ZF Investiți in România

ZF Investiţi în România! Alex Diaconu, AiGIA Health: propunem la nivel global o nouă abordare în care pacientul este implicat în sistemul de sănătate, preluând controlul propriilor date medicale

16.08.2023, 00:05 Autor: Bogdan Alecu

♦ Fiecare spital din lume, în fiecare an, generează 50 de petabytes de date, adică 50 mil. de gigabytes de date, care însă sunt „pierdute“ în proporţie de 97% din cauza lipsei digitalizării şi centralizării informaţiilor ♦ Un start-up românesc propune crearea unui dosar electronic pentru a centraliza informaţiile pacienţilor.

Start-up-ul AiGIA, care îşi propune să pună în mâna pacienţilor datele medi­cale printr-o platformă online, astfel încât să introducă termenul de prevenţie medi­cală în vocabularul şi rutina de zi cu zi a acestora, a iniţiat un parteneriat cu Novar­tis prin programul ChallengeEIT, având ca scop centralizarea datelor medicale pentru o mai bună prevenţie a bolilor.

„Fiecare spital din lume, în fiecare an, generează 50 de petabytes de date, adică 50 mil. de gigabytes de date, echivalentul a 250.000 de filme. 97% din aceste date rămân blocate, conform World Economic Forum. Potrivit EY, în cazul unui pacient, datele lui pentru participa­rea la un studiu valorează între 100 şi 5.000 de dolari. A­ces­­te date de trilioane stau blocate pentru că individului i se refuză accesul la pro­priile date medicale. Sunt ţinute captive în instituţiile medicale din toată lumea. În acelaşi timp, diverşi actori reclamă pro­bleme specifice – cei din R&D, companii farma, pentru că pro­ce­sul de R&D este scump şi lent pentru că sunt accesate prin mulţi intermediari. Medicii de asemenea, sunt suprasolicitaţi pentru că prin natura lor trebuie facă şi multe activităţi admi­nistrative şi să corec­teze redundant infor­maţii la care nu au acces. Actorii guver­namentali au o misiu­ne dificilă - trebuie să ia decizii pentru implementarea politicilor publice în zona de sănătate fără să aibă date relevante înainte de a le lua. Cel mai grav este că noi ca indivizi riscăm să aflăm prea târziu de existenţa unei boli pentru că cel mai adesea simtomele vizibile apar cu mult timp după declanşarea bolii“, a spus Alex Diaconu, co-founder & CEO, AiGIA Health în cadrul emisiunii ZF Investiţi în România! Un proiect ZF & CEC Bank. El a adăugat că motivul pen­tru care caută fonduri de investiţii din Marea Britanie sau SUA este reprezen­tant de faptul că cele două pieţe sunt mai pregătite pentru a înţelege obiectivele şi avantajele pe care soluţia AiGIA le poate aduce utilizatorilor ei.

Practic, AiGIA pune la dispoziţia utilizatorilor un dosar electronic cu datele medicale ale acestora, oferindu-le posibilitatea de a împărtăşi informaţiile medicale cu actori din sectorul medical – doctori, clinici, asiguratori de sănătate sau chiar rude. Soluţia interpretează datele şi le transmite pacienţilor pentru a introduce partea de prevenţie în rutina acestora.

„Sunt implicat în zona de antreprenoriat, tehnologie şi health de peste 20 de ani. Am interacţionat încă din 2001 cu zona de date medicale şi din 2017 avem acest proiect în sertar. Odată cu primul val de Covid, am decis să punem bazele AiGIA şi am început în SUA pentru că ce propunem noi este o revoluţie globală, motiv pentru care avem nevoie de acces la pieţe mari precum SUA sau UE şi acces la susţinere din zona fondurilor de investiţii foarte mari. În acest  context, AiGIA propune la nivel global o nouă abordare în care pacientul este implicat în sistemul de sănătate, preluând controlul propriilor date medicale, care sunt extraordinar de valoroase“, a spus Alex Diaconu.

De asemenea, un studiu realizat în 2021 de Delloite arată că, la nivel global, piaţa de sănătate se împarte în zona de tratament şi zona de prevenţie. Astfel, dacă în România prevenţia medicală reprezintă 3%, media la nivel global este de 18%.

„Colaborarea între farma şi IT a început de mai mulţi ani, dar era vorba de procese interne la început. Acum observăm un switch în farma şi există o mai strânsă colaborare pentru a oferi soluţii pentru medici, pacienţi şi sisteme de sănătate. Mai observăm că este nevoie de soluţii digitale personalizate pentru un diagnostic mai rapid şi un tratament personalizat. Noi am lansat programul ChallengeEIT, un program care include 33 de ţări, cluster din care şi România face parte şi am dorit să îmbunătăţim colaborarea şi să formăm o reţea, o vizibilitate şi mentorchip pentru finalişti – au fost selectaţi AiGIA şi încă un startup românesc“, a spus Mihai Ştefan, Strategy, Innovation & Transformation Lead Novartis România. El a subliniat că „potrivit unui studiu, în anii 50 se estima că volumul de date din medicină se va dubla în următorii 50 de ani. În 1980 estimările erau că volumul se va dubla în 7 ani. În 2010 la 3,5 ani iar ultima estimare, în 2020, la 73 de zile, iar asta creează o complexitate foarte mare cu nevoie de digitalizare. În România trebuie să construim mai departe, să folosim soluţiile şi să ne gândim că pot ajuta pentru un diagnostic mai rapid şi o mai mare eficienţă“.

Când a început pandemia care a accelerat zona de digital health, zona de telehealth a crescut de 38 de ori, potrivit unui raport al Delloite din 2021. Atunci când a început pandemia fondatorii AiGIA şi-au dat seama că era ideal dacă ideea şi proiectul ar fi fost deja pe piaţă la momentul respectiv.

„Spre exemplu – imaginaţi-vă că sunteţi în vacanţă în Franţa şi că aveţi nevoie de asistenţa unui medic de acolo şi trebuie să fiţi capabil să îi prezentaţi informaţiile medicale într-o formulă structurată, tot istoricul, instant, iar medicul să ia o decizie imediată fără a mai scana documente. Asta se construieşte acum la nivelul UE“, a subliniat Alex Diaconu.

Mihai Ştefan, strategy, innovation & transformation lead, Novartis România

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank