua unitate de producţie are o suprafaţă de 6.500 mp, cu posibilitatea de extindere până la 10.000 mp, unde se vor produce lanţuri pentru sistemele de distribuţie auto ale BMW, Mercedes-Benz şi Porsche.

„De ce nu atragem un constructor auto la Oradea, Arad sau Timişoara, iar aceştia merg către Ungaria, iar la noi vin furnizori, vorbim de diferenţa dintre efortul unui stat şi eforturile autorităţilor locale. Trebuie să aducem la aceeaşi masă jucători importanţi. Ca să aduci un al treilea constructor după Renault şi Ford, ai nevoie de mai mult decât de implicarea administraţiei publice locale. Spre exemplu, am fost implicat într-un proiect confidenţial, am fost angajat drept con­sultant de partea investitorului pentru a analiza proiecte tehnice ce ţin de anu­mi­te regiuni din România, dar multe astfel de proiecte depăşesc zona locală şi au nevoie spre exemplu de o pistă mai lun­­gă la aeroport sau prelungirea reţe­le­lor de utilităţi, iar astfel de discuţii ne­cesită o administraţie centrală puter­ni­că“, a spus Sorin Preda, CEO-ul Global Vision.

În vara anului 2018 BMW a luat în calcul şi România pentru construcţia unei uzine auto, însă decizia finală a vizat oraşul Debrecen din estul Ungariei.

„Am întâlnit la Oradea o echipă de managment care vorbeşte limba inves­titorilor. A existat o preocupare către recompensarea performanţelor. Am văzut cum sistemele de management din zona administraţiei publice s-au aliniat la cele din zona privată unde se răsplăteşte performanţa şi se sancţionează lipsa de rezultate şi competenţă. Sunt unele dintre cele mai mari diferenţe dintre ce am întâlnit în cadrul administraţiei de acolo şi ce se întâmplă în alte zone iar modelul din Oradea poate fi replicat cu succes“, a spus Sorin Preda.

Pe de altă parte, Oradea a atras investiţii de peste un miliard de euro în ultimii 12 ani, atât sub forma fondurilor europene cât şi investiţii în parcurile industriale construite de primărie.

„Discutăm de partea de investiţii publice care aduc un plus de oportunităţi pentru a atrage investitori. În ultimele do­uă cicluri de fonduri europene, 2007-2013 şi 2014-2020 am reuşit să investim 650 mil. euro în proiecte. Am investit în zone pie­tonale, la drumuri de legătură, poduri, pasaje, totul pentru a creşte calitatea vieţii şi pentru a atrage investitorii să inves­teas­că în oraş. Din 2008 şi până în prezent am dezvoltat patru parcuri industriale. Doar în parcuri valoarea investiţiilor atrase este de 408 mil. euro din 2008 şi până în pre­zent. Au venit companii care au încredere în administraţie şi au o predictibilitate de a investi aici“, a spus Florin Birta.

Primul parc industrial este ocupat integral, al doilea la 60%, al treilea tot integral iar al patrulea este cel mai nou iar acolo nu are niciun chiriaş pentru moment.

„Lucrăm la parcurile care nu sunt finalizate integral, lucrăm la partea de infrastructură, drumuri, piste de bicicletă, apă, canalizare. Un investitor vine şi con­struieşte într-un parc industrial numai când are toate utilităţile la limita de pro­prietate şi încercăm să atragem investitori şi în perioada următoare. Vrem să atragem şi altfel de investiţii faţă de cele deja existente“, a subliniat Florin Bita.

Avantajul municipiului Oradea este că este legată direct la infrastructura vest-europeană prin autostrada A3 şi autostrăzile maghiare, iar de la Oradea se ajunge mai repede la Budapesta decât la Cluj, deşi distanţa este dublă, însă maghiarii au construit mult mai repede infra­structura de mare viteză.

„Suntem un oraş bine conectat rutier deoarece recent s-a deschis un nou tronson din A3, care este la 10 minute de oraş şi suntem conectaţi de capitalele euro­pene. Activitatea primăriei din ulti­mii 12 ani a contribuit decisiv la dez­voltarea oraşului“, a subliniat primarul.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank