ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Despina Ponomarenco, Bucharest Real Estate Club: Am intrat în cea de-a treia etapă de dezvoltare a pieţei imobiliare moderne

02.08.2021, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Platformele fostelor fabrici comuniste ar putea fi vizate de proiecte noi, multifuncţionale.

Piaţa imobiliară modernă din România a intrat în cea de-a treia etapă de dezvoltare de după Revoluţie, iar anii ur­mători ar putea aduce noi tipuri de proiecte, a explicat Despina Ponomarenco, preşedinte al asociaţiei Bucha­rest Real Estate Club (BREC), în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Ne aflăm într-o piaţă dinamică, cu foarte mulţi ju­că­tori, vorbim acum de a treia etapă de dezvoltare a pieţei imobiliare moderne. Am avut o primă etapă ime­diat după Revoluţie până la momentul 2008 când a venit ma­rea criză financiară. Am avut etapa de după criză, când au intrat noi jucă­tori şi am vă­zut un focus mai mare pe cali­ta­te, iar acum vorbim de a treia eta­pă de dezvol­tare, post­pan­­de­mie, în care se întâm­plă mul­te lucruri şi vedem investiţii noi“. 

Reprezentanta aso­cia­ţiei care cuprinde 50 de com­panii active în sectorul imobiliar – printre care Globalworth, One United sau CBRE – sus­ţine că această etapă de dez­vol­tare ar putea readuce în atenţie fostele mari fabrici comuniste. 

„Bucureştiul are în conti­nuare foarte multe plat­forme industriale, care nu îşi mai găsesc locul în actuala dez­voltare şi funcţionare a oraşului. Putem vedea cum apar noi proiecte pe aceste platforme, iar cea mai în vogă tendinţă este cea a proiectelor multifuncţionale, care pun pe acelaşi teren funcţiuni diferite, apartamente, birouri, partea de retail de proximitate, împreună cu alte facilităţi, precum spaţii verzi, spaţii de joacă pentru copii, etc.“ 

De asemenea, această etapă de dezvoltare aduce o oportunitate mare şi pentru segmentul rezidenţial, în contextul în care informaţiile citate de BREC arată că 85% din stocul locativ al României este învechit. 

„Asta se traduce în oportunităţi de noi dezoltări, avem generaţii noi care nu se mai regăsesc în vechiul stoc locativ. Vor produse noi, ansambluri noi cu alte compartimentări şi alte facilităţi, familii care se reorientează către case şi vile unde pot avea o curte şi o grădină şi să aibă alt stil de viaţă“. 

De cealaltă parte, perioada imediat aduce şi o serie de provocări, care se traduc în principal prin preţurile materialelor de construcţii, respectiv problema resursei umane. 

„Cu siguranţă ceea ce este acum pe buzele tuturor este scumpirea materialelor de construcţii şi criza din acest domeniu, ceea ce duce şi la scumpirea costurilor şi a preţurilor. Şi partea de resurse umane este o problemă“. 

În ceea ce priveşte piaţa rezidenţială, Despina Ponomarenco a subliniat că România nu are o piaţă a chiriilor dezvoltată, însă am putea vedea evoluţii noi în acest sens. 

„Nu avem încă portofolii de apartamente la închiriat. O să vedem probabil şi această piaţă dezvoltată, cei de la One United au anunţat că urmează să-şi dezvolte un portofoliu de apartamente de închiriat. Este la început şi aici şi este o oportunitate foarte mare. Momentan piaţa este condusă de proprietari privaţi, spre deosebire de alte pieţe mature unde şi procentajul celor care deţin o locuinţă versus cei care stau în chirie este total diferit faţă de cum stă situaţia la noi în România“. 

 

Nevoia de educaţie în imobiliare

Odată cu momentul de dezvoltare al pieţei, BREC a identificat o nevoie pentru cursuri de specializare, atât pentru cei care activează deja în piaţa imobiliară, cât şi pentru cei care vor să intre în această piaţă. 

„Am conceput programul BREC Academy ca pe un program de master, unde toţi profesorii sunt din piaţă, nu din mediul academic. Printre ei se numără Antoanela Comşa de la Gran Via sau Sînziana Pardhan de la P3. Programul are o durată de 9 luni şi este structurat pe 9 module“. 

La prima ediţie a BREC Academy au participat 20 de cursanţi care au urmat tot programul, şi încă 20 trimişi de diferite companii din piaţă pentru a se specializa pe câte un modul. 

„Am avut trei categorii de participanţi: cei care sunt deja activi în piaţă cu experienţă pe o anumită nişă, am avut reprezentanţi ai unor bănci care erau foarte activi în zona de rezidenţial sau agenţi sau arhitecţi care doreau să îşi lărgească spectrul de cunoştinţe. A doua categorie ţine de companiile care îşi trimit oamenii la specializare pe diferite module, iar a treia categorie e formată din cei nou veniţi în piaţă“. 

Asociaţia va lansa a doua ediţie a programului de educaţie în această toamnă şi aşteaptă aproximativ de două ori mai mulţi participanţi faţă de prima ediţie. Totodată, programa de studiu a fost extinsă la 11 module, adăugându-se un modul de investiţii şi unul de hotel.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank