ZF Investiți in România

Investiţi în România! Igor Leşan, proprietar, RomBeer: Vrem să ajungem la peste 700 de locaţii în următorii cinci ani, prin investiţii proprii şi francizare. Avem 64 de microproducători de bere din România, continuăm să listăm şi alte produse româneşti

20.11.2020, 12:20 Autor: Alex Ciutacu

♦ Numărul producătorilor de bere artizanală a crescut de aproape ÅŸase ori în ultimii cinci ani, iar în prezent există 72 de mici producători în toată Å£ara, în comparaÅ£ie cu Ungaria, unde numărul trece de 300. 

Retailerul de bere artizanală şi produse româneşti RomBeer vrea să ajungă la un număr de 702 locaţii deschise în piaţa locală în următorii cinci ani, atât prin investiţii proprii, cât şi prin francizare, în contextul în care apetitul românilor pentru bere artizanală este în creştere, a declarat Igor Leşan, fondator şi proprietar al RomBeer, în emisiunea Investiţi în România!, realizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Vrem să ajungem la 702 unităţi în următorii cinci ani şi credem că România poate absorbi acest număr. Vizăm centre comerciale, locaţii stradale, este foarte important să fim lângă publicul consumator. Nu vizăm locaţii de centru, nu vizăm locaţii industriale, vrem să mergem mai mult în cartierele aşa-numite dormitor“, a explicat Igor Leşan, antreprenorul care a creat conceptul staţiilor de bere RomBeer în 2016.

Antreprenorul a început francizarea conceptului în 2019, iar astăzi există 9 unităţi funcÅ£ionale ÅŸi 5 în construcÅ£ie. ÃŽn baza contractelor semnate deja, până în februarie 2021 numărul locaÅ£iilor RomBeer va ajunge la 26 de unităţi. 

„În 2021 vrem să deschidem 50 de unităţi în toată Å£ara, o parte vor fi în regim propriu, o parte vor fi în regim de franciză“. 

InvestiÅ£ia necesară pentru deschiderea unei francize RomBeer se ridică la aproximativ 40.000 de euro, în funcÅ£ie de locaÅ£ie, iar aceasta se poate amortiza în mai puÅ£in de doi ani. 

Extinderea începută în 2020 a fost realizată până acum prin investiÅ£ii de 200.000 de euro din partea RomBeer ÅŸi investiÅ£ii totale de circa 1 mil. euro alături de francizaÅ£i. 

„Pentru 2021 preconizăm investiÅ£ii de 500-700.000 de euro pe cont propriu ÅŸi prin parteneri vrem să mai atragem investiÅ£ii de circa 2,5-3 mil. euro în reÅ£ea“. 

România se încadrează în top zece în ceea ce priveÅŸte consumul de bere la nivelul Uniunii Europene, cu un consum anual de circa 85 de litri pe cap de locuitor, însă doar 0,3% din totalul berii consumate este reprezentat de berea artizanală în acest moment. 

Cu toate acestea, piaÅ£a berii artizanale a câştigat mai mulÅ£i producători din toată Å£ara, iar numărul acestora a crescut de aproape ÅŸase ori în ultimii cinci ani. Prin comparaÅ£ie, în Ungaria sunt peste 300 de producători mici de bere artizanală. 

„În acest moment avem 64 de producători în portofoliu, dintr-un total de 72 care funcţionează în acest moment în România. În 2016 erau 13 producători în piaţă, în 2017 erau 16 producători, iar în ultimii trei ani doar au apărut peste 40 de producători noi pentru că investitorul a simţit că lipseşte acest produs din piaţă. (…) Am putea să vede şi la noi 200-300 de producători pentru că se dezvoltă în fiecare judeţ. Vedem deja patru producători în Sibiu, opt producători în Cluj“.

Compania vinde circa 50.000 de litri de bere pe lună. Pe lângă bere artizanală draft, ce poate fi vândută la pet, staÅ£iile RomBeer listează ÅŸi companii locale care produc vin, chipsuri artizanale, ÅŸorici expandat, seminÅ£e, peÅŸte deshidratat sau cărnuri deshidratate. ÃŽn viitor vrea să mai listeze produse precum compot ÅŸi suc natural. 

ÃŽncepând din 2022, RomBeer vrea să extindă prezenÅ£a ÅŸi dincolo de graniÅ£ele României, în contextul în care magazinul de bere artizanală care cuprinde ÅŸi alte produse româneÅŸti ar putea deveni un concept popular. 

„Vrem să mergem în fiecare capitală europeană cu bere românească ÅŸi produse româneÅŸti, dar nu ne gândim la asta mai repede de 2022. ÃŽn momentul de faţă de consolidăm pe piaÅ£a locală“. 

ÃŽn 2019 RomBeer avea o singură locaÅ£ie, iar cifra de afaceri s-a situat la circa 30.000 de lei, dar odată cu extinderea din 2020 cifra de afaceri se ridică deja în noiembrie la 1,2 mil. lei pentru anul în curs. ÃŽn ceea ce priveÅŸte profitul, anul trecut acesta se situa la peste 230.000 lei pentru o staÅ£ie RomBeer, iar în octombrie 2020 acesta a ajuns la peste 360.000 lei. 

ÃŽntreaga reÅ£ea RomBeer cuprinde astăzi peste 20 de angajaÅ£i, la care se alătură echipa de 12 oameni a francizorului. 

 

Care sunt principalele probleme identificate de RomBeer în România: 

â–º FinanÅ£are bancară. Majoritatea francizaÅ£ilor sunt oameni care vin din diferite domenii de activitate care vor să investească ÅŸi în România este aproape imposibil să primeÅŸti finanÅ£are bancară petnru o firmă deschisă în 2020. 

â–º Infrastructura rutieră este o problemă pentru că maÅŸinile noastre circulă în toată Å£ara. 

â–º Infrastructura educaÅ£ională. Aici noi am luat iniÅ£iativă, avem programe de training atât a francizaÅ£ilor cât ÅŸi a personalului din unităţile francizate, având în vedere că avem o experienţă în piaţă deja de patru ani ne permitem să facem programe de training care durează trei zile, plus vizite în fabrică. 

â–º BirocraÅ£ie, aici a mers puÅ£in mai greu din cauza pandemiei, dacă înainte obÅ£ineai o autorizaÅ£ie în 3-4 zile, acum durează 2-3 săptămâni. 

â–º Fiscalitatea este ridicată pe muncă, pe business este suportabilă, dar pe muncă este ridicată, am prefera să plătim mai mult angajaÅ£ii. 

â–º Lipsa unei strategii de Å£ară este o problemă ÅŸi aici România are multe produse pe care ar putea să le includă în proiectul de Å£ară, vinul, berea, sunt produsele fabricate în România, dar din păcate nu avem încă o atenÅ£ie mare din partea decidenÅ£ilor

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank