ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Compania antreprenorială Micropack a lansat un model de Robots-as-a-Service pentru a populariza roboţii industriali în industria alimentară din România

03.11.2023, 00:06 Autor: Alex Ciutacu

Micropack este în discuţii cu investitori pentru dezvolta modelul RaaS În cazul achiziţiei, recuperarea investiţiei pentru un robot industrial se poate face în termen de 1-2 ani sau chiar în câteva luni, în funcţie de intensitatea activităţii.

Compania antreprenorială Micropack din Iaşi a lansat pe piaţă un model de Robots-as-a-Service (RaaS), prin care vrea să popula­rizeze roboţii industriali în industria alimentară din România, a explicat Dacian Popa, proprietarul Micropack Automatizări, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Se constată o polarizare când vine vorba de roboţi industriali. Cei care gândesc strategic şi-au bugetat ast­fel de investiţii şi bineînţeles că le vor da curs, cei care sunt mai expuşi intemperiilor şi ciclului economic la care asistăm amână sau anulează astfel de proiecte. (...) De-asta noi venim şi cu o soluţie în piaţă, de Robot-as-a-Service, închiriem linii de roboţi şi cumva asta e noutatea adusă de noi. E un trend în SUA şi dorim să punem şi noi la dispoziţia clienţilor noştri linii robotizate închiriate“.

Micropack Automatizări a găsit deja şi primii clienţi pe acest model de închiriere a roboţilor industriali desti­naţi ambalării, un model bazat pe plăţi recurente din partea clienţilor.

„Noi suntem foarte entuziasmaţi pentru că astfel de iniţiative ne pozi­ţio­nează nu pe bugetare, nu pe in­vestiţii, ci coborâm la nivel de plant manager acolo unde există nevoia şi numai el ştie cum să livreze cifrele pe care şi le-a asumat pentru anul respectiv“. Totuşi, pentru a duce acest model la nivelul următor şi pentru a-l răs­pândi la nivel naţional, antreprenorul va avea nevoie de capital, iar în prezent este în discuţii cu diferiţi investitori.

„Pentru asta suntem în discuţii şi cu capital de risc, astfel încât să punem capitalul aferent la dispoziţia clienţilor noştri. Sunt discuţii, deo­cam­dată sunt bani“.

Dacian Popa a pornit pe calea antreprenoriatului în 2008, iar una dintre activităţile pe care le viza presupunea ambalarea mierii vrac în pliculeţe. El a comandat un utilaj din China, însă acesta nu a funcţionat aşa cum trebuia. Antreprenorul a lucrat cu un partener pentru a ajusta utilajul importat, ceea ce l-a dus spre piaţa utilajelor de ambalare şi, mai târziu, spre roboţii industriali.

„Practic, robotul industrial este disruptiv, schimbă din temelii nişte pro­cese, nu le mai îmbunătăţeşte orga­nic. Putem arde nişte etape şi putem ajunge competitivi la nivel mondial“.

Producţia de roboţi industriali este dominată la nivel global de nume precum Kuka din Germania sau Fanuc, Kawasaki şi Yaskawa din Japonia. În cele mai multe cazuri, Micropack importă roboţi de la aceşti producători, pe care îi adaptează pe nevoile clientului. Modelul RaaS este unul nou, dar dincolo de această parte de închiriere compania face şi vânzare către companiile din România.

„Recuperarea investiţiei pe celula robotizată ar trebui să se facă în câteva luni de zile. Practic, în funcţie de numărul de schimburi, de la două schimburi pe produs pe linie ar trebui să fie undeva la doi ani, la trei schimburi scade aproape de un an. Am avut cazuri în care cel mai bun ROI a fost la 6 săptămâni, pe o celulă robotizată, într-adevăr de câteva zeci de mii de euro, în jurul a 100.000 de euro“.

În mod separat, Micropack Automatizări a dezvoltat şi o tehnologie de inteligenţă artificială, cu care vrea să iasă în pieţele externe. Aceasta tehnologie este dedicată sortării de deşeuri cu roboţi.

„Noi spunem că roboţii sunt o instalaţie, un utilaj de protecţie al operatorului în primul rând. Acolo unde intrăm cu un robot care sudează, spre exemplu, ştim că prin normele de protecţia muncii omul nu are nevoie să stea cu flacăra deschisă mai mult de 30% din nominal, iar robotul se duce înspre 90%. La fel este vorba şi despre sortarea deşeurilor. Când e iarnă sunt curenţi foarte puternici şi reci de aer, vara sunt mirosuri, e aproape insuportabil pentru operatorul uman. Noi avem ceva de spus pe chestia asta şi aşteptăm să facem implementări şi în afara ţării“.

Micropack Automatizări a înregistrat în 2022 o cifră de afaceri de peste 1,27 mil. lei, iar în 2023 ţinteşte cel puţin o dublare. Numărul de angajaţi este în jur de 10 persoane în prezent.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank