ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Bogdan C. Niţu, TSG: Staţiile de carburant vor deveni huburi de mobilitate, dar la nivel naţional sunt necesare investiţii în infrastructura energetică

07.11.2023, 00:07 Autor: Bogdan Alecu

Benzinăriile din România vor avea în următorii ani nu doar benzină, motorină şi GPL, ci şi staţii de încărcare pentru maşini electrice, gaz natural lichefiat pentru camioane şi hidrogen pentru maşinile electrice cu pilă de combustibil, iar acestea vor fi controlate de inteligenţa artificială.

Bogdan C Niţu, managing director TSG România, com­panie care comer­cializează şi instalează echipamente pentru benzinării precum precum pompe de carburant, dar şi staţii pentru maşini electrice, panouri fotovoltaice şi puncte de transformare, explică faptul că felul în care sunt percepute şi operate aceste benzinării, se va schimba radical în următorii ani.

„Mobilitatea astăzi în România în­seamnă petrol şi energie electrică. În 4-5 ani însă, vom discuta şi despre hidrogen şi gaz natural lichefiat (GNL), în special pentru camioane. Colegii din cadrul TSG au instalat deja sute de staţii de GNL în Franţa, Germania sau Olanda şi avem de unde învăţa. Mai e o transformare – din simple staţii de alimentare, în huburi de mobilitate, locuri în care oamenii vin, se întâlnesc la o cafea sau să mănânce. Sunt staţii care vor avea certificare verde, a spus Bogdan C. Niţu în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF şi CEC Bank.

Mai mult, pentru a creşte gradul de siguranţă, deja în Europa de Vest sunt implementaţi senzori care pot detecta viitoare defecţiuni, astfel încât echipamentele să fie înlocuite înainte ca acestea să nu mai funcţioneze.

„Vom trece în următorii ani la mentenanţă predictivă. Vom instala senzori inteligenţi, controlaţi de inteligenţa artificială, care să ne permită să ştim când un echipament este aproape de momentul în care nu mai funcţionează. Vom înlocui piese înainte de a se strica vreo componentă. Deja astfel de tehnologii există, în Vest sunt implementate deja. În viitor partea de mentenanţă se va transforma radical – astăzi avem echipaje de 2 oameni, iar în 5-7 ani vom putea vorbi de echipaje formate dintr-un om şi un robot.“

„Preţul unui robot industrial a scăzut din 2007 până acum de la câteva milioane de euro, la 50.000 de euro acum. În 2-3 ani probabil se va duce în 25.000 – 30.000 de euro“, a spus directorul TSG România.

Pe de altă parte, pentru ca staţiile de încărcare pentru maşini electrice să funcţioneze corespunzător, acestea au nevoie atât de mentenanţă, cât şi de infrastructură.

„Acum în reţea sunt două probleme distincte – prima este capacitatea instalată faţă de capacitatea staţiei – peste 80% din staţiile de încărcare din România sunt utilizate sub capacitatea nominală - staţii de 50 kW care pot încărca numai cu 20-25 kW pentru că atât este disponibil, sau staţii de 100 kW care funcţionează la 50-60 kW. Trebuie grăbit procesul de extindere a infrastructurii. Dacă acum s-a dat ordin că pentru instalarea staţiilor nu mai este necesară autorizaţia de construire, în teritoriu sunt primării care cer aşa ceva. Legislaţia trebuie armonizată.  După care, mentenanţa – după instalare contează tipul de garanţie, deorece de multe ori nu se menţionează timpul de intervenţie şi una este în câteva ore, alta în câteva zile sau luni, după care contează stocul de piese de schimb“, a spus Bogdan C. Niţu.

Impactul în businessul companiei a urcat de la câteva mii de euro în 2021, când a fost realizat primul proiect, la milioane de euro.

„Noi am plecat de la câteva mii de euro în 2021 iar acum suntem spre 2 mil. euro. La nivel european TSG în urmă cu 5 ani, în 2019, cifra de afaceri era de 540 mil. euro, iar acum am depăşit un miliard de euro, iar partea de mobilitate electrică este de 150-200 mil. euro – aproape 20% din businessul european. La nivel de grup TSG a cumpărat 18 companii în Europa în ultimii trei ani, iar din acestea, 16 se ocupă de mobilitate electrică, iar celelalte două din zona de hidrogen şi gaz. În intervalul 1 noiembrie 2022 şi 31 octombrie 2023 am realizat un business de 25 mil. euro. Acum noiembrie şi decembrie sunt impredictibile, dar vorbim de cel mai bun an din istorie“, a subliniat executivul.

În ultimii 5 ani a avut loc o revoluţie deoarece numărul maşinilor electrice s-a dublat de la un an la altul.

„Am instalat până acum staţii de 17 MW, noi instalăm doar hiperchargere spre exemplu. Instalăm posturi de transformare, vom intra pe piaţa de medie şi înaltă tensiune printr-o achiziţie importantă. Cele mai importante proiecte includ instalarea hiperchargerelor Kempower din staţiile MOL de pe autostradă. Vrem să intrăm în zona de medie tensiune pentru a instala şi posturi trafo. Am instalat staţii ABB şi Alpitronic pentru OMV-Petrom, ABB o parte pentru Eldrive. Am instalat şi pe domeniul public, la Râmnicu Vâlcea şi la Giurgiu. De asemenea am făcut un proiect mare, care este aproape gata la Toyota România, în Pipera, pe lângă proiecte mai mici la pensiuni, hoteluri, fabrici“, a subliniat Bogdan C. Niţu.

Pentru a acomoda recrutarea de noi angajaţi, compania şi-a schimbat sediul şi a trecut de la unul integrat, cu birouri şi depozit, la birouri dedicate în zona centrală a Capitalei şi depozit închiriat de la un operator specializat.

„Aveam birouri pe str. Valea Oltului şi ne-am mutat în U Center, în birouri de clasă A Plus, moderne, frumoase, unde angajaţii se simt bine, lângă Parcul Tineretului. Depozitul l-am mutat la CTPark, la km13 pe A1 Bucureşti-Piteşti.Echipa a crescut numeric, a întinerit şi trebuia un spaţiu cu vibe tânăr. Trebuia mutat şi depozitul, nu doar birourile deoarece nu mai aveam acces cu camioane de mare tonaj pe stradă şi aveam nevoie de un depozit ca la carte. Am contractat 1.500 mp de depozit şi 580 mp în U Center. Oamenii caută conexiune umană, vor să discute cu alţii de-o vârstă cu ei, să creeze noi conexiuni. Începem să ne cunoaştem din nou unii cu alţii după o perioadă în care am stat izolaţi. Avem colegi din IT care lucrează de acasă, dar restul lucrează la birou. Avem nevoie să stăm la aceeaşi masă unde sunt planşele de proiectare“, a spus Bogdan C. Niţu.

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank