ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Dragoş Militaru, Kandia Dulce: Am plătit cu peste 250% mai mult în octombrie faţă de aprilie pentru energia electrică

04.11.2021, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Producătorul a înregistrat afaceri de aproape 140 de milioane de lei în 2020, iar pentru 2021 ţinteşte o creştere de circa 16%. Compania exportă în 16 pieţe după ce a penetrat anul acesta şi piaţa din Serbia.

Costurile în creştere cu energia pun presiune pe producătorii cu facilităţi în piaţa locală, în contextul în care preţul energiei electrice a crescut cu peste 250% în doar şase luni, a explicat Dragoş Militaru, general ma­nager, Kandia Dulce, în emi­siu­nea ZF Investiţi în România!, realizată în par­teneriat cu CEC Bank.

„Costul pe care îl plătim în octombrie pe MW este cu 255% mai mare decât costul din luna aprilie a acestui an şi avem nişte con­tracte pe termen lung cu preţ garantat care nu au mai fost res­pec­tate de furnizorul nostru, care a re­ziliat succesiv de două-trei ori anul acesta“.

Creşterea este una impor­tant­ă în contextul în care cel mai mare producător local de cio­colată consumă peste 5.000 MW într-un an. Totodată, preţul metrului cub de gaz a înregistrat o creştere de 84% de la începutul anului până în octom­brie.

„Asta se adaugă acestor preţuri de materii prime care au o inflaţie acce­lerată la nivel global. Zahărul, produsele pe bază de cacao şi grăsimile vegetale precum untul au creşteri de două cifre. Primim creşteri în fiecare săptămână. Noi ne acoperim în avans 6-9 luni prin contracte futures, dar în acest moment nu reuşim să găsim furnizori dispuşi să ne dea contracte pe nouă luni“. 

Concret, costul medie de producţie pentru principalele produse din portofoliu înregistra deja în octombrie o creştere de 22-24% de la începutul anului, în contextul în care creşterea doar pe materii prime gravita în jurul valorii de 19%. 

Producătorii sunt prinşi la mijloc între costurile de producţie în creştere şi retailul care îşi doreşte să obţină preţuri cât mai reduse. În cazul Kandia Dulce, ultima creştere pe produsele finale a venit la 1 ianuarie 2021, reprezentând o creştere medie de 6,5%. 

„Ajustarea noastră de preţ se face la începutul anului, când am avut o creştere de preţ implmentată de la 1 ianuarie cu un procent mediu de 6,5%, în lei, pe datele care le aveam atunci la dispoziţie, respectiv prognozele din noiembrie 2020 când am aprobat planul de afaceri“. 

Grupul austriac Julius Meinl, proprietarul Kandia Dulce, îşi păstrează angajamentul pe termen lung faţă de piaţa din România, însă Dragoş Militaru a declarat că este dificil de explicat acţionarilor creşterile accelerate de preţ din piaţa locală. 

„Este greu să le explicăm celor de afară de ce costul energiei din România se triplează, în timp ce în Austria unde mai avem companii-soră creşterea preţurilor este de doar 16% denominată în euro. E greu să explici de ce la tine este 250%“.

Cu două unităţi de producţie în Bucureşti, una pentru ciocolată şi una pentru biscuţi, compania a finalizat o investiţie de 600.000 de euro care a făcut ca linia de producţie pentru miniprăjituri să devină una complet automatizată. 

„Avem în vedere astfel de investiţii în automatizări şi pentru alte linii de producţie, ne forţează cumva mediul şi penuria de forţă de muncă pentru producţie din România. Ne confruntăm în continuare cu această problemă şi este probabil cea mai mare pe care o avem în continuare, nu găsim personal disponibil să vină în zona de producţie şi automatizările sunt importante“. 

Kandia Dulce a ajuns la 464 de angajaţi în piaţa locală, la care se adaugă 120 de oameni care lucrează indirect în activităţi de piaţă, merchendiseri şi promoteri în magazine. Din lipsă de forţă de muncă disponibilă compania a ajuns să recruteze din zone non-UE precum Vietnam şi se uită spre bazine precum Ucraina. 

Compania pregăteşte investiţii pentru anul acesta şi anul viitor cuprinse între 500.000 şi 1 milion de euro, iar în continuare vizează automatizarea, dar şi lansarea de noi produse. Producătorul a înregistrat în 2020 afaceri de aproape 140 de milioane de lei, după o scădere cu 8% faţă de anul 2021.

Cu toate acestea, anul în curs ar putea aduce o creştere de peste 16% faţă de anul trecut. Un procent de 4-5% din cifra de afaceri este realizat la export, unde produsele ajung astăzi în 16 ţări, după ce compania a reuşit să penetreze în 2021 piaţa din Serbia. 

„Serbia a devenit deja a patra piaţă de export a noastră, a crescut între timp şi Marea Britanie şi a devenit principala piaţă de export. (...) Lucrăm din 2019 să intrăm în Arabia Saudită şi încă nu am intrat, dar sperăm că vom reuşi în 2022. Câteodată îţi ia 2-3 ani să intri pe o piaţă mare şi nu este ceva neobişnuit“. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank