ZF Investiți in România

Investiţi în România!, proiect al ZF & CEC Bank. Mihai Boldijar, Bosch: Divizia din România continuă să atragă noi proiecte de inginerie, dar pe partea de producţie avem nevoie de flexibilizarea forţei de muncă

17.06.2020, 00:06 Autor: Bogdan Alecu

Pandemia a accelerat problemele industriei auto, începute în 2019, afectând puternic producţia, însă nu şi partea de cercetare şi dezvoltare, care continuă să urce în contextul în care proiectul maşinii autonome rămâne unul de actualitate.

Anul 2019 a adus o înce­ti­nire a industriei în ge­ne­ral şi în special a pro­duc­ţiei de automobile. Ce a venit în 2020 nu a făcut decât să amplifice ce începuse deja în cea de-a doua jumătate a anului trecut, este de părere Mihai Boldijar, directorul ge­ne­ral al Robert Bosch SRL şi re­pre­zentantul grupului Bosch din România.

„Pandemia are un efect mult mai dur decât ne-am fi imaginat vreodată. Activităţile au fost afectate, de la cele comerciale, fabricaţia de componente şi produse finite - cererea a regresat. Fiecare jucător şi-a calculat o anumită piaţă în 2020 când a investit în 2018.

Anul acesta ne-a adus cel mai intens ele­ment disruptiv de după Cel de-al Doilea Război Mondial. Dacă iniţial ne aşteptam la o scădere uşoară sau stag­nare, avem un regres foarte puter­nic. Şi Asia şi Europa au încetinit de la finalul anului 2019 deja“, a spus Mihai Boldijar.

Grupul Bosch şi-a încheiat anul fiscal 2019 în România cu vânzări consolidate ce însumează 436 de milio­ane de euro, potrivit datelor com­paniei, în scădere cu 3% faţă de anul anterior. Vânzările totale nete de 6,7 miliarde de lei (1,4 mi­liarde de euro), inclusiv vânzările companiilor necon­solidate şi livrările interne către companii afiliate, au înre­gistrat o creştere de 18% faţă de anul precedent, încetinind ritmul, în condiţiile în care în 2018 creşterea era de 29%.

„Acum este important să protejăm sănătatea angajaţilor noştri şi să câştigăm noi proiecte, să încercăm să revenim cât de repede posibil. Ger­mania, cea mai rezistentă economie a Europei, a avut un declin abrupt în aprilie şi mai, iar iunie nu arată prea bine. Revii pe încredere, iar încrederea este afectată de pandemie, cât de repede va reveni, dacă va fi un al doilea val“, a spus Mihai Boldijar.

El a subliniat că la nivel de grup, Bosch are setate deja mai multe scenarii în ceea ce priveşte evoluţia pandemiei şi efec­tul asupra businessului. „Avem se­ta­te scenarii în funcţie de pandemie. Bosch are un sediu în regiunea Wuhan, iar din cauza impactului de acolo fiecare regiune are în lucru scenarii. Trebuie să fii atent la ce se întâmplă şi să reacţionezi cu agilitate şi răspundere. Putem avea un cadru în care ne mişcăm. Dar important este ca încrederea clientului să revină. Şi mai dis­cutăm de impact social - sunt milioane de oameni fără un loc de muncă şi care sunt acum şi vor fi în viitor foarte atenţi la cum vor cheltui banii“, a spus Mihai Boldijar.

Bosch nu are în plan să dispo­ni­bi­liz­e­ze angajaţi, în ciuda impactului puternic asupra producţiei de com­ponente auto.

Pe de altă parte, oficialul Bosch România subliniază faptul că şi local este nevoie de o nouă legislaţie a muncii care să permită o mai multă flexibilitate, după modelul contractelor temporare din Germania - unde constructorii auto şi companiile de producţie angajează forţă de muncă pe o anumită perioadă, în funcţie de producţie.

„La nivel local nu calculăm încă posibilitatea de a disponibiliza oameni. Încercăm să găsim în cadrul legislativ actual să ne aşezăm încât să dăm tuturor posibilitatea de a lucra, chiar dacă o fac cu program redus, în şomaj tehnic, să asigurăm un echilibru corect. Flexibilitarea muncii trebuie asigurată, noi ca ţară trebuie să o facem. Dacă există voinţa partenerilor sociali, se poate face. Sistemul acesta flexibil arată beneficiul când producţia scade. Avem în Germania, Belgia şi Olanda un astfel de sistem şi poate fi adaptat şi pentru piaţa locală. Dacă înârziem pierdem timp şi costurile vor fi mult mai mari“, a explica Mihai Boldijar.

Bosch a investit anul trecut aproximativ 360 de milioane de lei (peste 76 de milioane de euro) în România, în 2019, în principal în dezvoltarea uzinelor sale de producţie din cadrul diviziei Soluţii de mobilitate din Cluj şi Blaj, precum şi în domeniul cercetării şi dezvoltării, în Centrul de Inginerie Bosch din Cluj. Valoarea investiţiei este însă mai scăzută decât cea din 2018 când acestea se ridicau la 120 mil. euro. Anul 2019 a fost unul de creştere semnificativă pentru fabrica de componente auto electronice din Jucu, judeţul Cluj, care şi-a extins cu succes capacităţile de producţie şi depozitare, precum şi portofoliul de produse şi a inaugurat a doua sa unitate de producţie. Valoarea investiţiilor se ridică la 40 de milioane de euro.

„ Investiţiile se calculează pe o perioadă de 3-10 ani. Într-un an putem avea o investiţie majoră, cum am avut la Cluj, la Blaj sau la Timişoara, dar nu poţi repeta anual că nu ai obiectul investiţiei - construieşti o fabrică, dar nu poţi fi la acelaşi nivel tot timpul. În ultimii zece ani Bosch a investit peste 600 mil. euro în România“, a spus Mihai Boldijar.

De asemenea, Fabrica Bosch din Blaj a început producţia pentru un nou senzor, senzorul de particule EGS-PM. În plus, Bosch a inaugurat în 2019 o nouă clădire de birouri şi laboratoare care găzduiesc aproximativ 250 de angajaţi. Tot anul trecut, fabrica şi-a mutat depozitul într-un nou centru logistic cu o suprafaţă de peste 20.000 de metri pătraţi.

Din 2013, Bosch desfăşoară activităţi de cercetare şi dezvoltare în România. Unitatea de R&D a înregistrat o creştere rapidă în ultimii ani. În prezent, aproximativ 800 de angajaţi lucrează în cadrul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj. Inaugurarea oficială a noului sediu al Centrului de Inginerie Cluj este planificată pentru acest an. Noua clădire de birouri de ultimă generaţie va sprijini extinderea Centrului de Inginerie în domeniul mobilităţii automatizate şi conectate.

„Anul acesta trebuie să ne raportăm la un an complet atipic. Sunt însă zone unde există în continuare nevoie de talente, precum în centrul de R&D de la Cluj, unde realizăm dezvoltare software sau de proiecte care fac parte din automobilul viitorului. Spre exemplu, planul pentru automobilul autonom continuă, noi metode de alimentare cu energie a automobilelor şi se continuă şi la Cluj ca parte din Grup. Înginerii de la Cluj în această perioadă atipică. Nevoia de proiecte şi capacitatea celor din Cluj ne-a permis să atragem proiecte dinspre Germania spre Cluj“, a spus directorul Bosch.

 

Cu ce probleme se confruntă BOSCH:

♦ Posibilitatea de a avea o lege a muncii mai flexibilă.

♦ Digitalizarea joacă un rol foarte important.

♦ Atragerea fondurilor europene şi noi proiecte viabile care să fie folositoare şi utiel

♦ Infrastructură - dacă vom porni infrastructura mare vom avea noi locuri de muncă. Avem nevoie atât de autostrăzi cât şi de căi ferate, ambele sunt foarte importante.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank