ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Alex Drăgan, SARTO bespoke: Suntem în continuare interesaţi de o linie de producţie şi avem un proiect în derulare pe zona de ready to wear

30.08.2023, 00:05 Autor: Alex Ciutacu

♦ În ultimii ani s-au închis mai multe fabrici de textile din România, însă industria ar putea avea în continuare un viitor în piaţa locală dacă aceste facilităţi se readaptează şi reuşesc să opereze cu marje mai mari.

Businessul de costume SARTO bespoke îşi menţine planul de a cumpăra o linie de producţie de textile şi are un proiect în derulare pe segmentul ready to wear, adică produse gata făcute pe diferite mărimi, a explicat Alex Drăgan, cofondator al SARTO bespoke, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Următorul plan de dez­voltare este să ne concentrăm pe retenţia clienţilor şi să ţinem clienţii mulţumiţi. Sunt şi câteva discuţii, poate pentru o linie de producţie, poate un magazin, poate o zonă de ready to wear, poate o intrare mai agresivă în zona de online. Sunt destul de multe planuri, depinde foarte mult şi ce se întâmplă la nivel legislativ, economic, dar şi la nivel mondial“.

SARTO a fost fondat în 2011 de Alex Drăgan şi Matei Ladea ca un producător de costume pe măsură, un produs semiindustralizat, plecând de la un etalon standard şi modificat pentru client. În 2015 a devenit SARTO bespoke, iar cei doi au lansat şi un atelier de costume făcute pe comandă.

După ce s-au făcut cunoscuţi în piaţa costumelor bespoke şi made to measure, antreprenorii au lansat şi câteva produse pe segmentul ready to wear, adică produse vestimentare deja făcute pe diferite mărimi, ca cele pe care le găsim în magazine.

„Pantalonii chino au fost un produs lansat în 2016-2017, dar produsele jeans au fost lansate în 2020, în timpul pandemiei. Era deja un proiect în derulare, dar nu era lansat în mod oficial“.

Compania are în continuare un plan pentru segmentul ready to wear, unde există mai multe opţiuni de canale de vânzare.

„Ar fi opţiunea unui department store multibrand, cum sunt în malluri, în special în Mall Băneasa, ai putea intra cu produsele acolo, doar că acolo intri sub cupola şi regulile acelui holding, de la politica de preţuri până la livrare. A doua opţiune este să ai un magazin ready to wear, fie stradal, fie în mall şi opţiunea numărul trei să ai un magazin online“.

Alex Drăgan a subliniat că cele trei opţiuni nu se exclud reciproc şi că scopul este să poată ajunge clienţii la tine prin cât mai multe dintre aceste canale. SARTO a avut şi un magazin deschis în Braşov, însă l-a închis înainte de pandemie.

În ceea ce priveşte producţia, compania are astăzi un atelier propriu în Capitală, unde produce în regim de comandă, bespoke, iar pentru produsele made to measure face outsourcing către mai mulţi ffurnizori din Europa.

În 2019, compania a încercat să cumpere o facilitate de producţie de texile, însă nu a reuşit să se înţeleagă cu vânzătorul. Intenţia de a cumpăra o linie de producţie s-a menţinut în anii următori, dar nu a ajuns la niciun rezultat până acum.

„Este un proiect care nu întâmplat la acel moment şi probabil nu o să se întâmple prea curând din cauza multiplelor elemente de care am discutat, economia, piaţa etc. În ceea ce priveşte experienţa pe care o avem cu zona de ready to wear, infrastructura există“.

Industria textilă din România a trecut prin mai multe provocări, iar presiunea pe costuri din ultimii ani făcut ca multe facilităţi de producţie să fie închise sau scoase la vânzare.

„S-au închis multe facilităţi de producţie, multe fabrici. Vorbim de un eveniment tip lebădă neagră, vorbim de o pandemie, nimeni nu s-a gândit, nimeni nu şi-a calculat un astfel de scenariu“.

Însă Alex Drăgan este de părere că industria textilă poate avea în continuare un viitor în România, dar este nevoie de o reaşezare a pieţei.

„Văd un viitor în zona aceasta, dar lucrurile trebuie să se reaşeze şi aceste facilităţi de producţie trebuie să se readapteze pentru că ele funcţionau cu o marjă foarte mică, de-asta s-au şi închis multe“.

În 2014, grupul SARTO a adus în România brandul britanic de pantofi Loake, iar astăzi este unic distribuitor al acestui brand în 13 ţări din Europa Centrală şi de Est. La nivel de grup, afacerile SARTO au fost de peste 1 milion de euro în 2022, după o creştere de 12,5%. Numărul de angajaţi se ridică la 15 persoane, plus colaboratori.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank