ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Constantin Căpraru, 24REAL: Vedem un paradox în piaţa rezidenţială, cu oameni care vor să investească, deşi randamentul nu e prea grozav în acest moment

15.07.2021, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Mai mulţi investitori care dezvoltă în mod tradiţional birouri sau proiecte comerciale au început să caute terenuri pentru ansambluri rezidenţiale. 

Piaţa rezidenţială din România continuă să fie o opţiune pentru cei care vor să achi­ziţioneze imobile în scop investiţional, însă în acest moment este paradoxal că avântul se menţine în timp ce preţurile chiriilor au scăzut odată cu criza sa­ni­ta­ră, a ex­pli­cat Constantin Căpraru, ma­na­ging partner al firmei de con­sultanţă imo­biliară 24REAL, în emisiunea ZF In­ves­tiţi în Româ­nia!, realiza­tă în partene­riat cu CEC Bank.

„Pe piaţa rezidenţială vedem cu preponderenţă vânzări, pentru că închirierile sunt destul de jos, iar de aici şi pa­radoxul. Sunt oameni care vor să inves­tească în spaţii rezidenţiale, dar dacă ajung să cal­culeze randa­men­tul, el nu e prea grozav în acest mo­ment pentru că nu se închiriază rezi­denţialul prea bine ca să fiu sincer. Trebuie să vedem de ce oamenii aleg totuşi să investească în rezidenţial, cu toate că în acest moment închirierile nu merg foarte bine“.

Totuşi, consultantul consideră că in­vesti­ţiile imobiliare rămân o va­riantă sigură şi atrac­tivă pe termen mediu şi lung. Întrebat ce conduce creşterea din piaţă în acest mo­ment, dacă este vorba despre familii care cum­pără o locuinţă sau in­vestitori, el a subliniat că există mai multe laturi.

„Am distins cam trei di­recţii, iar una este legată de faptul că anul trecut nu s-au cheltuit prea mulţi bani în zona de distracţii. Astfel, cred că o parte din banii pierduţi de HoReCa se regăsesc acum în zona imobiliară. A doua direcţie este legată de oamenii care şi-au dat seama că pot lucra de acasă şi au căutat un spaţiu mai mare, iar a treia are de-a face cu clienţii care vor să cumpere pentru a scoate la închiriere imobilele.“

Compania de consultanţă 24REAL este specializată de aproape şapte ani pe zona de birouri din Capitală, iar divizia de rezidenţial a fost lansată anul trecut, în baza efervescenţei înregistrate de acest segment.

„Piaţa arată straniu din punctul meu de vedere. La începutul pandemiei, mă aşteptam să scadă preţurile la rezidenţial, dar nu s-a întâmplat asta, din contră. După lockdown, a crescut cererea constant şi chiar şi anul acesta se menţine trendul ascendent. Vorbim de o cerere calificată, adică oameni care îşi permit să cumpere ceea ce vor, nu doar îşi doresc. Asta şi pentru că se obţine finanţare în continuare destul de uşor cu dobânzi acceptabile de 4% în medie“.

În acest context, piaţa locală are şi dezvoltatori care au ales să schimbe planul de a construi o clădire de birouri cu unul care prevede un proiect rezidenţial, în măsură în care stadiul de autorizare în care se afla ansamblul permite acest lucru.

„N-aş spune că sunt multe (astfel de exemple - n.red.), dar sunt câţiva dezvoltatori, precum cei de la One United care aveau o singură clădire în zona Verdi Park şi a fost uşor să o facă rezidenţial. Mai avem în zona Pipera un dezvoltator care a ales până la urmă rezidenţial. (...) Noi mai avem în portofoliu proprietari de terenuri cu autorizaţie de construire pentru birouri, care acum au făcut deja modificările şi vor construit rezidenţial, tot în zona Barbu Văcărescu - Fabrica de Glucoză, sau chiar şi în Pipera“.

Constantin Căpraru a spus că vede clar trendul prin care mulţi dezvoltatori şi investitori consacraţi din zona de birouri se uită acum să cumpere terenuri pentru dezvolta proiecte rezidenţiale.

„Există o efervescenţă în piaţa rezidenţială. Puneţi-vă în locul investitorului, dacă face imobiliare şi are bani de investit, cel mai la îndemână la acest moment rămâne piaţa rezidenţială unde există cerere şi se fac tranzacţii record. Şi eu dacă aş fi dezvoltator aş dezvolta în acest moment rezidenţial“.

În ceea ce priveşte ambiţiile investitorilor care dau proiectele office pe proiecte rezidenţiale, aceştia atacă un segment premium.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank