ZF Investiți in România

Investiţi în România!, proiect ZF şi CEC Bank. Cristina Zeamă, fondatoare, Fresh Veg: Pregătim un proiect de 1,5 milioane de euro pe fonduri europene pentru o seră automatizată de 5.000 metri pătraţi şi un depozit nou

22.06.2020, 09:30 Autor: Alex Ciutacu

Fresh Veg livrează legume către patru lanţuri de supermarketuri din România şi intră în producţia bio, cu care vrea să ajungă şi la export.

Producătorul Fresh Veg pregăteşte un proiect pe fonduri europene în valoare de 1,5 mil. euro prin care vizează construcţia unei sere automatizate de 5.000 mp şi un nou de­pozit, a explicat Cristina Zeamă, fon­datoare, Fresh Veg, în cadrul emisiunii Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Dorinţa noastră cea mai mare pe 3-5 ani este să accesăm fonduri europene. Avem un proiect pentru o seră automatizată de 5.000 mp şi un depozit nou de aproape 1.000 mp, iar acolo investiţia se ridică la 1,5 mil. euro. (...) Problema noastră este că finalizarea şi implementarea unui proiect durează destul de mult timp, iar eu am avut dorinţa de dezvoltare mai rapidă şi am preferat să încep anumite lucruri până vin fondurile. Proiectul acesta de 5.000 mp este un proiect de anul trecut, dar pe care nu am reuşit încă să îl finalizăm“, a declarat Cristina Zeamă, fondatoarea producătorului Fresh Veg, cu afaceri de circa 1,2 milioane euro în 2019.

Cu planuri de investiţii de 200.000 de euro pentru 2020, compania vrea să capitalizeze trendul bio şi se pregăteşte să construiască patru solarii care ar trebui să genereze premisele şi pentru ieşirea la export.

„În momentul de faţă ne concentrăm pe producţia bio, începem construcţia pe patru solarii de câte 1.000 mp fiecare. O să începem undeva în luna august şi sperăm ca până la finalul lunii septembrie, cel târziu, să fie gata, astfel încât de anul viitor să putem rula câteva culturi pe terenul respectiv. (...) Producţia bio m-am gândit că ar putea fi vândută şi la export pentru că există o tendinţă mult mai mare de creştere pe produse bio decât e în România în momentul de faţă şi cred că produsele bio ne-ar deschide multe uşi şi ne-ar ajuta să vindem şi celelalte produse ale noastre“, a adăugat ea.

Cu două ferme situate în comuna Izvoarele din judeţul Giurgiu, respectiv în comuna Moţăţei din Dolj, Fresh Veg vine produsele către lanţuri de retail, iar Cristina Zeamă spune că este „un mit“ faptul că este foarte dificil să ajungi în supermarket-uri ca producător român de legume.

„De la începutul activităţii ne-am dorit să lucrăm cu marile lanţuri, iar acum avem 4 colaboratori. Cu unii lucrăm pe toată durata anului, iar cu unii doar sezonier pe anumite produse. Noi livrăm direct către platformele partenerilor noştri, iar de acolo se distribuie în toată ţara în reţele de supermarketuri. (...) Ştiu că există un mit că e greu să lucrezi cu supermarketurile, dar în cazul nostru s-a dovedit a fi doar un mit. Primul partener a fost Auchan, iar primele produse au fost verdeţuri, ridichi şi salată. Eu nu aveam experienţa necesară, dar am avut noroc de echipe foarte bine pregătite, care m-au învăţat cum ar trebui să arate produsul când ajunge în magazin“, a explicat fondatoarea Fresh Veg.

Cu 20 hectare de teren, Cristina Zeamă spune că vrea să dubleze suprafaţa acoperită, întrucât în prezent aceasta ajunge la 10.000 mp. Pentru anul 2020, Fresh Veg operează cu o creştere de 15%, în contextul în care planurile erau de 25%, înainte de criza actuală. Ţinta pentru anul 2020 este o cifră de afaceri de 1,5 milioane euro.

„Acum avem 20 hectare de teren, iar majoritatea dintre ele sunt terenuri în arendă, suprafaţa acoperită fiind de 10.000 mp. Dorinţa noastră este să dublăm suprafaţa acoperită. Ne ajută mult când cultivăm într-o astfel de suprafaţă pentru că suntem mult mai feriţi de vreme“, a spus ea.

Fresh Veg livrează către retaileri verdeţuri şi produse precum varză, pepeni, conopidă sau brocoli. Pentru anumite produse, fondatoarea vrea să extindă capacitatea de producţie pentru tot anul, iar pentru altele ea lucrează cu alţi parteneri pentru a asigura furnizarea pe parcursul întregului an.

„Verdeţurile le producem aproape tot timpul anului, avem varza, pepenii, conopidă şi brocoli pe care le producem doar sezonier, Încercăm să exitndem producţia de varză să o avem şi pe perioada verii. Sunt câteva produse pe care le achiziţionăm din alte părţi pe perioada iernii şi avem o maşină de ambalat care ne permită să le ambalăm la caserole. Anual vorbim de câteva milioane de legături de verdeaţă, 3-4.000 tone de pepene, 1.000 de tone de varză, dar diferă de la an la an“, a explicat Zeamă.

Una dintre oportunităţile producătorilor români este cooperativizarea, aceasta fiind considerată una dintre cele mai avantajoase forme fiscale din România, însă fondatoarea Fresh Veg spune că românii nu sunt încă pregătiţi să formeze cooperative ca afară şi că trebuie să se alinieze standardelor impuse de supermarketuri.

„Cred că oamenii trebuie să înţeleagă ce înseamnă o cooperativă cu adevărat şi care sunt avantajele unei cooperative. Dacă eşti un producător micuţ este foarte greu să lucrezi cu marile lanţuri de magazine. La mine a fost noroc, mi s-a acordat un vot de încredere şi am reuşit să îndeplinesc toate cerinţele lor. Producătorul român trebuie să înţeleagă că în momentul în care vrei să livrezi către un retailer trebuie să ai câteva lucruri puse la punct: în primul rând, producţia, pentru că trebuie să ştii exact perioada în care produci, să te aliniezi la un standard de calitate, să înţelegi că produsele tale vor fi verificate, că li se vor face analize de sol, de apă, analiza produsului, astfel încât să se vadă dacă există reziduri de pesticide. Ai nevoie de transport în anumite condiţii, de autorizaţii şi de standardizări“, a spus ea.

 

Care sunt principalele probleme identificate de Fresh Veg

► Finanţarea bancară. Chiar dacă avem o cifră de afaceri destul de mare, faptul că nu avem garanţii reale ne-a pus destul de multe piedici, de aceea IMM Invest-ul s-a potrivit foarte bine.

Infrastructura rutieră şi transportul. Ar fi o altă problemă pentru că dacă am avea autostrăzi am putea livra şi în alte oraşe mai rapid decât în momentul de faţă. Refuzăm anumite comenzi din cauza aceasta, avem produse fresh şi trebuie să ajungă în timp util pe masa consumatorilor. Undeva la 15% business am ratat din acest motiv.

► Birocraţie şi fiscalitate ridicată. Este greu pentru un antreprenor la început de drum, dacă nu ai fonduri să plăteşti un consultant sau un avocat, sunt multe lucruri pe care nu ştii că trebuie să le respecţi tu ca administrator de societate. În plus, există câteva documente puse la dispoziţie, dar pe care un om fără experienţă în antreprenoriat nu le poate înţelege. Cred că trebuie să ajutăm generaţia nouă de antreprenori să fie mai mult susţinuţi, să primească consiliere, îndrumare, fără costuri.

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank