ZF Investiți in România

Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Florin Stegariu, fondator Strunga Winery: Vrem să dublăm producţia de vin la 200.000 de litri pe an. Anul acesta intră pe rod o plantaţie nouă de 45 de hectare

21.07.2020, 11:00 Autor: Alex Ciutacu

Strunga vrea să ajungă în 2020 cu vinurile la un târg de profil din China pentru a testa piaţa din Asia.

Producătorul de vinuri Strunga din regiunea Moldovei plănuieşte să-şi dubleze producţia la 200.000 de litri pe an, din această toamnă, în timp ce anul 2020 aduce şi rodul unei noi plantaţii de viţă de vie de circa 45 ha, a declarat Florin Stegariu, fondator al Strunga Winery, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Am început în 2013 cu prima plantaţie, de 41 ha, care este pe rod din 2017. Anul acesta intră pe rod o plantaţie nouă de 45 ha, cu şase soiuri noi. (...) Producem anual 100.000 de litri de vin, iar din toamnă ne propunem să dublăm producţia“, a explicat Florin Stegariu, fondatorul Strunga Winery, producătorul din spatele brandurilor Strunga şi Reveria.

Cu 11 soiuri în portofoliu, jumătate din producţia Strunga se concentrează pe vinuri albe, în timp ce vinurile rose ocupă 30% din total, iar vinurile roşii aduc 20%.

Cele 45 de hectare noi sunt rezultatul programului de reconversie şi restructurare în viticultură, din cadrul Programului Naţional de Sprijin pentru acest sector, aşa cum a explicat Florin Stegariu.

„Proiectele de reconversie şi restructurare în viticultură au fost de bun augur, au avut un grad de absorbţie ridicat în România. Cu siguranţă vor apărea crame noi şi vom fi din ce în ce mai puternici ca şi industrie. Noi ne-am poziţionat într-o piaţă matură, ne adresăm cunoscătorilor şi iubitorilor de vin care pun accent pe calitatea unui vin şi potrivirea sa cu momentul degustării“, a spus el.

Cu un procent de peste 80% din business care venea din HoReCa înainte de criză, producătorul Strunga a fost forţat să pună mai mult accent pe alte canale, cum ar fi retailul sau canelele online.

„Pe noi ne-a afectat foarte mult sistarea activităţii HoReCa, era principalul nostru canal de distribuţie, cu un procent de 80-90%, însă ne-am reinventat şi am început să ne concentrăm mai mult pe celelalte canale pe care activăm, mă raportez aici la retail „ am fost în proiectul regional împreună cu Carrefour România din septembrie 2019, iar de câteva săptămâni suntem în proiectul naţional în peste 100 de magazine. Este un proiect de susţinere şi promovare a producătorilor români, a cramelor mici care produc vinuri de calitate şi oferă diversitate“, a povestit el.

În ceea ce priveşte online-ul, acesta a trecut de la un canal complementar la unul esenţial pentru business, a atras atenţia fondatorul Strunga.

Producătorul din Iaşi nu a ieşit încă la export cu vinurile, întrucât consideră că trebuie să îşi construiască o amprentă mai solidă în piaţa locală, unde consumatorii au început să se reîntoarcă spre producătorii români. Cu toate acestea, Florin Stegariu încearcă să ajungă cu Strunga la un târg de profil din China, pentru a testa piaţa.

„Momentan nu vindem la export, dar înainte de pandemie au fost discuţii cu cei din China. Urmează să vedem dacă există posibilitatea de a participa la târgul de vinuri organizat în septembrie acolo, să mergem cu standul cramei şi să prezentăm vinurile. Este un drum lung până acolo. Vrem să consolidăm poziţia internă şi apoi să ne raportăm la export“, a spus el.

Numărul de salariaţi ai companiei fluctuează în funcţie de sezon, de an şi de activitate, iar acesta poate varia între 40 de angajaţi şi un număr de 70 de oameni care ajung să lucreze cu producătorul în perioada campaniei de recoltare.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Strunga Winery:

►Lipsa oamenilor pentru a dezvolta activităţile sezoniere de întreţinere a viţei de vie. În viticultură este nevoie de zilieri, marea majoritate a lucrărilor sunt efectuate manual, iar tehnologia nu reuşeşte să înlocuiască toată intervenţia umană în totalitate. Nu putem aduce persoane din străinătate datorită costurilor ridicate. Ca măsură de siguranţă, în perioada campaniei de recoltare ne-am gândit să aducem oameni din mai multe zone ale ţări.  

► Lipsa unei strategii de ţară în ceea ce priveşte industria vinului. Susţin ideea ca vinul să devină brand de ţară al României împreună cu turismul. Avem soiuri autohtone cu potenţial, Fetească Neagră, Fetească Albă, Busuioacă de Bohotin, o multitudine de soiuri.

Avem diferite stiluri de vinificaţie care redau amprenta locului de provenienţă. Au apărut crame noi datorită proiectelor de care discutam, avem vinuri de calitate, suntem pe locul 6 la nivel european în clasamentul producătorilor de vin. Şi totuşi, nu avem recunoaştere internaţională. Putem pune România pe harta mondială a vinurilor. Consider că este un salt care trebuie să îl facem împreună pentru că suntem cu toţii sub aceeaşi umbrelă.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank