ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Bogdan Băianu, Cerasus Grup, organizaţie cu 25 de producători de fructe: Vrem să intrăm în procesare, am făcut 10 sortimente de dulceaţă şi le testăm

06.11.2020, 00:06

Organizaţia de producători de fruc­te Cerasus Grup din comuna Cot­nari, Iaşi, se pregăteşte să intre în pro­­cesare şi testează în prezent 10 sor­ti­men­­te de dulceaţă care ar trebui să ajungă pe piaţă în vara anului 2021, a ex­­plicat Bogdan Băianu, cofondator al Cera­sus Grup, în emisiunea Investiţi în Ro­­mânia!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Am început să tatonăm piaţa produselor procesate şi am făcut reţetele pentru 10 sortimente de dulceaţă, am făcut câteva sute de borcane şi testăm. (...) Planul este să lansăm primele borcane în vara viitoare. Intenţionăm să facem produse tradiţionale, adică în cantităţi mici şi să ne menţinem la acest nivel vreo 2 ani de zile, să încercăm piaţa, iar dacă cifrele arată bine investim într-o capacitate mai mare de producţie. Pentru prima fază este vorba de investiţii de 50.000-60.000 de euro şi vom lua decizia la începutul anului viitor în funcţie de rezultatul testelor”, a declarat Bogdan Băianu, cofondator al organizaţiei de producători care există încă din 2006.

Cei 25 de producători care fac parte astăzi din organizaţie produc anual circa 1.000 de tone de cireşe, 1.000 de tone de mere, 200 de tone de prune şi 200-300 de tone de pere. Cu toate acestea, pentru intrarea în procesare este mai rentabil să cumpere fructe de la alţi producători mai mici. 

„La fructe se întâmplă o chestie interesantă, adică cel mai mare profit pe care îl poţi câştiga este dacă scoţi o calitate bună şi vinzi fructele în stare proaspătă. Pentru noi merită să cumpărăm cireşele de la producători locali din zonă la un preţ mai mic decât cel cu care vindem noi cireşele către supermarket. Nu avem destul de multă producţie pentru procesat pentru că la procesare merge calitatea a doua sau ce nu este propriu consumului în stare proaspătă, iar noi avem doar câteva zeci de tone pe an din această categorie”. 

Organizaţia de producători vinde 70% din producţie în stare proaspătă, dintre care cea mai mare parte din producţie ajunge în magazinele locale ale marilor lanţuri de retail, iar un pro­cent de circa 10-20% este vândut la ex­port şi pe canale de vânzare mai mici. 

„30% din producţie merge spre industrializare, spre procesare.“

„În ceea ce priveşte fructele pentru indus­tria­lizare vindem în Italia, avem parteneri acolo de foarte mulţi ani şi lucrăm bine cu ei. În ceea ce priveşte fructele în stare proaspătă, avem în fiecare an clienţi din diferite ţări din Europa de vest şi din ţările baltice”.  

Organizaţia a luat naştere în 2006, după ce fondatorii au văzut modul în care funcţionează astfel de asocieri în Olanda şi în Italia, iar astăzi suprafeţele totale din cadrul organizaţiei se ridică la 105 hectare. 

„Este foarte greu să convingi oamenii că asocierea este soluţia bună şi la nivel legislativ au fost demersuri pentru a impulsiona această asociere în agricultură, dar nu au avut rezultate notabile ca în vestul Europei. Eu am siguranţa că doar prin asociere şi valorificarea în comun a producţiei se poate ajunge la rezultate foarte bune din punct de vedere al calităţii şi din punct de vedere financiar. (...) Avem în grup o firmă de consultanţă pe fonduri europene şi avem clienţi cu proiecte mai mici, de 3-5 hectare cărora le este foarte greu să semneze un contract cu un mare retailer pentru că aceştia au nevoie de frecvenţă”. 

Invitatul a explicat că asocierea dintre producători trebuie să plece de jos în sus, iar modul în care statul poate ajuta este prin diferite forme de educaţie. 

„Cred că trebuie lucrat mai mult la partea de educaţie decât la subvenţionare şi investiţii, trebuie organizate vizite de lucru în Olanda, Italia sau chiar Ungaria, în care producătorii români să vadă la lucru astfel de organizaţii în afară. Cred că ar ajuta mai mult decât dacă le dai nişte bani la înfiinţare sau nişte facilităţi”. 

Anul 2020 a fost un an bun pentru organizaţia de producători, în contextul în care calitatea fructelor la nivel european a fost sub cea de anul trecut, ceea ce a generat preţuri de vânzare mai mari pentru cei care au menţinut calitatea dorită de revânzători şi de clienţii finali. 

De la înfiinţare, Cerasus Grup a investit peste 3 milioane de euro în livezi, depozite, echipamente de sortare-ambalare şi maşini de transport. Dacă în 2020 investiţiile au fost amânate, organizaţia are în plan investiţii noi de circa 300.000 de euro în anii următori pentru a spori cât mai mult calitatea producţiei şi a maximiza profitabilitatea. 

Cerasus Grup a înregistrat afaceri de circa 8,5 mil. lei în 2019, iar în 2020 se aşteaptă la afaceri de circa 10 mil. lei. Compania are 30 de angajaţi în mod constant, dar lucrează în cea mai mare parte a anului cu un număr de zilieri care variază de la 20 de persoane la 300-400 de oameni. 

 

Care sunt principalele probleme identificate de Cerasus Grup în România: 

► Pentru noi cred că cea mai acută problemă este lipsa forţei de muncă. Am ajuns să aducem oameni de la 300 de kilometri depărtare, din judeţul Mureş, la culesul fructelor, lucru care implică costuri suplimentare de cazare şi transport şi pe lângă asta nici legislaţia cu privire la forţa de muncă nu ne ajută.

► Infrastructura rutieră, noi trimitem fructele din Iaşi, în proporţie de 90% la Bucureşti şi Ploieşti unde sunt platformele logistice ale marilor retaileri, iar un camion cu fructe face 8-10 ore până acolo, 300-400 de kilometri, asta înseamnă că fructele ajung mai târziu, mai puţin proaspete, nu putem onora comenzi care sunt de pe o zi pe alta.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank

Preluarea fără cost a materialelor de presă (text, foto si/sau video), purtătoare de drepturi de proprietate intelectuală, este aprobată de către www.zf.ro doar în limita a 250 de semne. Spaţiile şi URL-ul/hyperlink-ul nu sunt luate în considerare în numerotarea semnelor. Preluarea de informaţii poate fi făcută numai în acord cu termenii agreaţi şi menţionaţi in această pagină.