ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Compania Datacor vrea să dezvolte în Transilvania proiecte fotovoltaice de tip greenfield de 50 MW până la finalul anului

23.02.2022, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ Afacerile Datacor s-au situat la 8 mil. euro în 2021, iar pentru 2022 ţinteşte un plus de 50%. ♦ Bistriţenii au mai închiriat 6.000 mp în parcul industrial Bistriţa-Sud şi pregătesc încă un proiect pe fonduri europene.

Compania bistriţeană Datacor are în plan dezvoltarea unor proiecte fotovoltaice de tip greenfield în Transilvania, care însumează o capacitate totală de 50 MW, în contextul în care integratorul de sisteme a lansat anul trecut o divizie dedicată acestui tip de proiecte, a explicat Bogdan Bilegan, CEO şi acţionar, Datacor, în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank. 

„Am demarat în cadrul grupului pe anumite companii de proiect investiţia în greenfield, dezvoltăm mai multe proiecte la noi în zonă, în Transilvania, care vor însuma pe final de an 50 MW. (...) O să le aducem la fază de ready to build, după care sperăm să mergem mai departe şi să devenim contractorul acestui proiect.“ 

În paralel, compania ţinteşte companiile medii şi mari cu proiecte de eficientizare energetică, într-un moment în care toţi consumatorii încearcă să îşi reducă cheltuielile cu energia. Pentru acest segment Datacor are un obiectiv de 5,5 MW până la final de an. 

„Este o divizie nouă în care avem mare încredere, avem deja un pipeline consistent de oportunităţi venite din diverse domenii, diverse segmente de piaţă, cum ar fi retail, industrial sau depozite logistice. E un interes crescut datorat acestor creşteri ale preţurilor la energie, cât şi legislaţiei favorabile de la noi din ţară, acest fapt ducând la amortizarea între trei şi cinci ani a centralelor fotovoltaice.“ 

Bistriţenii au explicat că nu este prima dată când activează în acest segment, întrucât au făcut parte din „primul val“ al proiectelor de energie regenerabilă în România. Totuşi, legislaţia în schimbare şi modul în care au evoluat condiţiile din piaţă a făcut ca Datacor să nu mai activeze în astfel de proiecte după 2012. 

„Avem o experienţă bogată în acest domeniu, fiind unii dintre participanţii din primul val al energiei regenerabile în 2009-2011, când am luat parte la implementarea a trei parcuri fotovoltaice. De atunci am remarcat că preţurile panourilor şi invertoarelor a scăzut, eficienţa a crescut, cadrul legislativ la noi a suferit modificări şi a apărut o lege a prosumatorului care face această investiţie foarte favorabilă.“ 

Compania este un integrator pentru infrastructuri inteligente şi a fost fondată de fraţii Bogdan şi Cristian Bilegan în urmă cu două decenii. În 2021, Datacor a demarat producţia de subansamble de fibră optică după o investiţie de 1,3 mil. euro în parcul industrial Bistriţa-Sud. Antreprenorii îşi doreau să atace la final de an piaţa europeană printr-un birou la Berlin, însă restricţiile legate de pandemie au îngreunat procesul. 

„Nu am reuşit, am amânat proiectul pentru acest an, sperăm ca pandemia să ne lase de data asta. Oricum, în strategia pe care noi o avem pentru dezvoltarea companiei cu siguranţă urmărim să avem prezenţă în minim 3 ţări europene în următorii 3 ani“. 

Mai mult, compania speră să fie implicată şi în oportunităţile aduse de PNRR, mai exact produsele Datacor să ajungă în centrele de date cuprinse în acest program de finanţare. 

„Există o deschidere către companiile din România, ne dorim şi noi să fim partea a acestor proiecte. Sunt foarte multe proiecte de centre de date care vor necesita o implementare destul de rapidă şi un volum de muncă destul de mare, drept pentru care eu cred că ne vom găsi locul acolo fără doar şi poate“. 

Bogdan Bilegan a explicat că Datacor a mai închiriat încă 6.000 mp în parcul industrial Bistriţa-Sud, dar nu a oferit mai multe detalii legate de planurile companiei la acest moment. 

„Am închiriat o nouă locaţie, o nouă parcelă în parcul industrial Bistriţa şi vom planifica o a doua investiţie prin fonduri europene în următorii trei ani“. 

Cifra de afaceri a companiei s-a situat la 8 mil. euro în 2021, în scădere faţă de nivelul de 9,2 mil. euro din 2020, pe fondul condiţiilor din piaţă. Totuşi, pentru anul acesta compania ţinteşte o creştere de 50%. Numărul de angajaţi se situează la circa 100. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank