ZF Investiți in România

Investiţi în România!, un proiect ZF&CEC Bank. Marian Olteanu, Gramma: Industria vinului din România are nevoie de o strategie adaptată. Mergem înainte cu investiţiile

10.07.2020, 10:36 Autor: Bogdan Alecu

Vinurile sunt vândute nu doar de calitate, ci şi de poveste, explică Marian Olteanu, general manager Gramma Wines, iar România, deşi este al şaselea mare producător la nivel european, nu are o strategie clară cu privire la domeniul viticol.

„Mergem la export, dar o temă nelămurită este strategia de promovare a sectorului viticol. Italia are pizza, paste, şi vin, Franţa are vin şi brânzeturi. Când spui de România, nu spui deloc vin. Avem nevoie de o strategie adaptată la vremurile noastre“, explică Marian Olteanu.

Crama are în plan să meargă mai departe cu investiţiile, în con­tex­tul în care există o cerere tot mai mare, în special din partea turiştilor.

„Iniţial, când a început pan­demia am vrut să oprim inves­tiţiile, inclusiv pe turism. Acum după ce vedem cum evoluează situaţia, cu siguranţă turismul inclusiv viticol va creşte pentru că tot mai puţini vor prefera aglo­me­rările. Vedem noul trend din tu­rism, inclusiv prin cazarea la cort. Ne propunem să investim apro­ximativ 200.000 euro într-o serie de unităţi de cazare de tip tiny homes- glamping“, a spus Marian Olteanu.

Prima investiţie, în valoare de aproximativ 150.000 euro, se va finaliza până la finele acestui an şi constă în replantarea a 7 hectare de viţă-de-vie. Tot terenul fiind parcele din jurul cramei. În prezent crama lucrează 15 hectare cu vii în vârstă de 60 de ani, astfel că jumătate din suprafaţă va fi replantată cu soiuri noi. 

„Dacă acum avem trei soiuri albe, Aligote, Fetească Albă şi Fetească Regală, ne dorim să plantăm Fe­tească Nea­gră, Busuioacă de Bohotin, Arcaş şi vrem să facem râdurile de vie cât mai late, de până la trei metri lăţime faţă de 1,5 metri acum. Vrem să putem pune mese între rândurile de vie“, a spus Marian Olteanu.

În egală măsură, firma are în plan investiţii de aproape 500.000 euro în renovarea cramei, cu un design mai „tourist friendly”, butoaie de stejar, o sală de de­gus­tare mai mare, dotări tehnologice de ultimă generaţie şi amenajarea unei terase cu privelişte spre oraşul Iaşi, la 7 km de cramă.

„Ne dorim şi să accesăm fonduri europene, întrucât există o derogare de la Comisia Euro­peană pentru programul PNS.“

„Raportul pentru investiţie este 60-40% în loc de 50-50% cât era până de curând. Ne propunem astfel să amenajăm încă o sală de degustare, un magazin de vinuri româneşti cu mai multe vinuri locale şi un depozit special pentru partea de ecommerce, dotat cu tehnologii care să automatizeze procesul de ambalare şi expediere a coletelor“, a subliniat Marian Olteanu.

Nu în ultimul rând, tot la capitolul investiţii intră şi dezvoltarea unei aplicaţii pentru partea de e-commerce, care să uşureze experienţa de cumpărare şi totodată gestiunea campaniilor, a stocurilor şi urmărirea comenzilor.

În ceea ce priveşte piaţa vinurilor, el a spus că aceasta nu a mers prea bine în prima jumătate a anului pe măsură ce oamenii s-au concentrat pe produsele de bază. După ce s-au făcut stocurile, a început să se vândă şi vinurile.

„Noi suntem un producător de vinuri prezent online şi am creat un pachet de „autoizolare“ cu patru sticle de vin, iar acestea au înregistrat vânzări mari, atât de mari încât am depăşit ca volume perioada similară a anului trecut când vindeam în HoReCa. Vinul înseamnă poveste. De când s-a ridicat starea de urgenţă, onlineul a avut o uşoară scădere iar partea de HoReCa a crescut, dar nu direct proporţional – lucrurile încă rămân sub semnul incertitudinii şi va mai dura până când vom realiza ce se întâmplă“, a spus Marian Olteanu.

Înainte vinurile Gramma înregistrau 80% din volume în HoReCa şi 20% retail, reţelele de supermarketuri. Acum onlineul este la un nivel similar cu HoReCa şi a crescut retailul.

 

Vinurile Gramma în cifre

► 300.000 de euro au fost vânzările de vinuri în 2019

► 500.000 de euro va investi Gramma în modernizarea cramei

► 80% din vânzări s-au realizat în mediul online

Cu ce probleme se confruntă Gramma

► Educaţia, pentru a avea o bună forţă de muncă dar şi spirit antreprenorial.

► Birocraţia

► Exporturile scăzute de vin din cauza lipsei unei strategii.

 

 

O campanie Ziarul Financiar și CEC Bank