ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Bogdan Bilegan, CEO, Datacor: Începem în 2021 producţia în fabrica de fibră optică din Bistriţa după investiţii de 1,3 mil. euro şi ţintim piaţa din Europa

24.09.2020, 00:07 Autor: Alex Ciutacu

♦ Datacor investeşte încă 700.000 de euro în parcul industrial Bistriţa-Sud pentru un centru logistic, într-un proiect care ar trebui finalizat în T1 din 2021.

Compania românească Datacor, integrator de soluţii pentru infrastructuri inteligente, a finalizat construcţia fabricii de fibră optică din Bistriţa şi a programat începerea producţiei pentru primul trimestru din 2021, a declarat Bogdan Bilegan, CEO al Datacor, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Fabrica este finalizată, echipa­men­tele sunt achiziţionate, înce­pem demersul de re­crutare personal, iar undeva în ia­nua­­rie sperăm ca partenerii noş­­­­tri externi, fur­­nizorii echi­pa­­mentelor, să vină şi să defini­ti­văm acest pas. În mod normal, ianuarie 2021 era termenul în care fa­bri­ca trebuia deja să fie în producţie şi esti­­mez o întârziere de circa 2 luni din ca­uza pandemiei. (...) Vom închide in­ves­tiţia la 1,3 mil. euro. Pe lângă in­ves­tiţii în clă­diri şi echipamente, pro­iec­tul cuprinde şi investiţii în programe spe­cifice pentru această fabrică, avem un plan destul de mare pe zona de mar­ke­­ting, promovare produse şi acces către pie­ţe externe”, a explicat Bogdan Bile­gan, care a fondat Datacor în Bistriţa îm­­preună cu fratele său Cristian în urmă cu 18 ani. 

Fabrica din Bistriţa va produce subansamble pentru reţele de fibră optică, care vor fi folosite cu precădere în industria telecomunicaţiilor, atât pentru reţele fiber-to-the-home, cât şi pentru reţele 5G sau reţele locale de tip LAN. Compania îşi propune să atace piaţa din Europa, în contextul în care ţările din Vest plănuiesc investiţii masive în această zonă. 

„Dorim să promovăm produsele noastre în ţări din Europa, deoarece o să se investească masiv în ţări precum Germania şi Austria.“

„Şi Franţa va avea investiţii de circa 290 mil. euro în reţele fiber-to-the-home. Vedem în Germania că dezvoltarea reţelelor de fibră optică şi alte investiţii în infrastructură reprezintă o direcţie strategică”, a spus CEO-ul Datacor. 

Bogdan Bilegan crede că România poate profita de oportunitatea creată atât de pandemie, cât şi de planurile masive de investiţii care se conturează la nivel european pentru astfel de infrastructuri. 

„Cu toată pandemia, de la globalizare se va merge puţin spre localizare, astfel încât opinia mea este că noi ca şi ţară putem deveni un producător şi furnizor de soluţii pentru ţările din Uniunea Europeană”, a menţionat el.

Proiectul de 1,3 mil. euro din parcul industrial Bistriţa-Sud este co-finanţat în proporţie de 70% prin fonduri europene, prin intermediul Programului Operaţional Regional 2.2. Invitatul este de părere că astfel de programe aduc o oportunitate pentru orice antreprenor din România care este dispus să înţeleagă mecanismele de finanţare. 

„Am lucrat doi-trei ani de când am început să scriem proiectul. A fost un proiect bine primit şi de finanţator în sensul în care am realizat un punctaj ridicat. (...) Probabil una dintre piedici în calea semnării sau construirii unor proiecte de acest fel ar fi greutatea de accesare, derulare, în cazul contractelor de acest gen. Este destul de complicat, dar odată ce reuşeşti să implementezi un proiect, să vezi cum anume trebuie întocmite raportările, decontările şi toate celelalte aspecte care ţin de proiect, lucrurile încep să funcţioneze. Eu aş încuraja toţi antreprenorii să facă un pas de acest gen”, a declarat Bilegan.

Integratorul de soluţii pentru infrastructuri inteligente are o activitate ridicată pe piaţa clădirilor de birouri, însă cererea de pe acest segment a scăzut în timpul anului 2020. 

„Verticala clădirilor de birouri a intrat într-o reconfigurare, investitorii din spatele acestor proiecte au pus multe dintre ele în stand-by, clienţii finali, chiriaşii, au început să lucreze de acasă şi este posibil ca acest lucru să persiste şi anul viitor. Am început să mergem către alte segmente, alte verticale, care au fost mai puţin afectate şi am găsit spaţii interesante”, a adăugat invitatul. 

Dincolo de alte segmente de business precum infrastructura de căi ferate, unde piaţa este dată de dezvoltarea coridoarelor pan-europene, Datacor aşteaptă o efervescenţă în următorii ani pe segmentul industrial, întrucât România ar putea fi ţinta unor relocări de producţie. 

„Pe industrial este o miză interesantă în umrătorii ani, eu cred că vor fi investiţii destul de multe în această zonă pentru a localiza anumite capacităţi de producţie în Europa şi eu cred că România se pretează pentru astfel de proiecte. Bineînţeles, aici ne lipseşte şi infrastructura rutieră, care dacă ar există ar creşte şi mai mult atractivitatea ţării”, a apreciat CEO-ul companiei. 

În prezent, Datacor mai are investiţii pentru centre de suport la nivel naţional, însă a demarat şi o investiţie de 700.000 de euro pentru crearea unui centru de suport logistic, tot în parcul industrial Bistriţa-Sud. 

„În planul nostru de investiţii am demarat deja construcţia unui centru logistic care va fi folosit de către colegii din zona de suport, deci centru logistic pentru întreaga structură. Investiţia este deja în curs de implementare şi preconizăm ca anul viitor la început de an, în T1, să fie finalizată”, a spus el. 

Compania românească Datacor a înregistrat afaceri de peste 42,2 mil. lei în 2019, iar pentru 2020 se aşteaptă la o creştere de 3% pentru cifra de afaceri, în contextul în care piaţa s-a schimbată odată cu pandemia. 

„Pe termen de 3-5 ani sperăm ca fabrica din Bistriţa să contribuie la cifra noastră de afaceri cu 3-4 milioane de euro. Potenţialul este uriaş”, a menţionat Bogdan Bilegan.

După ce a terminat anul 2019 cu circa 70 de angajaţi, compania a ajuns astăzi la o echipă de 85 de oameni şi continuă angajările. 

„La final de T1 2021 vom fi circa 100 de oameni. Suntem în căutare de angajaţi noi, atât la Bistriţa pentru capacitatea de producţie, cât şi în celelalte puncte de lucru pe care le avem la Bucureşti, Cluj, Timişoara şi Iaşi”, a spus el. 

 

Care sunt principalele probleme identificate de Datacor

► Aş începe cu lipsa unei strategii de ţară pentru că acoperă multe lucruri. Aici discutam de lipsa de personal sau de oameni calificaţi. Ne-am confruntat cel puţin până înainte de pandemie cu acest lucru, dar în ultima perioadă am văzut că a început cumva să se mai regleze situaţia şi să avem din nou cv-uri. (...) Există o lipsă de profesionalism în piaţă, de regulă încercăm împreună cu furnizorii să facem training-uri specializate. Am investit destul de mult în resursele umane, dar asta accesând diverse cursuri şi platforme de training externe, care ne poziţionează cumva destul de bine la noi în industrie. Şi acest exod pe care l-am trăit noi ţine de lipsa unei strategii de ţară. 

► Avem o lipsă de viziune la nivel de ţară, în mod normal dacă am avea o viziune foarte precisă pe un termen lung şi pe care să o urmăm şi să o parcurgem pas cu pas, cu siguranţă lucrurile s-ar regla frumos.

Dacă am şi comunica şi ne-am poziţiona într-un anume fel, cu siguranţă am reuşi să atragem mult mai mulţi investitori şi am convinge o parte din resursa umană să se întoarcă. Altfel, cred că va fi destul de complicat pentru că ne vom lovi de lucrurile care ne dor de ani de zile: lipsa de infrastructură rutieră şi mâna de lucru care nu mai nici ieftină, nici foarte calificată. 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank